1- دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران 2- گروه پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران 3- پرستاری نظامی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران 4- گروه پرستاری مراقبت ویژه، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
چکیده: (57 مشاهده)
مقدمه:پرستاران شاغل در بخش مراقبتهای ویژه، با مسائل مختلفی از جمله چالشهای اخلاقی و موقعیتهای دشواری رو به رو هستند؛ بنابراین،نیازمند آموزش اخلاق در راستای ارتقای حساسیت اخلاقی هستند. هدف: این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر آموزش اصول اخلاقی به دو روش چندرسانهای و مجازی بر حساسیت اخلاقی پرستاران در بیمارستانهای منتخب آجا تهران در سال 02-1401 انجام شد. مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی بود. مشارکت کنندگان شامل 50 نفر از پرستاران بخشهای ویژه (ICU) دو بیمارستان منتخب آجا در شهر تهران بوده که به صورت نمونهگیری در دسترس وارد مطالعه شده و با تخصیص تصادفی ساده، به دو گروه چندرسانهای و مجازی تقسیم شدند. در گروه مجازی (25 نفر) محتوی آموزشی طی 5 جلسه 50 دقیقهای ارائه شد. در گروه آموزش چندرسانهای (25 نفر) با استفاده از کلیپ و فیلم آموزشی توسط پژوهشگر بر روی سی دی ارائه شد. حساسیت اخلاقی با استفاده از پرسشنامه حساسیت اخلاقی لاتزن (Lutzen) سنجیده شدند. یافتهها: میانگین و انحراف معیار حساسیت اخلاقی قبل از مداخله در گروه چندرسانهای 8/83±74/84 و در گروه آموزش مجازی 10/45±78/48 و بعد از مداخله در گروه چندرسانهای 5/11±85/12 و در گروه آموزش مجازی 6/80±82/28 بود. آزمون تی مستقل نشان داد قبل و بعد از مداخله تفاوت آماری معنیداری بین دو گروه ازنظر متغیر حساسیت اخلاقی مشاهده نشد (0/05<P). نتایج آزمون تی زوجی برای مقایسه نتایج قبل و بعد در گروه چندرسانهای معنادار بود (0/0001>P) اما در گروه مجازی تفاوت معنیداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: نتایج مطالعهی حاضر نشان داد آموزش چندرسانهای، بر حساسیت اخلاقی پرستاران مؤثر است. از آنجا که آموزش چندرسانهای، به پرستاران کمک میکند که بعد شناختی و ادراکی مطالب را بهتر فرا بگیرند، باعث جذب و یادگیری بیشتر میشود و درنتیجه حساسیت اخلاقی آنان افزایش مییابد. لذا، مدیران پرستاری باید در این مسیر از روشهای نوین آموزشی بهره گیرند.
Mohammadian Z, Kalroozi F, Nezamzadeh M, Pishgooie S A H. Comparison of the Effect of Teaching Ethical Principles through Multimedia and[NF1] Virtual Methods on the Moral Sensitivity of Nurses in Selected Hospitals of Aja. MCS 2025; 12 (2) :120-130 URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-661-fa.html
محمدیان زینب، کلروزی فاطمه، نظام زاده مریم، پیشگویی سید امیرحسین. آموزش اصول اخلاقی به روش چندرسانهای و مجازی بر حساسیت اخلاقی پرستاران بخش مراقبتهای ویژه در بیمارستانهای منتخب آجا. علوم مراقبتی نظامی. 1404; 12 (2) :120-130