[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 4 - ( علوم مراقبتی نظامی 1398 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 273-281 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی و کیفیت تدریس در میان استادانِ دانشگاه علوم پزشکی ارتش از دیدگاه دانشجویان
مرتضی مرادی دولیسکانی1، مژگان محمدی مهر 2
1- دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، پژوهشگر، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی آجا، اصفهان، ایران.
2- دکترای برنامه ریزی درسی، دانشیار، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران (نویسنده مسئول).
چکیده:   (48 مشاهده)
مقدمه:ویژگی­ های شخصیتی استادان نقش مؤثری در کاهش میزان پیشرفت تحصیلی و افزایش بازدهی یادگیری دانشجویان ایفا می­کند و از جمله اینکه ویژگی­های شخصیتی استادان می ­تواند پیش­ بینی کننده تغییرات در سبک­های تدریس او باشد.
هدف: این مطالعه به منظور بررسی رابطه بین ویژگی­های شخصیتی و کیفیت تدریس در میان استادان دانشگاه علوم پزشکی ارتش انجام شد.
مواد و روش­ ها: مطالعه حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش آن توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل 947 دانشجوی در حال تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی ارتش در سال تحصیلی 1397-1396 بودند. برای تعیین حجم نمونه با مراجعه به جدول کرجسی و مورگان 175 نفر با استفاده از روش نمونه ­گیری طبقه ­ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه اخلاق حرفه­ای تدریس نجفی و همکاران  و کیفیت تدریس سراج بود. تجزیه و تحلیل داده ­ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون به کمک نرم افزار SPSS نسخه 19 انجام شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که بین ویژگی­های شخصیتی و کیفیت تدریس استادان رابطه مثبت و معنی­داری وجود دارد (0/01>P). بدین معنا که هرچه میزان مؤلفه ویژگی ­های شخصیتی در استادان بالاتر باشد، به احتمال بیشتری کیفیت تدریس آن‌ها بالاتر خواهد بود. مقدار همبستگی این دو متغیر برابر با 0/389 بود که این مقدار در سطح 0/01 معنادار می‌باشد.
بحث و نتیجه­ گیری: با توجه نتایج مطالعه حاضر و وجود رابطه مثبت و معنادار بین «ویژگی­های شخصیتی» و متغیرهای «اخلاق حرفه ­ای»، توجه به ویژگی­های شخصیتی استادان می­تواند یکی از شاخص ­ها و راهبردهای اساسی جهت بهبود تضمین کیفیت تدریس در دانشگاه علوم پزشکی ارتش باشد.
 
واژه‌های کلیدی: شخصیت، تدریس، کیفیت.
متن کامل [PDF 314 kb]   (25 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۱۰/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۲/۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

M M D, M M M. The Relationship between Personality Traits and Teaching quality among the Faculty Members of AJA University of Medical Sciences from Students' Viewpoint. MCS. 2019; 5 (4) :273-281
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-238-fa.html

مرادی دولیسکانی مرتضی، محمدی مهر مژگان. بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی و کیفیت تدریس در میان استادانِ دانشگاه علوم پزشکی ارتش از دیدگاه دانشجویان. علوم مراقبتی نظامی. 1398; 5 (4) :273-281

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-238-fa.html



دوره 5، شماره 4 - ( علوم مراقبتی نظامی 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3897