TY - JOUR T1 - Evaluation of the Effect of Gaming Based Education Themed Escape Room on Preparedness of Aja Undergraduate Nursing Students in Dealing with Bioterrorism TT - بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر بازی اتاق فرار بر آمادگی دانشجویان کارشناسی پرستاری آجا در مواجهه با بیوتروریسم JF - ajaums-mcs JO - ajaums-mcs VL - 8 IS - 3 UR - http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-471-fa.html Y1 - 2021 SP - 218 EP - 229 KW - Bioterrorism KW - Escape Room KW - Education KW - Nursing Students KW - Preparedness N2 - مقدمه: آموزش کافی و مؤثر دانشجویان پرستاری در برابر حملات بیوتروریستی، از موضوعات مهمی که می‌تواند تأثیر بسزایی در آمادگی آنان در آینده به‌عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین گروه ارائه‌دهنده خدمات سلامت داشته باشد. هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر بازی اتاق فرار بر آمادگی دانشجویان کارشناسی پرستاری آجا در مواجهه با بیوتروریسم انجام شده است. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر، یک مطالعه مداخله‌ای و از نوع نیمه تجربی است که بر روی 61 نفر از دانشجویان کارشناسی پرستاری آجا در سال 1399 انجام شد. مشارکت کنندگان به روش در دسترس انتخاب و به صورت غیرتصادفی در دو گروه بازی اتاق فرار آموزشی و سخنرانی قرار گرفتند. تأثیر آموزش، بعد از انجام مداخله بررسی شد. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه محقق ساخته‌ی اندازه‌گیری میزان دانش، نگرش و چک لیست سنجش عملکرد در آمادگی مواجهه با بیوتروریسم بود که روایی و پایایی آن تائید شد. داده‌ها در نرم‌افزار SPSS نسخه 22 با استفاده از آزمون‌های توصیفی و استنباطی با سطح معناداری کمتر از 005 تحلیل شد. یافته‌ها: بین میزان دانش، نگرش و عملکرد دو گروه در زمینه آمادگی، قبل از مداخله تفاوت معناداری مشاهده نشد (0/05‌P>). پس از مداخله، میزان دانش، نگرش و عملکرد گروه سخنرانی در زمینه آمادگی به طور معنادار کمتر از گروه آموزش مبتنی بر بازی اتاق فرار بود (0/05‌P<). بحث و نتیجه‌گیری: نتیجه حاصل از این مطالعه نشان می‌دهد، دانشجویان کارشناسی پرستاری گروه آموزش مبتنی بر بازی اتاق فرار، به طور معنا‌داری آمادگی بالاتری نسبت به گروه سخنرانی داشته‌اند. در نتیجه از این روش نوین آموزشی می‌توان به منظور آمادگی بهتر و بیشتر دانشجویان پرستاری و پرستاران در مواجهه با بیوتروریسم استفاده نمود. M3 10.52547/mcs.8.3.218 ER -