[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 1 - ( علوم مراقبتی نظامی 1398 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 61-68 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه خلاقیت و هوش اجتماعی در دانشجویان دانشگاه‌های علامه طباطبایی و شهید بهشتی
یاسر حاجی آقا نژاد 1، محمد زارع نیستانک2 ، مهدی داداشی3
1- دانشجوی دکترای روانشناسی، مربی، دانشگاه افسری امام علی (ع)، تهران، ایران (نویسنده مسئول).
2- دکترای روانشناسی، استادیار، دانشگاه آزاد واحد نائین، ایران، نائین.
3- دانشجوی دکترای روانشناسی، مربی، دانشگاه افسری امام علی (ع)، ایران، تهران.
چکیده:   (86 مشاهده)
مقدمه: یکی از عوامل تأثیر گزار بر دانشجویان و پیشرفت آن‌ها عامل هوش است. در این رهگذر توجه به ماهیت هوش خصوصاً هوش اجتماعی، چگونگی تبلور رفتار خردمندانه، روش‌های ارزیابی، سنجش هوش و تفاوت‌های بین فردی و درون فردی از دیرباز مورد توجه همگان بوده، از آغاز قرن 20 مطالعات مربوط به ماهیت هوش و ظرفیت هوشی کودکان و نوجوانان و بزرگسالان و بهره‌گیری از ابزارهای گوناگون برای ارزیابی میزان هوش افراد در کشورهای مختلف مورد توجه خاص قرار گرفته است.
هدف: هدف از تحقیق حاضر، تعیین رابطه بین خلاقیت و هوش اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و شهید بهشتی بوده است.
مواد و روش‌ها: جامعه آماری این پژوهش، کلیه­ی دانشجویان دانشکده روان­شناسی و علوم تربیتی دو دانشگاه مورد مطالعه است که به روش تصادفی طبقه‌ای 300 نفر، بر اساس جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب شده‌اند. ابزارهای اندازه­گیری به کار گرفته شده در این تحقیق، پرسشنامه­ی استاندارد خلاقیت رندسیپ و پرسشنامه­ی استاندارد هوش اجتماعی کری است. منظور تحلیل داده­ها، از آزمون­های تی مستقل، تحلیل واریانس، همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج حاکی از آن است که بین مؤلفه‌های خلاقیت و هوش اجتماعی تفاوت معناداری وجود ندارد و نتایج تحلیل واریانس نشان داده که بین میانگین خلاقیت دانشجویان به تفکیک مقطع تحصیلی تفاوت وجود دارد همچنین از بین مؤلفه‌های هوش اجتماعی مؤلفه‌های پردازش اطلاعات اجتماعی، مهارت­های اجتماعی و آگاهی­های اجتماعی، خلاقیت را به طور معناداری پیش بینی می­کنند.
بحث و نتیجه‌گیری: با توجه با یافته­های این پژوهش می­توان به این نتیجه رسید که مؤلفه‌های هوش اجتماعی نقش مهمی در ایجاد و تحریک خلاقیت در دانشجویان دارند. همچنین به نظر می­رسد که دانشگاه با ایجاد بستری مناسب در جهت بهبود انگیزش و روحیه نشاط علمی در دانشجویان نقش مهمی را می­تواند در آینده علمی و البته حرفه­ای آنان ایفا کند.
کلمات کلیدی: 
 
[1] -   
[4]-  
آدرس الکترونیک:  yaser.haji62@gmail.com ،
[5]-  استادیار دانشگاه آزاد واحد نائین ، ایران، نائین، دانشگاه آزاد واحد نائین  
[6] - 

واژه‌های کلیدی: آگاهی­ های اجتماعی، پردازش اطلاعات اجتماعی، خلاقیت، مهارت­ های اجتماعی، هوش اجتماعی.
متن کامل [PDF 532 kb]   (26 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۱۰/۴ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Y H A N, Zareh Neyestanak M, M. D. The Relationship between Creativity and Social Intelligence in Students at Allameh Tabatabai and Shahid Beheshti Universities. MCS. 2019; 6 (1) :61-68
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-230-fa.html

حاجی آقا نژاد یاسر، زارع نیستانک محمد، داداشی مهدی. رابطه خلاقیت و هوش اجتماعی در دانشجویان دانشگاه‌های علامه طباطبایی و شهید بهشتی. علوم مراقبتی نظامی. 1398; 6 (1) :61-68

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-230-fa.html



دوره 6، شماره 1 - ( علوم مراقبتی نظامی 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3961