TY - JOUR T1 - The relationship between time management skills and academic achievement in anesthesiology and operating room students TT - بررسی همبستگی بین مهارت های مدیریت زمان با پیشرفت تحصیلی دانشجویان کارشناسی اتاق عمل و هوشبری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد JF - ajaums-mcs JO - ajaums-mcs VL - 2 IS - 2 UR - http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-79-fa.html Y1 - 2015 SP - 96 EP - 103 KW - Academic achievement KW - Anesthesiology KW - Operating room KW - Time management. N2 - مقدمه: مدیریت زمان یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها در فعالیت‌های یادگیری است. هدف این مطالعه بررسی ارتباط بین مهارت‌های مدیریت زمان و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان هوشبری و اتاق عمل است. مواد و روش‌ها: این یک مطالعه توصیفی است که بر روی 187 نفر از دانشجویان رشته‌های اتاق عمل و هوشبری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در سال ‌1393-1392 انجام شد. واحدهای مورد پژوهش به روش تصادفی خوشه‌ای انتخاب گردیدند. تمام دانشجویان پرسشنامه مدیریت زمان شامل 66 سؤال را تکمیل نمودند. سپس ارتباط بین مهارت‌های مدیریت زمان و میانگین تحصیلی دانشجویان بررسی گردید. داده‌های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تی مستقل و با نرم‌افزار آماری spss نسخه 16 تحلیل شدند. یافته‌ها: تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که رابطه معناداری بین مهارت‌های مدیریت زمان و پیشرفت تحصیلی دانشجویان وجود ندارد (528/p= 0). همچنین آزمون تی مستقل تفاوت معناداری بین میانگین نمره مدیریت زمان در بین دو گروه دانشجویان دختر و پسر نشان نداد (245/p= 0). بحث و نتیجه‌گیری: با وجود آنکه در این مطالعه پیشرفت تحصیلی دانشجویان تحت تأثیر مهارت‌های مدیریت زمان قرار نگرفته است، اما برگزاری کارگاه‌های آموزشی مدیریت زمان برای ارتقاء دانشجویان توصیه می‌گردد. زیرا مهارت‌های مدیریت زمان در عملکرد تحصیلی بسیار مهم است. M3 10.18869/acadpub.mcs.2.2.96 ER -