[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 1 - ( علوم مراقبتی نظامی 1398 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 69-78 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تطبیقی نظام آموزشی دوره دکترای تخصصی پرستاری در ایران و دانشکده پرستاری آلبرتا
محسن ادیب حاج باقری 1، زهره نبی زاده قرقوزار2 ، خانم شهناز بلندیان بافقی3
1- دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری. دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.
2- کتری تخصصی پرستاری، استاد، مرکزتحقیقات پرستاری تروما دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران (نویسنده مسول).
3- دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان، مرکز تحقیقات پرستاری تروما. کاشان، ایران
چکیده:   (219 مشاهده)
مقدمه: برای انطباق با سیستم مراقبت بهداشتی که به سرعت در حال تغییر است، نیاز به آماده کردن برنامه درسی پرستاری با کیفیت بالا است. مقایسه نظام‌های مختلف آموزشی، یکی از روش‌های ارزیابی است که باعث ارتقای محتوی و کیفیت برنامه آموزشی می‌شود.
هدف: این مطالعه با هدف مقایسه تطبیقی نظام آموزشی دوره دکترای رشته پرستاری در ایران و آلبرتا و ارائه پیشنهادات عملی جهت بهبود کیفیت آن انجام شده است.
مواد و روش ­ها: این مطالعه به روش توصیفی-تطبیقی در سال 1397 انجام شد. از الگوی چهار مرحله بردی (Beredy) توصیف، تفسیر، هم‌جواری و مقایسه، جهت مقایسه نظام آموزش پرستاری ایران با دانشکده پرستاری آلبرتا کانادا در مقطع دکتری استفاده شد. جستجوی اینترنتی، با استفاده از داده پایگاه‌های فارسی و انگلیسی صورت پذیرفت. سپس، داده‌های مورد نظر بر اساس هدف پژوهش، طبقه بندی و مورد مقایسه قرار گرفت.
یافته ­ها: برنامه هر دو دانشگاه بر اساس اصول برنامه‌ریزی استراتژیک دارای رسالت، چشم انداز و ارزش­ها است. در دانشگاه آلبرتا ارتباط مناسب بین طرح درس با نیازها و مشکلات جامعه است. برنامه درسی دوره دکتری پرستاری ایران درقسمت­هایی مانند مشخصات و ساختار دوره نقاط مشترکی با برنامه درسی دوره دکتری پرستاری دانشگاه آلبرتا دارد. همچنین  مقایسه نشان داد که در نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاه آلبرتا (Alberta)درخواست افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد پرستاری و مدرک آمار و روش تحقیق و برای افراد غیر کانادایی مدرک زبان و سابقه بالین، برای دوره دکترای بررسی می­شود. اما در ایران پذیرش دانشجو منوط به داشتن مدرک کارشناسی ارشد می ­باشد.
بحث و نتیجه‌گیری: از نقاط قوت برنامه دکتری در ایران می­توان بهمنطبق بودن ارزش­ها و باورهای برنامه بر اساس نظام ارزش­های اسلامی و کسب شایستگی­هایی مانند تفکر نقادانه، استدلال بالینی، حل مسئله، تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد و ثبت گزارش تحلیلی اشاره نمود و بالینی محور نبودن و تأکید صرف بر تئوری و خصوصاً پژوهش از نقاط ضعف آن می­باشد. لذا، بر اساس تجارب کشورهای پیشرفته و نیازهای جامعه ایرانی، نقاط ضعف را اصلاح و نقاط قوت را تقویت کنیم .
 
واژه‌های کلیدی: مطالعه تطبیقی، برنامه درسی، دکتری پرستاری، مدل بردی، کانادا (آلبرتا)، ایران.
