[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاق نشر::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در


AWT IMAGE
AWT IMAGE

 


..
:: دوره 12، شماره 2 - ( علوم مراقبتی نظامی 1404 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 104-94 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تأثیر دو روش آموزشی همتایان و گروه‌های کوچک بر آمادگی و نگرش دانشجویان پرستاری آجا در مراقبت از بیماران ترومایی
آرش رحمانی منش*1 ، هنگامه حبیبی2 ، سید امیرحسین پیشگویی3
1- دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
2- گروه اورژانس و مدیر دفتر توسعه آموزش، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
3- گروه پرستاری مراقبت های ویژه، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
چکیده:   (59 مشاهده)
مقدمه: سنجش و ارتقای آمادگی و نگرش دانشجویان پرستاری در مراقبت از بیماران ترومایی مخصوصاً در محیط‌های نظامی از اهمیت بالایی برخوردار است که انتخاب روش‌های آموزشی اثربخش در این زمینه ضروری است.
هدف: هدف مطالعه حاضر مقایسه تأثیر دو روش آموزشی همتایان و گروه‌های کوچک بر آمادگی و نگرش دانشجویان پرستاری آجا در مراقبت از بیماران ترومایی بود.
مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع کار آزمایی بالینی بوده و جامعه آماری آن تمام دانشجویان ترم ششم، هفتم و هشتم کارشناسی پرستاری در سال 1402 بودند. 90 دانشجو به صورت در دسترس انتخاب و به روش قرعه کشی به سه گروه‌های کوچک، همتایان و کنترل تخصیص یافتند. برنامه مراقبت‌های پیشرفته حیاتی بیماران ترومایی برای گروه‌های آزمون بر اساس روش مربوطه انجام شد. گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکرد. برای جمع آوری داده‌ها، از فرم مشخصات دموگرافیک دانشجویان، پرسشنامه سنجش آمادگی در مراقبت از بیماران ترومایی و پرسشنامه سنجش نگرش استفاده شد که قبل و دو هفته پس از اتمام مداخله بررسی شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج مطالعه نشان داد که قبل از مداخله، میانگین نگرش و آمادگی دانشجویان سه گروه تفاوت آماری معنی‌داری نداشتند (0/051P=، 0/49=P). میانگین نمرات آمادگی دانشجویان بعد از مداخله در گروه همتا و در گروه‌های کوچک تفاوت معنی‌داری داشت (0/001>P). میانگین نمرات نگرش دانشجویان نیز در دو گروه مداخله بهبود پیدا کرده بود (0/001>P) اما بین دو مداخله آموزشی، تدریس به سبک همتایان و گروه‌های کوچک تفاوت آماری وجود نداشت (0/41P=).
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مطالعه می‌توان برای کسب آمادگی بیشتر دانشجویان در مراقبت از بیماران، از هر دو روش آموزشی همتایان و گروه‌های کوچک استفاده نمود.
واژه‌های کلیدی: آمادگی، آموزش همتا، پرستاران، دانشجویان، نگرش، گروه کوچک، مراقبت از بیماران ترومایی
متن کامل [PDF 562 kb]   (59 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پرستاری
دریافت: 1403/1/1 | ویرایش نهایی: 1403/5/22 | پذیرش: 1403/5/24 | انتشار: 1404/4/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Research code: 97002287
Ethics code: IR.AJAUMS.REC.1401.177


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahmanimanesh A, Habibi H, Pishgoee A. A Comparison of the Effects of Peer Teaching and Small-Group Learning[NF1]  on the Readiness and Attitudes of Aja Nursing Students in Caring for Trauma Patients. MCS 2025; 12 (2) :94-104
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-669-fa.html

رحمانی منش آرش، حبیبی هنگامه، پیشگویی سید امیرحسین. مقایسه تأثیر دو روش آموزشی همتایان و گروه‌های کوچک بر آمادگی و نگرش دانشجویان پرستاری آجا در مراقبت از بیماران ترومایی. علوم مراقبتی نظامی. 1404; 12 (2) :94-104

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-669-fa.html



بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( علوم مراقبتی نظامی 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4725