Military Caring Sciences
علوم مراقبتی نظامی
MCS
Medical Sciences
http://mcs.ajaums.ac.ir
1
admin
2383-4072
2538-3566
10.52547/mcs
en
jalali
1395
3
1
gregorian
2016
6
1
3
1
online
1
fulltext
fa
مقایسه اثر بخشی دو شیوه آموزشی سنتی و مدرن بر ارتقای رفتارهای تغذیه ای دانش آموزان دختر ابتدایی شهر چابهار
Traditional and Modern Teaching Methods in Improving Eating Behaviors of Female Elementary School Students in Chabahar, Iran
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p style="text-align: justify;"><strong>مقدمه:</strong> اجرای آموزش تغذیه در مدارس یکی از راهکارهای مناسب برای اصلاح رفتارهای سوء تغذیه ای است. </p>
<p style="text-align: justify;"><span style="line-height: 20.8px;"> <strong>هدف:</strong></span> این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر دو روش آموزش سنتی و مدرن بر آگاهی ، نگرش و رفتار تغذیه ای دانش آموزان دختر 10- 8 ساله شهر چابهار در سال 1393 انجام شد.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>مواد و روش ها:</strong> این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی شاهد دار است که در دو گروه 70 نفری از دانش آموزان 10-8ساله شهر چابهار که به صورت تصادفی ساده از دبستان های دخترانه انتخاب و تحت آموزش قرار گرفتند انجام شد .مداخله آموزشی در گروه اول به شیوه سخنرانی و در گروه دوم با استفاده از بسته آموزشی چند رسانه ای صورت گرفت .متغیرهای مورد نظر (سطح آگاهی، نگرش و رفتار تغذیه ای) در سه مرحله (قبل، بلافاصله و سه ماه بعد از مداخله) توسط پرسشنامه محقق ساخته که بعد از تأیید روایی و پایایی در اختیار نمونه­ ها قرار گرفت، اندازه گیری شد. برای آنالیز داده­ها از نرم افزار <span dir="LTR">SPSS</span> نسخه 16 استفاده شد.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>یافته ها: </strong>قبل از مداخله بین دو گروه سخنرانی وچند رسانه ای تفاوت معناداری در میانگین نمرات آگاهی، نگرش ورفتار تغذیه ای مشاهده نشد (0/71=<span style="text-align: justify;">P</span> ، <span dir="LTR">P=0/14</span> ،<span dir="LTR">0/947</span><span dir="LTR">P=</span>) بعد از مداخله آموزشی نمرات آگاهی در هر دو گروه بطور معناداری افزایش یافت (<span dir="LTR">P<0/05</span>). نمرات نگرش ورفتاربعد ازدوماه در هر دو گروه نسبت به قبل از مداخله افزایش داشت (<span style="line-height: 20.8px;">3/28</span>،5/02) ولی از لحاظ آماری معنادار نبود (<span dir="LTR">P>0/05</span>).</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>بحث ونتیجه گیری:</strong> نتایج این پژوهش تأئیدی بر این موضوع است که آگاهی لزوما منجر به تغییر نگرش و رفتار بهداشتی در فرد نمی شود و می توان نتیجه گرفت که دانش تغذیه ای تنها عاملی نیست که بتواند رفتار تغذیه ای افراد را تحت تأثیر قرار دهد به عبارتی تغذیه ناسالم یک مشکل چند علیتی است و ممکن است عوامل دیگری در ایجاد آن نقش داشته باشند.</p>
<p></p>
<p align="center" dir="LTR"></p>
<p dir="LTR" style="text-align: justify;"><strong>Introduction: </strong>Implementation of nutrition education in schools is one of the strategies to improve nutrition behaviors.</p>
<p dir="LTR" style="text-align: justify;"><strong>Objectives: </strong>This study aimed to compare the efficacy of traditional and modern education on knowledge, attitude and dietary behavior of female students in Chabahar in 2014.</p>
<p dir="LTR" style="text-align: justify;"><strong>Materials and Methods: </strong>This was a semi-experiential research conducted on two groups of 70 students, selected randomly from two primary schools in Chabahar County, Iran. Training intervention was then made into the first group using traditional method, and in the second group using multimedia package. Three nutritional variables of the target students, namely knowledge, attitude, and behavior were measured using researcher-designed questionnaires filled out by the students in three stages: before, immediately after, and two months after training. The data collection tool was a self-made questionnaire. The validity confirmation and the reliability of available samples were approved and SPSS 16 software was used for data analysis.</p>
<p dir="LTR" style="text-align: justify;"><strong>Results: </strong>Before the intervention, no significant differences were observed between the two groups in terms of nutritional knowledge, attitude, or behavior (P=0.947, P=0.14, and P=0.71, respectively). After the intervention, knowledge scores in both groups increased significantly (P<0.05). After two months, the attitude and behavior scores increased in both groups compared to before the intervention (3.5, 28.02), but was not statistically significant (P>0.05).</p>
<p dir="LTR" style="text-align: justify;"><strong>Discussion and Conclusion: </strong>The results confirmed the fact that knowledge does not necessarily lead to a change of attitude in an individual’s health behavior. Therefore, nutritional knowledge is not the only factor affecting dietary behavior. In other words, poor nutrition is a multifactor problem and other factors may be responsible for it as well.</p>
<p dir="LTR" style="text-align: justify;"></p><p dir="LTR" style="text-align: justify;"></p><p dir="LTR" style="text-align: justify;"></p><p dir="LTR" style="margin-left: 9.9pt; text-align: justify;"></p><p dir="LTR" style="margin-left: 9.9pt; text-align: justify;"></p><p dir="LTR" style="margin-left: 9.9pt; text-align: justify;"></p><p></p><p></p>
آموزش سنتی , آموزش چند رسانه ای , رفتار تغذیه ای , دانش آموزان ابتدایی.
Traditional Education, Training, Multimedia, Feeding Behavior, Elementary School Students.
41
47
http://mcs.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-30-7&slc_lang=fa&sid=1
Sadegh
Khakpoor
صادق
خاکپور
Khakpoor.sadagh@yahoo.com
10031947532846009505
10031947532846009505
No
MSc in Education Health, Iran, Tehran, TarbiatModarres University, Faculty of Medical Sciences.
کارشناس ارشد آموزش بهداشت، ایران، تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم پزشکی.
Shamsoddin
Niknami
شمس الدین
نیکنامی
niknamis@modares.ac.ir
10031947532846009506
10031947532846009506
Yes
PhD in Health Education, Associate Professor, Iran, Tehran, TarbiatModarres University, Faculty of Medical Sciences, Health Education Department.
دکترای آموزش بهداشت، دانشیار، ایران، تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم پزشکی، گروه آموزش بهداشت.
Sedigheh Sadat
Tavafian
صدیقه السادات
طوافیان
tavafian@modares.ac.ir
10031947532846009507
10031947532846009507
No
PhD in Health Education and Health Promotion, Associate Professor, Iran, Tehran, Tarbiat Modarres University, Faculty of Medical Sciences, Health Education Department.
دکترای آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشیار، ایران، تهران،دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم پزشکی، گروه آموزش بهداشت.
Azam
Goodarzi
اعظم
گودرزی
azamgoodarzy98@gmail.com
10031947532846009508
10031947532846009508
No
TarbiatModarres University, Faculty of Medical Sciences.
دانشجوی دکترای تخصصی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، ایران، تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم پزشکی.