متن کامل [PDF 416 kb]   (75 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۱۲/۴ | پذیرش: ۱۳۹۸/۲/۲
فهرست منابع
1. Deng F-F. Comparison of nursing education among different countries. Chinese Nurs Res. 2015;2(4):96-8.
2. Wu F-q, Wang Y-l, Wu Y, Guo M. Application of nursing core competency standard education in the training of nursing undergraduates. International J Nurs Sci. 2014;1(4):367-70.
3. Aliyari S, Maleki H, Pazargadi M, Abbaspour A. Developing and standardization of quality evaluation and accreditation indicators for curricula of baccalaureate degree nursing education in Iran. Annal of Military and Health Sci Res. 2012;10(1):50-61.
4. Naseri N, Salehi S. Accreditation of nursing education in Iran: Documenting the process. Iranian J Nurs & Midwif Rese. 2008;12(4).
5. Jafari Asl M, Chehrzed M, Ghanbari A. Quality of educational services from viewpoint's of nursing and midwifery students of Guilan University based on Servqual model. Rese in Medical Education. 2014;6(1):50-8.
6. Robb WJ. PhD, DNSc, ND: the ABCs of nursing doctoral degrees. Dimens Crit Care Nurs. 2005;24(2):89-96. PMID: 15827432 [PubMed]
7. Sajjadi S, Nourabadi S. Explaining and analyzing the nature and function of philosophy of education as an interdisciplinary field. Iranian J Cultural Res. 2010;2(2):19-41.
8. Rassouli M, Zagheri Tafreshi M, Esmaeil M. Challenges in clinical nursing education in Iran and strategies. Clinical Excellence. 2014;2(1):11-22.
9. McKenna H, Keeney S, Kim MJ, Park CG. Quality of doctoral nursing education in the United Kingdom: exploring the views of doctoral students and staff based on a cross-sectional questionnaire survey. J Adv Nurs. 2014;70(7):1639-52. DOI: 10.1111/jan.12326 PMID: 24308405 [DOI] [PubMed]
10. Aliyari S, Maleki H, Pazargadi M, Abbaspour A. Developing and standardization of quality evaluation and accreditation indicators for curricula of baccalaureate degree nursing education in Iran. 2012.
11. Dede S, Baskan GA. Theoretical basis of comparative education and suggestion of a model: Comparative education council in Turkish education system. Procedia-Social and Behav Scie. 2011;15:3536-42.
12. Ebrahimi S, Gangi Khezerlak A. Comparative study of information and communication technology development strategies in primary education of America, Australia and Iran. Inter J Basic Scie & Apply Rese. 2015;4(1):1-5.
13. Alberta TUo. Faculty of Nursing 2019 Available from: https://www.ualberta.ca/nursing.
14. Alberta TUo. University Rankings in Canada 2019 Available from: https://www.ualberta.ca/why-ualberta/university-rankings-in-canada.
15. School of Nursing and Midwifery TUoMS. General Specifications Ph.D. of Nursing 2019 Available from: http://fnm.tums.ac.ir/userfiles/graduate/NURSING-PH.D.pdf.
16. Education EACfMM. 2019.
17. Moonaghi HK, Valizadehzare N, Khorashadizadeh F. PhD programs in nursing in Iran and Canada: A qualitative study. J Pak Med Assoc. 2017;67(6):863-8. PMID: 28585583 [PubMed]
18. Rafati F, Khandan M, Sabzevari S, Nouhi E. Comparative study of nursing PhD curriculum in Iran and Widener university. Iranian J Med Educat. 2015;15:555-68.
19. Roshanzadeh M, Tajabadi A, Aghaei M. The educational system and curriculum of Ph. D nursing students in Iran and Toronto, Canada: a comparative study. J Develop Strategies in Med Educat. 2018.
20. Bereday GZ. Reflections on comparative methodology in education, 1964‐1966. Comparative Education. 1967;3(3):169-287.
21. Sciences. MoHpiNCbSCoPUoM. 2018.
22. Borzou SR, Oshvandi K, Cheraghi F, Moayed MS. Comparative study of nursing PhD education system and curriculum in Iran and John Hopkins school of nursing. Educ Strategy Med Sci. 2016;9(3):194-205.
