TY - JOUR T1 - The Effect of Triage Education by Pre Advance-Organizer Model on the Knowledge Staff Disaster Team Nurses TT - بررسی تأثیر آموزش تریاژ به روش الگوی پیش سازمان دهنده بر آگاهی پرسنل پرستاری تیم های بحران بیمارستان های منتخب آجا JF - ajaums-mcs JO - ajaums-mcs VL - 3 IS - 3 UR - http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-126-fa.html Y1 - 2016 SP - 141 EP - 148 KW - Nurse KW - Pre advance- Organizer Model KW - Teaching KW - Triage. N2 - مقدمه: در هنگام بروز بحران‌های سلامت عملکرد مطلوب پرسنل تیم‌های بحران ضروری و قابل انتظار می‌باشد. تریاژ به عنوان کلید موفقیت در مدیریت تعداد بالای مصدومین با منابع محدود محسوب می‌گردد. از این رو آموزش تریاژ به پرستاران تیم‌های بحران امری بسیار حائز اهمیت است. هدف: هدف از این مطالعه بررسی تأثیر آموزش تریاژ در بحران به روش الگوی پیش سازمان دهنده بر آگاهی پرستاران تیم‌های بحران بیمارستان‌های منتخب آجا می‌باشد. مواد روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی در سال 1394 دو بیمارستان منتخب آجا بر اساس مرکزیت بحران به عنوان جامعه پژوهش در نظر گرفته شدند و به روش تخصیص تصادفی به گروه‌های مداخله و کنترل تقسیم شدند، 50 پرستار این دو بیمارستان به صورت در دسترس انتخاب گردیدند. محتوی آموزشی تریاژ در بحران به روش الگوی پیش سازمان دهنده، در گروه آزمون در دو جلسه به مدت یک ساعت و نیم، آموزش داده شد و در گروه کنترل مداخله‌ای انجام نشد. جمع‌آوری اطلاعات در هر دو گروه به صورت پیش آزمون و پس آزمون با پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه‌ی سنجش آگاهی انجام شد. در نهایت داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی توسط نرم‌افزار spss نسخه 22 تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد میانگین نمره سطح آگاهی پرستاران قبل از مداخله در گروه آزمون 1/65 ± 8/66 و در گروه کنترل 1/19 ± 5/7 بود (264/0=P) که پس از مداخله در گروه آزمون به 02/1 ± 66/15 و در گروه کنترل به 0/92 ± 8/03 افزایش یافت، آزمون آماری تی مستقل نشان داد این اختلاف در مرحله‌ی پس آزمون بین دو گروه به لحاظ آماری، معنادار بود (0/001‌P<). بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مثبت الگوی پیش سازمان دهنده بر ارتقاء سطح آگاهی پرستاران تیم‌های بحران، به‌کارگیری این روش آموزش در ارائه موضوع تریاژ در بحران در دانشکده‌های پرستاری و کارگاه‌های بازآموزی توصیه می‌گردد. M3 10.18869/acadpub.mcs.3.3.141 ER -