RT - Journal Article T1 - Health Literacy and Oral Health in Primary School Students of District 14 in Tehran, Iran JF - ajaums-mcs YR - 2015 JO - ajaums-mcs VO - 2 IS - 4 UR - http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-88-fa.html SP - 229 EP - 237 K1 - Attitude K1 - Knowledge K1 - Oral health K1 - Practice K1 - Students. AB - مقدمه: دانش‌آموزان به علت اینکه آینده‌سازان جامعه هستند و از منابع انسانی هر جامعه محسوب می‌شوند و همچنین نقش ویژه‌ای در انتقال مفاهیم بهداشتی، حفظ و ارتقای بهداشت دارند، از اهمیت خاصی برخوردارند. هدف: هدف از این مطالعه بررسی سواد بهداشتی و بهداشت دهان و دندان دانش آموزان ابتدایی شهر تهران می‌باشد. مواد و روش‌ها: در این مطالعه مقطعی کلیه دانش آموزان دختر پایه چهارم مدارس ابتدایی منطقه 14 شهر تهران در سال تحصیلی 92-91 به روش خوشه‌ای سیستماتیک انتخاب شدند و از نظر سواد بهداشتی (آگاهی، نگرش و عملکرد) وضعیت سلامت دهان و دندان مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که بعد از تأیید روایی و پایایی در اختیار نمونه‌ها قرار گرفت برای آنالیز داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 استفاده شد. یافته‌ها: میانگین امتیاز آگاهی 0/5413±‌13/53 خوب، 20/8 % آگاهی 54/2 % آگاهی متوسطی داشتند. میانگین امتیاز نگرش 0/6409±‌18/76 که 14/3 % نگرش مثبت و 36/7% نگرش متوسط داشتند. میانگین امتیاز عملکرد 0/4962±‌17/77 که 8/3% عملکرد خوب و 47/9% عملکرد متوسطی داشتند. ارتباط معنادار و معکوسی بین بعد خانوار با امتیاز آگاهی (0/001P<) و عملکرد (0/05‌P<) دانش آموزان گزارش شد همچنین میزان تحصیلات والدین اثر معنی‌دار و مستقیمی بر نگرش مثبت گروه هدف داشت. بحث و نتیجه‌گیری: آگاهی و نگرش متوسطی در میان دانش آموزان چهارم ابتدایی منطقه شرق تهران نسبت به بهداشت دهان و دندان دیده شده و با افزایش تحصیلات والدین میزان نگرش مثبت دانش آموزان افزایش می‌یافت. از آنجایی که دانش آموزان مهم‌ترین منبع کسب اطلاعات خود را معلمین و مراقبین بهداشت ذکر کردند، به نظر می‌رسد با آموزش از این طریق به نتایج مثبتی بتوان دست یافت. LA eng UL http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-88-fa.html M3 10.18869/acadpub.mcs.2.4.229 ER -