TY - JOUR JF - ajaums-mcs JO - MCS VL - 3 IS - 4 PY - 2016 Y1 - 2016/12/01 TI - Knowledge Assessment of Educational Health Needs in Blind Adolescent Females During Puberty in Tehran TT - بررسی آگاهی از نیازهای آموزشی سلامت دوران بلوغ دختران نوجوان نابینای شهر تهران N2 - مقدمه: دوران بلوغ در نوجوانان همواره با تغییرات جسمی و روحی زیادی همراه است و نوجوان در این دوران از زندگی نیازمند آموزش می‌باشند.از آنجایی که فقدان بینایی در دختران نوجوان نیاز به آموزش را در آن‌ها حساس‌تر می‌کند. هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی نیازهای آموزش سلامت دوران بلوغ در دختران نوجوان نابینای مراکز استثنائی شهر تهران صورت گرفته است. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی می‌باشد که 100 نفر از دختران نابینای 9 تا 19 سال بر اساس نمونه‌گیری آسان مبتنی بر معیارهای ورود در سال تحصیلی 92-91 وارد مطالعه شدند . ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 30 سؤال بوده که بعد از تأیید روایی و پایایی در اختیار نمونه‌ها قرار گرفت. برای آنالیز داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 استفاده شد. یافته‌ها: میزان آگاهی مطلوب در خصوص بهداشت جسمانی و روانی به ترتیب 12% و 28% بود و مهم‌ترین منبع کسب اطلاعات، مادران دختران نابینا با فراوانی 42 (42%) بودند. بحث و نتیجه‌گیری: آموزش دوران بلوغ به منظور افزایش میزان آگاهی دختران نابینا در ارتباط با بهداشت جسمانی و روانی، یک ضرورت می‌باشد. از آنجایی که نوجوانان نابینا مهم‌ترین منبع کسب اطلاعات در زمینه آگاهی بهداشت دوران بلوغ خود را مادرانشان ذکر کرده‌اند، بنابراین با آموزش مادران این افراد، بر اساس نیازهای نوجوانان می‌توان به نتایج مثبتی دست یافت. SP - 257 EP - 263 AU - Bahari, Roza AU - Amin Shokravi., Farkhondeh AU - Anoosheh, Monireh AU - Goodarzi., Azam AD - PhD in Health Education, Associate Professor, Iran, Tehran, Tarbiat Modarres University, Faculty of Medical Sciences, Health Education Department. KW - Blind Adolescence Girls KW - Hygiene Requirements KW - Puberty. UR - http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-118-fa.html DO - 10.18869/acadpub.mcs.3.4.257 ER -