[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 3 - ( علوم مراقبتی نظامی 1398 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 254-262 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط هوش اجتماعی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان هوشبری و اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی تهران
آیین محمدی 1، ریتا مجتهدزاده2 ، افضل شمسی3
1- دکترای تخصصی آموزش پزشکی، استادیار، گروه یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، دانشکده مجازی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- دکترای تخصصی برنامه ریزی آموزشی، استادیار، گروه یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، دانشکده مجازی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- دکترای تخصصی پرستاری (آموزش داخلی - جراحی)، استادیار، گروه هوشبری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، (نویسنده مسئول).
چکیده:   (50 مشاهده)
مقدمه: یکی از ابعاد مهم در نظام آموزش عالی کشور، پیشرفت تحصیلی دانشجویان است. با شناسایی به موقع دانشجویان در معرض خطر افت تحصیلی و انجام اقدامات لازم می ­توان موجب ارتقای وضع تحصیلی آن­ها گردید. هوش اجتماعی به میزان بسیار زیادی می­تواند موفقیت تحصیلی فرد را پیش ­بینی کند.
هدف: هدف از این مطالعه "تعیین ارتباط هوش اجتماعی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان هوشبری و اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی تهران" می ­باشد.
مواد و روش ­ها: این مطالعه مقطعی در سال 1397 بر روی دانشجویان هوشبری و اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام یافته است. نمونه‌ها به تعداد 140 نفر و به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این مطالعه شامل پرسشنامه دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد هوش اجتماعی "ترومسو" (Tromso Social Intelligence Scale) بود. جهت سنجش پیشرفت تحصیلی از نمره معدل کل دوره تحصیلی دانشجویان استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ­ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 24 انجام گردید و 0/05 P< به عنوان سطح معنی­دار در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: میانگین سنی دانشجویان 1/33±20/54 سال بود. میانگین نمره هوش اجتماعی در دانشجویان مرد (0/85±4/75) نسبت به دانشجویان زن (0/77±0/65) بیشتر بود
(0/459
, P=138, df= 0/743T=). ضریب همبستگی پیرسون ارتباط آماری مثبت و معنی‌داری بین پیشرفت تحصیلی با هوش اجتماعی (0/613r=) و کلیه ابعاد آن پردازش اطلاعات اجتماعی (0/581r=)، مهارت‌های اجتماعی (0/445r=)، آگاهی اجتماعی (0/481r=) نشان داد (0/001P=).
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد میانگین هوش اجتماعی و مؤلفه‌های آن در دانشجویان در سطح مطلوب قرار دارد. بین هوش اجتماعی و کلیه ابعاد آن با پیشرفت تحصیلی ارتباط مثبت و معنی ­داری وجود دارد؛ بنابراین برنامه ­ریزی اساسی توسط مسئولین مربوطه برای ارتقای سطح هوش اجتماعی در جهت افزایش پیشرفت تحصیلی دانشجویان ضرورت دارد.
واژه‌های کلیدی: پیشرفت تحصیلی، دانشجو، هوش اجتماعی.
متن کامل [PDF 465 kb]   (18 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۸/۲/۱۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.TUMS.VCR.REC.1397.058


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

A M, R M, A S. The Relationship Between Social Intelligence and Academic [B1] Achievement in Anesthesiology and Operating Room Students of Tehran University of Medical Sciences. MCS. 2019; 6 (3) :254-262
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-253-fa.html

محمدی آیین، مجتهدزاده ریتا، شمسی افضل. بررسی ارتباط هوش اجتماعی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان هوشبری و اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی تهران. علوم مراقبتی نظامی. 1398; 6 (3) :254-262

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-253-fa.html



دوره 6، شماره 3 - ( علوم مراقبتی نظامی 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4030