[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 2 - ( علوم مراقبتی نظامی 1396 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 120-128 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد بر میزان آگاهی پرستاران شاغل در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانهای نیروهای مسلح
کبری اسفندانی1، شهلا علیاری 2، امیر حسین پیشگویی3، عباس عبادی4
1- دانشجوی کارشناس ارشد پرستاری مراقبت ویژه، ایران، تهران، دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده پرستاری.
2- دکترای برنامه ریزی درسی، استادیار، ایران، تهران، دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده پرستاری، گروه بهداشت مادر و نوزاد
3- دکترای تخصصی پرستاری، استادیار، ایران، تهران، دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده پرستاری، گروه داخلی- جراحی.
4- دکترای آموزش پرستاری، دانشیار، ایران، تهران، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا... (عج)، دانشکده پرستاری، گروه داخلی - جراحی.
چکیده:   (276 مشاهده)

مقدمه: بکارگیری مراقبت مبتنی بر شواهد جهت ارتقاء مهارتهای پرستاران شاغل در بخش ویژه، نیازی اساسی بوده و پرستاران باید ضمن کسب آگاهی از آخرین شواهد پژوهشی، دانش تولید شده را در بالین به کار بندند.
هدف: هدف از این مطالعه بررسی تأثیر آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد بر آگاهی پرستاران شاغل در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانهای منتخب نیروهای مسلح میباشد.
مواد و روشها: در این مطالعه نیمه تجربی، در سال 1395 بین دو بیمارستان منتخب نیروهای مسلح به صورت مبتنی بر هدف در نظر گرفته شدند. 90 پرستار شاغل در بخشهای مراقبت ویژه، از این دو بیمارستان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بطور مساوی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. در گروه آزمون مداخله در قالب کارگاه آموزشی دو روزه به صورت تئوری و عملی ارائه شد و در گروه کنترل مداخلهای انجام نشد. جمعآوری دادهها در هر دو گروه به صورت پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از پرسشنامهای محقق ساخته که روایی و پایایی آن بررسی شده بود، انجام شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 19 و آزمونهای کولموگروف- اسمیرونوف (Kolmogorov- Smirnov)، تی مستقل، تی زوجی، آزمون دقیق فیشر استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد، میانگین نمره آگاهی پرستاران قبل از مداخله در گروه آزمون 6/3 ± 2/11 و در گروه کنترل 1/5 ± 3/11 بود. (943/0P=) که پس از مداخله، نمره گروه آزمون 3/2 ± 02/21 و در گروه کنترل به 1/5 ± 4/11 تغییر یافت. آزمون تی مستقل نشان داد این اختلاف در مرحلهی پس آزمون بین دو گروه به لحاظ آماری معنیدار بود (0001/0P=).
بحث و نتیجهگیری: با توجه به تأثیر مثبت آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد بر آگاهی پرستاران شاغل در بخش ویژه، آموزش پرستاران در خصوص مفاهیم عملکرد مبتنی بر شواهد به صورت نظری و عملی (آموزش کارگاهی) توصیه میشود.

واژه‌های کلیدی: آگاهی، پرستاران، مبتنی بر شواهد، مددجو، مراقبت.
متن کامل [PDF 347 kb]   (73 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۴
فهرست منابع
1. Wells SJ, Merritt LM, Briggs HE. Bias, racism and evidence-based practice: The case for more focused development of the child welfare evidence base. Child Youth Serv Rev. 2009;31(11):1160-71.
2. Ebrahimian A, Mahmoudi H. [Evaluating the knowledge of intensive care unit nursing staffs]. J Crit Care Nurs. 2009;2(1):41-6.
3. Mosavi A. [Fundamental and principles of management in nursing]. 2nd ed. Tehran: Khosravi; 2005.
4. Sackett D, Straus S, Richardson W, Rosenberg W, Haynes R. Evidence-‎Based ‎Medicine. How ‎to practice and Teach EBM. 2nd ed. New York: Churchill Livingston; 2000.
5. Kermanshahi S, Parvinian AM. [Barriers to implementation of evidence-based care: viewpoints of nursing staff]. Iranian J Med Educ. 2012;12(2):84-92.
6. Corder S. Teaching Evidence-Based Practice: Application of the Ace Star ‎Model in an Undergraduate Nursing Curriculum 2011 [updated 2017; cited 2011 Apr 25]. Available from: http://www.acestar.uthscsa.edu/institute/su07.
7. Dehghani H, Heidari F, Karimian Kakolaki Z, Salimi T. [Critical Care Nurses’ knowledge, attitude and practice in Yazd University of Medical Sciences’ Teaching Hospitals on Evidence-Based Nursing]. Commun Health J. 2014;8(2):30-7.
8. Shahidi Far S, Emami Zeydi A, Taghipour B, Sharif Nia H, Soleimani MA, Hassan Zadeh Kiabi F, et al. Evaluation of critical care nurses’ knowledge of evidence-based guidelines for prevention of ventilator-associated pneumonia. Mil Caring Sci. 2015;2(1):14-23.
9. Aghahoseini S. [Nurses ‘knowledge and attitude in evidence-based nursing in kashan university of medical sciences’ teaching hospitals]. Tabriz Nurs Midwifery J. 2011;6(2):45-54.
10. Thiel L, Ghosh Y. Determining registered nurses' readiness for evidence-based practice. Worldviews Evid Based Nurs. 2008;5(4):182-92. DOI: 10.1111/j.1741-6787.2008.00137.x PMID: 19076919 [DOI] [PubMed]
11. Esfandiary Mogadam A, Kashi Najafali V. [A effect information technology on the information literacy studying at Hamedan]. J Inf Syst Serv. 2011;1(1):25-38.
12. Jalalinia F. [Investigate the quantitative and qualitative outcomes of evidence-based ‎education in nursing students]. Tehran: Baghiyat Allah University of Medical Sciences; 2012.
13. Taheri H, Mirmohammad Sadeghi M, Adibi I, Ashourioun V, Sadeghizadeh A, Adibi P. [The effect of an evidence based medicine workshop on undergraduate medical students’ skills in applying EBM]. Iranian J Med Educ. 2006;6(2):71-8.
14. Salehi Z, Mokhtari Nouri J, Khademolhoseyni S, Ebadi A. [Effect of education of evidence-based nursing guidelines on the nurses' knowledge in the Neonatal Intensive Care Unit]. Iran J Pediatr Nurs. 2015;1(2):20-8.
15. Park M. Implementation of evidence based nursing education into nursing management clinical practicum: Outcome evaluation and diffusion strategies. J Kor Acad Nurs Admin. 2013;19(1):39-47.
16. Nohee E, Abdolahyar A, Fasehi Harandi T. [Evaluation determine staff nursing after ‎evidence base nuresing education kerman Hospital univercity]. JMED. 2014;11:35-41.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

K E, Sh A, SA P, A E. The Effect of Evidence-Based Nursing Education on knowledge of Intensive Care Unit Nurses in Hospitals of Armed Forces. MCS. 2017; 4 (2) :120-128
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-165-fa.html
اسفندانی کبری، علیاری شهلا، پیشگویی امیر حسین، عبادی عباس. بررسی تأثیر آموزش پرستاری مبتنی بر شواهد بر میزان آگاهی پرستاران شاغل در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانهای نیروهای مسلح. علوم مراقبتی نظامی. 1396; 4 (2) :120-128

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-165-fa.html

دوره 4، شماره 2 - ( علوم مراقبتی نظامی 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.058 seconds with 816 queries by yektaweb 3535