[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاق نشر::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
دسترسی آزاد

..
..
:: دوره 1، شماره 2 - ( علوم مراقبتی نظامی 1393 ) ::
جلد 1 شماره 2 صفحات 87-81 برگشت به فهرست نسخه ها
جمعیت شناسی مصدومین سوانح ترافیکی در استان اصفهان: یک مطالعه مقطعی-تحلیلی
عبدالله محمدیان1 ، حمید صالحی نیا2 ، ابوالفضل حجاری3 ، سلمان خزایی4 ، مهدی محمدیان* 5
1- دانشجوی دکترای تخصصی اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
2- پژوهشگر، دانشگاه علوم پزشکی تهران
3- کارشناسی ارشد آموزش بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
4- دانشجوی دکتری تخصصی اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
5- کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده:   (16045 مشاهده)

مقدمه: بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، حوادث ترافیکی منجر به ایجاد 3/30% ناخوشی ها و 7/28% مرگ ومیر در سطح جهان می شوند، هدف از این مطالعه بررسی خصوصیات سنی و جنسی مصدومین سوانح ترافیکی در استان اصفهان در سال 1388 بود.

مواد و روش ها: این مطالعه از نوع مقطعی-تحلیلی می باشد که با استفاده از داده های برنامه ثبت سوانح و حوادث کشوری استان اصفهان در سال 1388 انجام شد. مصدومین ناشی از سوانح ترافیکی به سه دسته تقسیم شدند که عبارت بودند از: مصدومین خودرو سوار، مصدومین موتورسیکلت سوار و عابرین پیاده. در این مطالعه از آزمونهای آماری تی تست، کای اسکوئر و ANOVA جهت آنالیز داده ها استفاده شد.

یافته ها: در طی مطالعه 31587 نفر در اثر سوانح ترافیکی مصدوم شدند که (4/77%) را مردان و (شش/22%) را زنان تشکیل دادند. نسبت جنسی (مرد به زن) برابر 43/3 و میانگین سنی کل مجروحین برابر با 87/15±21/29 بود. میانگین سنی در مردان برابر با 45/15±8/28 و در زنان 15/17±63/30 بود که ازنظر آماری این اختلاف معنی دار بود (001/0P<). همچنین جنسیت، گروه های سنی، منطقه رخداد حادثه، محل رخداد حادثه با نوع حادثه ارتباط آماری معنی داری داشتند (001/0P<). بحث و نتیجه گیری: مصدومین سوانح ترافیکی را بیشتر مردان جوان تشکیل میدادند. موتورسیکلت عامل نیمی از موارد مصدومیت بود که بیشتر در مناطق شهری و در افراد جوان رخداده بود؛ بنابراین باید با تصویب قوانین سختگیرانه و فرهنگسازی جهت اصلاح رفتارهای رانندگی، به ویژه در موتورسیکلت سواران زمینه کاهش رخداد و در صورت رخداد کاهش صدمات جسمی را فراهم سازیم.

واژه‌های کلیدی: سوانح ترافیکی، اپیدمیولوژیک، خودروسوار، موتور سیکلت سوار، عابر پیاده، اصفهان
متن کامل [PDF 461 kb]   (2837 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/8/26 | پذیرش: 1393/10/7 | انتشار: 1393/12/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadian A, Salehinya H, Hajare A, Khazae S, Mohammadian M. Demography of traffic accidents victims in the Isfahan province: a cross-sectional study. MCS 2014; 1 (2) :81-87
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-22-fa.html

محمدیان عبدالله، صالحی نیا حمید، حجاری ابوالفضل، خزایی سلمان، محمدیان مهدی. جمعیت شناسی مصدومین سوانح ترافیکی در استان اصفهان: یک مطالعه مقطعی-تحلیلی. علوم مراقبتی نظامی. 1393; 1 (2) :81-87

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-22-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 2 - ( علوم مراقبتی نظامی 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4645