[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاق نشر::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
دسترسی آزاد

..
..
:: دوره 2، شماره 3 - ( مجله علوم مراقبتی نظامی 1394 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 180-173 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و اجرای برنامه آموزش به مددجویان بستری در بخش ویژه قلب : یک مطالعه مقدماتی
شهلا علیاری1 ، مهدی جعفری* 2، آرمین زارعیان2 ، فهیمه دادگری3
1- استادیار، ارتش
2- ارتش
3- مربی
چکیده:   (15252 مشاهده)

مقدمه: پرستاران که بیش از 70 درصد اعضای تیم بهداشتی و درمانی را تشکیل میدهند، نقش ارزندهای در آموزش به مددجویان دارند لذا هدف از این مطالعه، طراحی برنامه آموزش به مددجویان بستری در بخش ویژه قلب و بررسی تأثیر بکارگیری آن در یک مطالعه مقدماتی بر عملکرد آموزشی پرستاران شاغل در بخش ویژه قلب میباشد.

مواد و روشها: طی یک مطالعه کتابخانهای، برنامه آموزش به مددجویان طراحی گردید. در مرحله بعد در یک مطالعه شبه تجربی از نوع قبل و بعد در سال 1394 در بخش ویژه قلب یک بیمارستان منتخب ارتش به طور مقدماتی اجرا گردید. پرستاران شاغل در بخش ویژه به روش تمام شماری وارد مطالعه شدند. عملکرد آموزشی پرستاران، قبل از آموزش توسط فهرست وارسی پژوهشگر ساخته مشتمل بر 18 گویه بررسی گردید. روایی محتوای کیفی فهرست وارسی، توسط 10 نفر از اساتید خبره در زمینهی آموزش به بیمار و پایایی آن بر اساس ارزیابی درونی تعیین شد (0/869=α). برنامه آموزش به مددجو به شکل سه جلسه 60 دقیقهای و سه روز کار عملی در سه شیفت کاری، طی دو هفته آموزش داده شد. سه روز بعد از اجرای طرح، عملکرد آموزشی پرستاران مجدداً توسط همان فهرست وارسی بررسی گردید. دادههای جمعآوری شده توسط نرمافزار SPSS نسخه 15 و آزمونهای آماری توصیفی و تی زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافتهها: برنامه آموزش به مددجوی طراحی شده در این مطالعه شامل: تدوین اهداف آموزشی، انتخاب محتوای مناسب آموزشی، انتخاب و کاربست روشها و فنون مناسب آموزشی و بررسی درک مددجو از آموزشهای ارائه شده بود. میانگین و انحراف معیار عملکرد کلی آموزشی پرستاران قبل و بعد از اجرای این برنامه، به ترتیب 3/479±27/90 و 1/932±33/20 بود. آزمون تی زوجی نشان داد که عملکرد کلی آموزشی پرستاران دارای تفاوت معنادار آماری است (0/003=p).

بحث و نتیجهگیری: بکارگیری برنامه آموزش به مددجو به عنوان یک روش ساده و کم هزینه، تأثیر بسیار مطلوب بر عملکرد آموزشی پرستاران دارد و کیفیت آموزش را در پرستاری ارتقاء میبخشد.

واژه‌های کلیدی: آموزش، بخش ویژه، بیمار، پرستاران.
متن کامل [PDF 358 kb]   (6459 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/8/26 | پذیرش: 1394/9/10 | انتشار: 1394/9/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aliyari S, jafari M, Zareian A, Dadgari F. Design and implementation of educating the patients admitted to the intensive cardiac care unit program: A preliminary study. MCS 2015; 2 (3) :173-180
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-103-fa.html

علیاری شهلا، جعفری مهدی، زارعیان آرمین، دادگری فهیمه. طراحی و اجرای برنامه آموزش به مددجویان بستری در بخش ویژه قلب : یک مطالعه مقدماتی. علوم مراقبتی نظامی. 1394; 2 (3) :173-180

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-103-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 3 - ( مجله علوم مراقبتی نظامی 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4645