23. Kermanshahi S, Memarian R, Heseni A, Zamzam S, Nezamli F. A comparison post-graduate MS curriculum of nursing education in Iran and Canada. J Med Educat Develop. 2011;4(6):48-54.
24. Mangeli M, Roudi Rashtabadi O, Sabzevari S, Nouhi E. Quality Assessment of Nursing Doctoral Education from the Viewpoints of lecturers and Students/Graduates. Strides in Develop of Med EducaT. 2015;12(1):249-65.
25. Melnyk BM. Distinguishing the preparation and roles of Doctor of Philosophy and Doctor of Nursing Practice graduates: national implications for academic curricula and health care systems. J Nurs Educ. 2013;52(8):442-8. DOI: 10.3928/01484834-20130719-01 PMID: 23875724 [DOI] [PubMed]
27. Haghighi Moghadam Y, Atashzadeh-Shoorideh F, Abbaszadeh A, Feizi A. Challenges of PhD Graduated Nurses for Role Acceptance as a Clinical Educator: A Qualitative Study. J Caring Sci. 2017;6(2):153-61. DOI: 10.15171/jcs.2017.015 PMID: 28680869 [DOI] [PubMed]
28. Sahebihag MH, Khaje Goudari M, Moghbeli G, Soheili A, Khadivi A, Valizadeh L. The challenges of nursing doctoral curriculum in Iran: a critical look based on Delphi technique. The J Urmia Nurs Midwifery Fac. 2017;15(6):424-39.
29. McEwen M, Bechtel GA. Characteristics of nursing doctoral programs in the United States. J Prof Nurs. 2000;16(5):282-92. DOI: 10.1053/jpnu.2000.9458 PMID: 11033938 [DOI] [PubMed]
30. Kim MJ, Park CG, McKenna H, Ketefian S, Park SH, Klopper H, et al. Quality of nursing doctoral education in seven countries: survey of faculty and students/graduates. J Adv Nurs. 2015;71(5):1098-109. DOI: 10.1111/jan.12606 PMID: 25627175 [DOI] [PubMed]
31. McDermid F, Peters K, Jackson D, Daly J. Factors contributing to the shortage of nurse faculty: a review of the literature. Nurse Educ Today. 2012;32(5):565-9. DOI: 10.1016/j.nedt.2012.01.011 PMID: 22336475 [DOI] [PubMed]
32. Deyoung S, Bliss J, Tracy JP. The nursing faculty shortage: Is there hope? J Prof Nurs. 2002;18(6):313-9. DOI: 10.1053/jpnu.2002.129978 PMID: 12486637 [PubMed]
33. Whitehead PS. Role ambiguity, role strain, job dissatisfaction, and difficulty transitioning into academia among nursing faculty. 2015.
34. Nehrir B, Rejeh N, Ebadi A. The evidence-based nursing education. J Nurs Edu. 2013;2(1):49-54.
35. Adib-Hajbaghery M, Hosieni F. Comparison of Expected Potentials of PhD Nursing Students in Iran and Top Universities of the World. Iran J Nurs. 2018;31(113):30-41.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adib Hajbaghery M, Nabizadeh-Gharghozar Z, bolandianbafghi S. Comparative Study of Nursing PhD Education System and Curriculum in Iran and Alberta School of Nursing . MCS. 2019; 6 (1) :69-78
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-249-fa.html

ادیب حاج باقری محسن، نبی زاده قرقوزار زهره، بلندیان بافقی شهناز. مقایسه تطبیقی نظام آموزشی دوره دکترای تخصصی پرستاری در ایران و دانشکده پرستاری آلبرتا. علوم مراقبتی نظامی. 1398; 6 (1) :69-78

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-249-fa.html



دوره 6، شماره 1 - ( علوم مراقبتی نظامی 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3991