1- دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران 2- گروه اورژانس و مدیر دفتر توسعه آموزش، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران 3- گروه پرستاری مراقبت های ویژه، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
چکیده: (59 مشاهده)
مقدمه: سنجش و ارتقای آمادگی و نگرش دانشجویان پرستاری در مراقبت از بیماران ترومایی مخصوصاً در محیطهای نظامی از اهمیت بالایی برخوردار است که انتخاب روشهای آموزشی اثربخش در این زمینه ضروری است. هدف: هدف مطالعه حاضر مقایسه تأثیر دو روش آموزشی همتایان و گروههای کوچک بر آمادگی و نگرش دانشجویان پرستاری آجا در مراقبت از بیماران ترومایی بود. مواد و روشها:این مطالعه از نوع کار آزمایی بالینی بوده و جامعه آماری آن تمام دانشجویان ترم ششم، هفتم و هشتم کارشناسی پرستاری در سال 1402 بودند. 90 دانشجو به صورت در دسترس انتخاب و به روش قرعه کشی به سه گروههای کوچک، همتایان و کنترل تخصیص یافتند. برنامه مراقبتهای پیشرفته حیاتی بیماران ترومایی برای گروههای آزمون بر اساس روش مربوطه انجام شد. گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. برای جمع آوری دادهها، از فرم مشخصات دموگرافیک دانشجویان، پرسشنامه سنجش آمادگی در مراقبت از بیماران ترومایی و پرسشنامه سنجش نگرش استفاده شد که قبل و دو هفته پس از اتمام مداخله بررسی شدند. جهت تجزیه وتحلیل دادهها از نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد. یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد کهقبل از مداخله، میانگین نگرش و آمادگی دانشجویان سه گروه تفاوت آماری معنیداری نداشتند (0/051P=، 0/49=P). میانگین نمرات آمادگی دانشجویان بعد از مداخله در گروه همتا و در گروههای کوچک تفاوت معنیداری داشت (0/001>P). میانگین نمرات نگرش دانشجویان نیز در دو گروه مداخله بهبود پیدا کرده بود (0/001>P) اما بین دو مداخله آموزشی، تدریس به سبک همتایان و گروههای کوچک تفاوت آماری وجود نداشت (0/41P=). نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه میتوان برای کسب آمادگی بیشتر دانشجویان در مراقبت از بیماران، از هر دو روش آموزشی همتایان و گروههای کوچک استفاده نمود.
Rahmanimanesh A, Habibi H, Pishgoee A. A Comparison of the Effects of Peer Teaching and Small-Group Learning[NF1] on the Readiness and Attitudes of Aja Nursing Students in Caring for Trauma Patients. MCS 2025; 12 (2) :94-104 URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-669-fa.html
رحمانی منش آرش، حبیبی هنگامه، پیشگویی سید امیرحسین. مقایسه تأثیر دو روش آموزشی همتایان و گروههای کوچک بر آمادگی و نگرش دانشجویان پرستاری آجا در مراقبت از بیماران ترومایی. علوم مراقبتی نظامی. 1404; 12 (2) :94-104