Military Caring Sciences
علوم مراقبتی نظامی
MCS
Medical Sciences
http://mcs.ajaums.ac.ir
1
admin
2383-4072
2538-3566
10.52547/mcs
en
jalali
1396
9
1
gregorian
2017
12
1
4
4
online
1
fulltext
fa
تاثیر آموزش احیای قلبی ریوی پایه به روش نمایش بر عملکرد سربازان یگانهای منتخب نظامی
The Effect of Basic Cardiopulmonary Resuscitation Training, by the Presentation Method, on the Performance of Soldiers in Military Units
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">مقدمه: </span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ایست قلبی یکی از مهم</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ترین علت</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">های مرگ و میر در ایران به حساب می</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">آید. عملکرد اولین افرادی که در دقایق اول با این بیماران سر و کار دارند، در پیش آگهی بیماری، مرگ و زندگی بیمار اهمیت ویژه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ای دارد.</span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">هدف: </span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش احیا قلبی ریوی پایه به روش نمایش بر عملکرد سربازان انجام شد.</span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">مواد و روش</span></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span></span></strong><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">ها: </span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">در این مطالعه تجربی که در سال 1396 انجام شد، دو یگان از یگان</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">های مستقر در شهر خرم</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">آباد به روش تصادفی انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه مداخله و مقایسه تخصیص یافتند. تعداد 25 نفر از سربازان از هر یگان به طور تصادفی انتخاب شدند. پیش آزمون از هر دو گروه با چک لیست عملکرد محقق ساخته روا و پایا به عمل آمد. سپس آموزش گروه مداخله توسط محقق به روش نمایش و آموزش گروه مقایسه توسط یگان بهداری و طبق روال سابق انجام شد. پس از یک هفته، پس آزمون برای هر دو گروه اجرا شد. در انتها داده</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ها با استفاده از آزمون</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">های آماره دقیق فیشر، تی مستقل و تی زوجی در نرم</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">افزار </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:gn times,serif;">Spss</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.</span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">یافته</span></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span></span></strong><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">ها: </span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">دو گروه از نظر مشخصات دموگرافیک اختلاف معناداری نداشتند (05/0</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:gn times,serif;">P></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">). میانگین نمره عملکرد قبل از مداخله در گروه مداخله 68/1</span></span></span> <span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;">±</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">56/2 و در گروه مقایسه 70/1</span></span></span> <span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;">±</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">08/2 بود (05/0</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:gn times,serif;">P></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">) که یک هفته بعد از مداخله در گروه مداخله به 17/2</span></span></span> <span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;">±</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">60/20 و در گروه مقایسه به 16/2</span></span></span> <span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;">±</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">48/1 افزایش یافت. آزمون آماری تی مستقل نشان داد این اختلاف در مرحله</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ی پس آزمون بین دو گروه به لحاظ آماری، معنادار است (001/0</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:gn times,serif;">P<</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">). آزمون تی زوجی نشان داد که بین نمرات عملکرد احیا قلبی ریوی در مراحل پیش آزمون و پس آزمون گروه مداخله اختلاف معنی</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">داری وجود داشت (001/0</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:gn times,serif;">P<</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">)، اما بین نمرات عملکرد احیا قلبی ریوی در مراحل پیش آزمون و پس آزمون گروه مقایسه، اختلاف معنی</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">داری وجود نداشت (05/0</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:gn times,serif;">P></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">).</span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">بحث و نتیجه</span></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span></span></strong><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">گیری: </span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نتایج حاکی از اثر بخش بودن آموزش احیا قلبی ریوی بود. لذا، توصیه می</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">شود، به جهت اهمیت آموزش احیا قلبی ریوی پایه به نیروهای وظیفه، دوره</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">های آموزشی به صورت عملی و با استفاده از روش تدریس نمایش برگزار شود.</span></span></span> <div style="border:none;border-bottom:solid windowtext 1.0pt;padding:0in 0in 8.0pt 0in;"></div>
<strong>Introduction: </strong>Cardiac arrest is one of the most common causes of mortality in Iran. The reaction of the first persons who deal with such patients in the first minutes of incidence is of great importance in the prognosis of the disease as well as death or survival of the patient.<br>
<strong>Objective: </strong>the current study aimed at examining the effect of basic cardiopulmonary resuscitation training by the presentation method on soldiers’ performance.<br>
<strong>Materials and Methods: </strong>In the current experimental study conducted in 2017, two military units were randomly selected in Khorramabad, Lorestan Province, Iran. A total of 28 soldiers were randomly selected from each unit and allocated into the intervention and control groups. A pre-test was conducted on both groups in order to evaluate the validity and reliability of the researcher-made performance checklist. Then, the intervention group was trained by the researcher using presentation method and the control group received the previously employed educations. After 1 week, the post-test was performed on both groups. Finally, the data were analyzed using Fisher statistical exact test, t test, and paired t test with SPSS version16.<br>
<strong>Results: </strong>There was no significant difference between the 2 groups in terms of demographic characteristics (P>0.05). The mean performance score before and after the intervention were 2.56 ± 1.68 and 2.08 ± 1.70 in the intervention group (P>0.05), while 20.16 ± 2.17 and 1.48 ± 2.16 in the control group, respectively. Independent t test showed a significant difference between the groups in terms of the post-test scores (P<0.001). Paired t test showed a significant difference between the pretest and posttest scores of cardiopulmonary resuscitation in the intervention group (P<0.001), but the difference between the pretest and posttest scores of the control group was insignificant (P<0.05).<br>
<strong>Discussion and Conclusion: </strong>The results showed the effectiveness of cardiopulmonary resuscitation training in the intervention group. Consequently, due to the remarkable effect of such trainings on soldiers by the presentation method, it is recommended to hold basic cardiopulmonary resuscitation training workshops by the same method for the army task force in order to improve their performance.<br>
<br>
<br>
کلمات کلیدی: احیای قلبی ریوی, سربازان, روش تدریس نمایش, عملکرد.
Cardiopulmonary Resuscitation, Performance, Presentation Teaching Method, Soldiers.
227
235
http://mcs.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-188-1&slc_lang=fa&sid=1
Zahra
Chegeni
زهرا
چگنی
zahra.chegeni89@gmail.com
100319475328460012635
100319475328460012635
No
Iran, Tehran, AJA University of Medical Sciences, Faculty of Nursing.
ایران، تهران، دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده پرستاری.
Shahla
Aliyari
شهلا
علیاری
sh.aliyari@ajaums.ac.ir
100319475328460012636
100319475328460012636
Yes
Iran, Tehran, AJA University of Medical Sciences, Faculty of Nursing, Maternal Newborn Health Department.
دکترای برنامه ریزی درسی، استادیار، ایران، تهران، دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده پرستاری، گروه بهداشت مادر و نوزاد.
Seyyed Amir Hosein
Pishgooie
سید امیر حسین
پیشگویی
apishgooie@yahoo.com
100319475328460012637
100319475328460012637
No
Ph.D. in Nursing, Assistant Professor, Iran, Tehran, AJA University of Medical Sciences, Faculty of Nursing, Medical-Surgical Department.
دکترای تخصصی پرستاری، استادیار، ایران، تهران، دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده پرستاری، گروه داخلی - جراحی.