Military Caring Sciences
علوم مراقبتی نظامی
MCS
Medical Sciences
http://mcs.ajaums.ac.ir
1
admin
2383-4072
2538-3566
10.52547/mcs
en
jalali
1399
9
1
gregorian
2020
12
1
7
4
online
1
fulltext
fa
مقایسهی تأثیر آموزش از طریق برگزاری کارگاه و آموزش از طریق ارائه محتوای آموزشی غیرحضوری بر میزان آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران در زمینه تزریقات ایمن در بخشهای اورژانس بیمارستانهای منتخب آجا
Comparison of the Impact of Training Through Workshop and Training Through online learning on Knowledge, Attitude and Performance of Emergency Nurses of Selected Hospitals of Aja about Safe Injections
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">مقدمه:</span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> تزریق ایمن به عنوان بخشی از مراقبت با کیفیت و امن، یکی از روش</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">های رایج در تجویز داروها می</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">باشد که در صورت عدم رعایت استانداردهای ایمنی، خطرات زیادی را متوجه گیرندگان و ارائه دهندگان خدمت می</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">نماید.</span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">هدف:</span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> مطالعه حاضر با هدف مقایسه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ی اثر آموزش از طریق برگزاری کارگاه و آموزش از طریق ارائه محتوای آموزشی غیرحضوری بر میزان آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران اورژانس بیمارستان</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">های منتخب آجا در مورد تزریقات ایمن انجام شده است.</span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">مواد و روش</span></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span></span></strong><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">ها:</span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> این مطالعه نیمه تجربی پیش- پس آزمون در سال 98-1399 بر روی 46 پرستار شاغل در بخش اورژانس بیمارستان</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">های منتخب آجا واقع در تهران انجام شد. نمونه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ها به صورت تصادفی در دو گروه کارگاه و آموزش غیر حضوری قرار گرفتند. تأثیر آموزش به این دو روش، قبل، بعد و یک ماه بعد از انجام مداخله بررسی شد. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه آگاهی، نگرش و چک لیست مشاهده</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ای عملکرد، محقق ساخته بود. داده</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ها در نرم</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">افزار </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Times,serif;">SPSS</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> نسخه 23 با استفاده از آزمون</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">های توصیفی و استنباطی در سطح معناداری کمتر از 0/05 تحلیل شدند.</span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">یافته</span></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span></span></strong><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">ها:</span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> بین میزان آگاهی و نگرش دو گروه، قبل از انجام مداخله و بعد از آن، تفاوت معناداری مشاهده نشد (0/05</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Times,serif;">P></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">). بین میزان عملکرد دو گروه، قبل از انجام مداخله تفاوت معناداری دیده نشد (0/05</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Times,serif;">P></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">) ولی پس از مداخله، نمره عملکرد در گروه آموزش کارگاهی به طور معنادار کمتر از نمره گروه دیگر بود (0/05</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Times,serif;">P<</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">). بین عملکرد دو گروه، یک ماه بعد از مداخله نیز تفاوت معناداری وجود نداشت (0/05</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Times,serif;">P></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">).</span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">بحث و نتیجه</span></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span></span></strong><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:11.0pt;">گیری:</span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> نتیجه حاصل از این مطالعه نشان داد پرستاران گروه آموزش از طریق ارائه محتوای آموزشی غیرحضوری، عملکرد بالاتری نسبت به گروه دیگر داشته</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">اند. در نتیجه از این روش می</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">توان به منظور ارتقاء عملکرد پرستاران و در نهایت بهبود کیفیت عملکرد ایشان در ارائه خدمات مراقبتی </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;">–</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> بهداشتی استفاده نمود.</span></span></span><span dir="LTR"></span></div>
<strong>Introduction: </strong>Safe injection as a part of the quality and safe care, is one of the common methods of prescribing drugs. If safety standards are not observed, recipients and service providers may face many risks..<br>
<strong>Objective: </strong>The present study aims to compare the effect of training through a workshop and training through an online learning content on the knowledge, attitude and practice of emergency ward nurses in selected AJA hospitals regarding safe injections.<br>
<strong>Materials and Methods: </strong>This quasi-experimental study was performed on 46 nurses in the emergency ward of selected hospitals in Aja, Tehran in 2019-2020. Eligible participants were randomly divided into two training groups through the workshop and virtual training. The effect of training on nurses’ knowledge, attitude, and practice about safe injection before, after, and one month after the intervention was investigated. Awareness, Knowledge and attitude questionnaires and observational performance checklists were used for this purpose. Data were analyzed through descriptive and inferential tests in SPSS 23 and the significance level was considered less than 0.05.<br>
<strong>Results: </strong>There was no significant difference between the knowledge and attitude of the two groups before and after the intervention (P>0.05). Furthermore, there was no significant difference between the performance of the two groups before the intervention (P>0.05), but after the intervention, the performance score in the workshop training group was significantly lower than that of the other group (P<0.05). There was no significant difference between the performances of the two groups one month after the intervention (P>0.05).<br>
<strong>Discussion and Conclusion: </strong>The results of present study showed that the nurses who participated in the training group had a higher performance than the those trained by online learning educational content. Therefore, this method can be used to improve the performance of nurses and ultimately improve the quality of their performance in providing care services.
کلمات کلیدی: آگاهی, آموزش, ایمن, اورژانس, پرستاران, تزریق, عملکرد, غیرحضوری, کارگاه, نگرش.
Attitude, Emergency, Injection, Knowledge, Nurses, Practice, Safe, Training, Virtual, Workshop.
340
350
http://mcs.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-400-1&slc_lang=fa&sid=1
Abbas
Jafari
عباس
جعفری
aj224510@gmail.com
10031947532846008939
10031947532846008939
No
MSc Student Emergency Nursing, Faculty of Nursing, Aja University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
Fatemeh
Kalroozi
فاطمه
کلروزی
fkalroozi1385@yahoo.com
10031947532846008940
10031947532846008940
Yes
MSc in Nursing, Instructor, Pediatric Department, Faculty of Nursing, Aja University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد پرستاری، مربی، گروه پرستاری مراقبت ویژه، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
Hengameh
Habibi
هنگامه
حبیبی
hengamehabibi@ymail.com
10031947532846008941
10031947532846008941
No
Ph.D. Candidate of Medical Education, Instructor, Pediatric Department, Faculty of Nursing, Aja University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد پرستاری، مربی، گروه پرستاری اورژانس، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
seyed amir hossein
pishgooei
سید امیر حسین
پیشگوئی
apishgooie@yahoo.com
10031947532846008942
10031947532846008942
No
Ph.D.in Nursing, Associate Professor, Critical Care Nursing Department, Faculty of Nursing, Aja University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دکترای پرستاری، دانشیار، گروه پرستاری مراقبت ویژه، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.