[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاق نشر::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در


AWT IMAGE
AWT IMAGE

 


..
:: دوره 12، شماره 2 - ( علوم مراقبتی نظامی 1404 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 118-105 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و تعیین روایی و پایایی چک لیست ارزیابی مهارت مرتبط با اصول تهویه مکانیکی پایه در دانشجویان پرستاری آجا
اسما رزاقی1 ، زهرا فارسی*2 ، سیده اعظم سجادی3 ، رضا مومن4
1- دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
2- گروه دکترای تخصصی پرستاری و معاون پژوهش، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
3- گروه مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
4- گروه پرستاری مراقبت های ویژه، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
چکیده:   (17 مشاهده)

مقدمه: استفاده از ابزارهای استاندارد جهت ارزیابی مهارت دانشجویان پرستاری در ارتباط با اصول تهویه مکانیکی پایه بسیار ضروری است.
هدف: با توجه به فقدان چک لیستی معتبر و پایا در این زمینه، پژوهش حاضر با هدف طراحی و تعیین روایی و پایایی چک لیستی به منظور ارزیابی مهارت دانشجویان پرستاری در ارتباط با اصول تهویه مکانیکی پایه انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه با رویکرد روش شناسی، در دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی آجا در تهران و در سال 03-1402 انجام شد. با توجه به محتوای آموزشی اصول تهویه مکانیکی موجود در کوریکولوم آموزشی دانشجویان کارشناسی پرستاری، چک لیست ارزیابی مهارت در این زمینه طراحی شد. روایی صوری ابزار با استفاده از نظر ده پرستار شاغل در بیمارستان‌ها، به دو شیوه کمی و کیفی انجام گردید. روایی محتوایی آن با استفاده از نظر صاحب نظران این حوزه و محاسبه CVR و CVI بررسی شد. پایایی چک لیست به روش توافق بین ارزیابان و بررسی همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفای کورنباخ مورد بررسی قرار گرفت.
یافته‌ها: بر اساس نتایج روایی صوری، روایی محتوا و پایایی، چک لیست نهایی با 25 گویه در چهار بعد اصلی طراحی شد. نمره نهایی آن از طریق مجموع نمرات کل گویه ها به دست می‌آید و رنج نمره دهی آن 100-0 می‌باشد. روایی کلیه گویه ها در مرحله تعیین روایی صوری، نسبت روایی محتوا (0/88SCVR-Ave =) و شاخص روایی محتوا (0/976, SCVI-Ave= 0/80SVI-UA =) مورد تائید قرار گرفتند. ضریب توافق بین ارزیابان و همسانی درونی ابزار (ضریب آلفای کرونباخ) به ترتیب 0/948 و 0/884 بود.
نتیجه‌گیری: با توجه به روایی و پایایی مطلوب چک لیست، می‌توان از آن به منظور ارزیابی مهارت دانشجویان پرستاری و همچنین پرستاران تازه کار در بخش‌های مراقبت ویژه در رابطه با اصول تهویه مکانیکی پایه استفاده نمود. بررسی سایر خصوصیات اعتباریابی ابزار مذکور در مطالعات آتی پیشنهاد می‌شود.

واژه‌های کلیدی: ارزشیابی، اعتباریابی، پرستاری، چک لیست، تهویه مکانیکی، دانشجو، مهارت
متن کامل [PDF 542 kb]   (25 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پرستاری
دریافت: 1403/8/12 | ویرایش نهایی: 1403/10/5 | پذیرش: 1403/9/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.AJAUMS.REC.1402.091


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Razaghi A, Farsi Z, Sajjadi S A, Momen R. Design and Determining the Validity and Reliability of Skill Assessment Checklist Related to Principles of Basic Mechanical Ventilation in Aja Nursing Students. MCS 2025; 12 (2) :105-118
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-702-fa.html

رزاقی اسما، فارسی زهرا، سجادی سیده اعظم، مومن رضا. طراحی و تعیین روایی و پایایی چک لیست ارزیابی مهارت مرتبط با اصول تهویه مکانیکی پایه در دانشجویان پرستاری آجا. علوم مراقبتی نظامی. 1404; 12 (2) :105-118

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-702-fa.html



بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( علوم مراقبتی نظامی 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4725