Military Caring Sciences
علوم مراقبتی نظامی
MCS
Medical Sciences
http://mcs.ajaums.ac.ir
1
admin
2383-4072
2538-3566
10.52547/mcs
en
jalali
1395
3
1
gregorian
2016
6
1
3
1
online
1
fulltext
fa
تازههای احیاء قلبی ریوی پایه بر اساس راهنمای احیاء قلبی ریوی 2015
New Aspects in Basic Cardiopulmonary Resuscitation According to the 2015 guideline
تخصصي
Special
كاربردي
Applicable
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>مقدمه:</strong> از آنجا که احیاء قلبی ریوی نقش مؤثری در کاهش میزان مرگ و میر ناشی از ایست قلبی ریوی دارد و در صورت انجام به موقع و صحیح باعث نجات جان انسان­ ها به میزان قابل توجهی می­گردد، لذا، آموزش و یادگیری احیاء قلبی ریوی پایه یکی از اساسی ­ترین و حیاتی­ ترین مهارت­ هایی است که یک فرد می ­بایست در طول زندگی بیاموزد. از سال­ های گذشته در سراسر دنیا احیاء قلبی ریوی در قالب آموزش ­های ساده و کمک­ های اولیه و پایه جهت عموم مردم انجام می­ گردد.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong><span style="line-height: 20.8px;">هدف: </span></strong>هدف این مقاله ارائه تازه­ های احیاء قلبی ریوی پایه می­ باشد.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>مواد و روش ­ها: </strong>این مقاله از نوع مقاله مروری بوده و بر اساس ترجمه دستورالعمل­ احیاء قلبی ریوی انجمن قلب امریکا در سال 2015 با تاکید بر احیاء قلبی ریوی پایه و سایر منابع کتابخانه­ای و مقالات چاپ شده از طریق جستجو در با­نک­های اطلاعاتی معتبر از جمله<span dir="LTR">, SID, Elsever </span> <span dir="LTR">Google Scholar</span> بین سال­های 2010 تا 2015 نگارش شده است.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>یافته­ ها: </strong>با توجه به این که احیاگران غیرحرفه ­ای و افراد آموزش ­دیده حرف ه­ای نقش­ حیاتی در احیاء پایه فردی که دچار ایست قلبی ریوی شده است را دارند، بایستی عملیات احیاء قلبی ریوی پایه را بر اساس آخرین دستورالعمل به روز شده­ آموزش ببینند. این تغییرات در دستورالعمل احیاء 2015 شامل اصلاح الگوریتم اقدامات حیاتی پایه بزرگسالان و تأکید بر الگوریتم جامع ساده شده، توصیه ­­های مبنی بر چگونگی انجام احیاء توسط احیاگران حرف ه­ای و غیرحرفه­ ای، استفاده از دفیبریلاسیون در موارد ایست قلبی توسط عموم افراد و در نهایت تأکید بر احیای قلبی ریوی باکیفیت و کاهش وقفه تا حد ممکن می­ باشد.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>بحث و نتیجه­ گیری: </strong>آگاهی از احیاء قلبی ریوی پایه و آگاهی از آخرین تغییرات آن جهت کلیه احیاگران حرف ه­ای و غیرحرفه ­ای امری لازم و بدیهی است.</p>
<p dir="RTL"></p>
<p align="center" dir="LTR"></p>
<p dir="LTR"><strong>Introduction: </strong>Cardiopulmonary resuscitation (CPR) has an effective role in reducing mortality due to respiratory and cardiac arrest and in the case of timely and accurate implementation, it can significantly save lives. Therefore, teaching and learning CPR is one of the most basic and vital skills that a person must learn in life. During the past few years, CPR and first aid in the form of simple and basic education programs have been provided for the public around the world.</p>
<p dir="LTR"><strong>Objective:</strong> The purpose of this paper was discussing the latest findings in CPR.</p>
<p dir="LTR"><strong>Materials and Methods: </strong>This is a review article based on the translation of the instructions of CPR in American Heart Association in 2015, with an emphasis on CPR, as well as other library materials and articles written between 2010 and 2015.</p>
<p dir="LTR"><strong>Results: </strong>unprofessional and professional revivalists play a vital role in restoring a person who has undergone cardiopulmonary arrest; therefore, they must be trained in CPR operations in accordance with the latest guideline updates. These changes in 2015 adults’ basic life support measures and guidelines for resuscitation include correction of the algorithm with the emphasis on comprehensive simplified algorithm, based on the recommendations of CPR performance by professional and unprofessional revivalists, the use of defibrillation in cardiac arrest by the public, CPR quality, and reduction of delays as much as possible.</p>
<p dir="LTR"><strong>Discussion and Conclusion: </strong>Knowledge of CPR and its latest changes is obviously necessary to all professional and unprofessional revivalists.</p>
<p dir="LTR"></p><p></p>
احیاء قلبی ریوی, احیاء قلبی ریوی پایه, ایست قلبی.
Cardiopulmonary Resuscitation, Cardiac Arrest.
56
67
http://mcs.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-129-1&slc_lang=fa&sid=1
Azadeh
Abdi
آزاده
عبدی
ghazal.a2010@yahoo.com
100319475328460012674
100319475328460012674
No
Student of MSc in Nursing Critical Care Nursing, Iran, Tehran, AJA University of Medical Sciences, Faculty of Nursing.
دانشجوی کارشناسی ارشد، ایران، تهران، دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده پرستاری.
Shahla
Aliyari
شهلا
علیاری
sh.aliyari@ajaums.ac.ir
100319475328460012675
100319475328460012675
Yes
PhD in Curriculum Studies, Assistant Professor, Iran, Tehran, AJA University of Medical Sciences, Faculty of Nursing, Maternal Newborn Health Department.
دکترای برنامه ریزی درسی، استادیار، ایران، تهران، دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده پرستاری، گروه بهداشت مادر و نوزاد.
Seyyed Amir Hosein
Pishgooie
سید امیر حسین
پیشگویی
apishgooie@yahoo.com
100319475328460012676
100319475328460012676
No
PhD in Nursing, Assistant Professor, Iran, Tehran, AJA University of Medical Sciences, Faculty of Nursing, Medical-Surgical Department
دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده پرستاری، گروه داخلی - جراحی.
Marjan
Seyyed Mazhari
مرجان
سید مظهری
marjanmazhari@yahoo.com
100319475328460012677
100319475328460012677
No
Master of Sciences in Nursing, Instructor, Iran, Tehran, AJA University of Medical Sciences, Faculty of Nursing, Medical- Surgical Department.
کارشناس ارشد پرستاری، مربی، ایران، تهران، دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده پرستاری، گروه داخلی - جراحی.
Seyyed Mohammad Reza
Nazari
سید محمد رضا
نظری
smrn. 1392@gmail.com
100319475328460012678
100319475328460012678
No
BSc in Nursing, Instructor, Iran, Tehran, AJA University of Medical Sciences, Faculty of Nursing, Medical- Surgical Department.
کارشناس پرستاری، مربی، ایران، تهران، دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده پرستاری، گروه داخلی - جراحی.