Military Caring Sciences
علوم مراقبتی نظامی
MCS
Medical Sciences
http://mcs.ajaums.ac.ir
1
admin
2383-4072
2538-3566
10.52547/mcs
en
jalali
1399
9
1
gregorian
2020
12
1
7
4
online
1
fulltext
fa
بررسی تأثیر برخی از متغیرهای جمعیت شناختی بر تصویر ذهنی از بدن دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان
The Effect of Some Demographic Variables on Body Image in Students of Zanjan University of Medical Sciences
عمومى
General
پژوهشي
Research
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">مقدمه:</span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> تصویر ذهنی از بدن یکی از مسائل مهم در بهداشت روانی انسان</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ها بوده و محرک رفتار است.</span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">هدف:</span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر برخی از متغیرهای جمعیت شناختی بر تصویر ذهنی از بدن دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان اجرا گردید.</span></span></span>
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">مواد و روش</span></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span></span></strong><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">ها:</span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> تحقیق حاضر تحلیلی مقطعی بوده که در پاییز سال 1397 و در دانشگاه علوم پزشکی زنجان انجام گرفته است. با استفاده از روش نمونه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">گیری تصادفی خوشه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ای سه دانشکده انتخاب و 520 پرسشنامه به</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> صورت تصادفی بین دانشجویان توزیع گردید. داده</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">های تحقیق توسط پرسشنامه تصویر ذهنی از بدن یونسی و سلاجقه گردآوری و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون آماری کای دو </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Times,serif;">(χ<sup>2</sup>)</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> و </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Times,serif;">ANOVA</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> در نرم</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">افزار </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Times,serif;">SPSS</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> تحلیل گردید. (0/05</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Times,serif;">P=</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">) به عنوان سطح معنی</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">داری در نظر گرفته شد.</span></span></span></div>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">یافته</span></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span></span></strong><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">ها:</span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> حدود یک سوم افراد شرکت کننده تصویر ذهنی از بدن نامناسبی داشتند. همچنین نتایج تحقیق نشان داد تصویر ذهنی از بدن بین دانشجویان دختر پایین</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">تر از پسران است. گروه سنی بالای 25 سال و افراد با درآمد بیشتر از 5/1 میلیون تصویر ذهنی بهتری نسبت به سایرین داشتند.</span></span></span>
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">بحث و نتیجه</span></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span></span></strong><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">گیری:</span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> یافته</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ها به صورت کلی نشان داد که دانشجویان با جنس مؤنث، کمتر از 25 سال و با درآمد پایین، تصویر ذهنی نامطلوبی از خود داشتند. بر همین اساس لازم است که دانشگاه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ها برنامه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">هایی اساسی برای بهبود تصویر ذهنی دانشجویان در معرض تصویر ذهنی نامناسب برنامه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ریزی نمایند؛ از طرفی بهبود این متغیر خود سبب بهبود ابعاد مختلف زندگی دانشجو اعم از بعد تحصیلی وی خواهد شد.</span></span></span></div>
<span dir="LTR"></span>
<strong>Introduction: </strong>Body image is one of the important issues in humans’ mental health and trigger of behaviors.<br>
<strong>Objectives: </strong>The present study aimed to investigate the effect of some demographic variables on mental image of the body of students of Zanjan University of medical sciences.<br>
<strong>Material and Methods: </strong>The present study isan analytical-cross sectional study done in the 2018 autumn at Zanjan University of medical sciences. Three faculties were selected through cluster sampling and 520 questionnaires were distributed randomly among respondents. Data were collected by Yonesi & Salagegheh body imagequestionnaire and tested using descriptive statistics and statistical tests of K2 and ANOVA. Significant p-value was considered 0.05. evel.<br>
<strong>Results: </strong>About one-third of the participants had an inappropriate body image. Further, the results showed that body image in female students was lower than that in male students. Those aged 25 years and earn more than 1.5 million tomans had better body image than the others.<br>
<strong>Discussion and Conclusion: </strong>The results generally showed that female students, under 25 years old and with low income, had an unfavorable mental image of themselves. Accordingly, universities must plan basic programs to improve the body image of students exposed to inappropriate mental image. On the other hand, improving this variable will improve the various aspects of the student’s life, including his educational dimension.
تصویر ذهنی از بدن, جمعیت شناختی, دانشجویان.
Body Image, Demography, Students.
373
380
http://mcs.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-271-1&slc_lang=fa&sid=1
Hadi
Moradi
هادی
مرادی
Hadi.Khorram@gmail.com
10031947532846009645
10031947532846009645
No
Ph.D. Student of International Marketing, Marketing Department, Faculty of management & Economic, Semnan University, Semnan, Iran.
دانشجوی دکترای بازاریابی بین الملل، گروه مدیریت بازاریابی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
Akram Sadat
Hoseini
اکرم السادات
حسینی
10031947532846009646
10031947532846009646
No
Ph.D. in Nursing Education, Assistant Professor, Pediatric Nursing Department, Faculty of Nursing & Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دکترای آموزش پرستاری، استادیار، گروه پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
Peiman
Freidoni sarije
پیمان
فریدونی ساریجه
Fereidoni1371@tums.ac.ir
10031947532846009647
10031947532846009647
No
MSc Student of Psychiatric Nursing, Psychiatric Nursing Department, Faculty of Nursing & Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد روان پرستاری، گروه روان پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
Vahid
Moradi
وحید
مرادی
vm.nursing90@gmail.com
10031947532846009648
10031947532846009648
Yes
MSc. Student of Pediatric Nursing, Pediatric Nursing Department, Faculty of Nursing & Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری کودکان، گروه پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
Nahid
Rajai
ناهید
رجایی
n.rajai22@gmail.com
10031947532846009649
10031947532846009649
No
MSc in Nursing, Instructor, Maternal Newborn Department, Faculty of Nursing, Aja University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه نوزادان، مربی، گروه پرستاری مادر و نوزاد، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران