[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 3 - ( علوم مراقبتی نظامی 1398 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 224-253 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش گروهی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم هیجان و حالت‌های خلقی نوجوانان
ابوالفضل برزگری دهج1، پیمان جهانداری2، فریده حسین ثابت3، احمد برجعلی4
1- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ( نویسنده مسئول).
2- کارشناس ارشد مشاوره، پژوهشگاه علوم و فناوری طب نظامی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
3- استادیار، گروه روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
4- دانشیار، گروه روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده:   (73 مشاهده)
مقدمه: تنظیم هیجان ناکارآمد و حالت‌های خلق منفی نقش مهمی در اختلالات روانی نوجوانان دارند.
هدف: پژوهش حاضر با‌ هدف بررسی تأثیر آموزش گروهی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم هیجان و حالت های خلقی نوجوانان به انجام رسید.
مواد و روش‌ها: این پژوهش به شیوه نیمه تجربی صورت گرفت. جامعه آماری مطالعه، کلیه نوجوانان عضو کانون فرهنگی- اجتماعی صادق الوعد تهران بودند. حجم نمونه با روش نمونه‌گیری در دسترس، 26 نفر تعیین شد. برای ارزیابی متغیرها از پرسشنامه‌های تنظیم هیجان و حالت‌های خلقی استفاده شد. نوجوانان گروه آزمون به مدت 8 جلسه 75 دقیقه‌ای تحت درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفتند. برای آنالیز داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 20 و آزمون آماری تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج پژوهش کاهش معناداری در گروه آزمون در زیر مقیاس‌های سرکوبی (0/01P=)، افسردگی (0/001P=)، تنش (0/001P=) سردرگمی (0/001P=)، خشم (0/001P=) و خستگی (0/02P=) در مرحله پس آزمون را نشان داد. در مرحله پیگیری دو ماهه نیز این اثر ماندگار بود (0/05P=).
بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به یافته های این پژوهش، این شیوه درمانی میتواند، باعث بهبود تنظیم هیجان و حالت‌های خلقی در نوجوانان شود و می توان از آن به عنوان یک مداخله مؤثر استفاده کرد.
 
واژه‌های کلیدی: تنظیم هیجان، حالت‌های خلقی، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد.
متن کامل [PDF 487 kb]   (41 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۱۲/۹ | پذیرش: ۱۳۹۸/۴/۱۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

A B D, P A, F H S, A B. Effects of Group-Based Acceptance and Commitment Therapy on the Adolescent’s Emotional Regulation and Mood States. MCS. 2019; 6 (3) :224-253
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-251-fa.html

برزگری دهج ابوالفضل، جهانداری پیمان، حسین ثابت فریده، برجعلی احمد. تأثیر آموزش گروهی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم هیجان و حالت‌های خلقی نوجوانان. علوم مراقبتی نظامی. 1398; 6 (3) :224-253

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-251-fa.html



دوره 6، شماره 3 - ( علوم مراقبتی نظامی 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4030