[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 1 - ( علوم مراقبتی نظامی 1398 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 9-15 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه‌ی تأثیر آموزش به روش بازی و سخنرانی بر میزان یادگیری و یادآوری داروهای ترالی احیا در پرستاران بیمارستان‌های منتخب نظامی
فرهاد امیری1، سید امیر حسین پیشگویی2، شهلا علیاری3، هنگامه حبیبی4
1- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
2- دکترای تخصصی پرستاری، استادیار، گروه داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران. آدرس الکترونیک: apishgooie@yahoo.com
3- دکترای برنامه ریزی درسی، استادیار، گروه بهداشت مادر و نوزاد، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
4- کارشناس ارشد پرستاری، مربی، گروه کودکان، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
چکیده:   (100 مشاهده)
مقدمه: تسلط پرستار بر داروهای ترالی و کاربرد مشخص هر کدام از آن­ها فاکتور حیاتی در موفقیت احیای بیماران می­باشد.
هدف: هدف از این مطالعه بررسی مقایسه­ای تأثیر آموزش به روش بازی و سخنرانی بر میزان یادگیری و یادآوری پرستاران از داروهای ترالی اورژانس بیمارستان­های منتخب نظامی می­باشد.
مواد و روش‌ها: مطالعه نیمه ‌تجربی حاضر در سال 1397 در دو بیمارستان منتخب نیروهای مسلح انجام گرفت. حجم نمونه شامل 32 نفر گروه بازی و 32 نفر گروه سخنرانی بود. ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه پژوهشگر ساخته­ای شامل 30 سؤال تعین میزان آگاهی پرستاران از طبقه اول داروهای ترالی بود؛ که ابتدا برای هر دو گروه پیش‌آزمون به عمل آمد. آموزش گروه سخنرانی طی دو جلسه 45 دقیقه‌ای با فاصله یک هفته از هم به صورت نظری تدوین شد. شرکت‌کنندگان در گروه بازی، به گروه‌های ۴ نفره تقسیم شدند و آموزش در قالب بازی طراحی شده طی دو جلسه 45 دقیقه­ای با فاصله دو هفته اجرا شد. بلافاصله و یک ماه پس از مداخله پس‌آزمون برای هردو گروه به عمل آمد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری فیشر، تی‌ زوجی و تی مستقل و با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 20 انجام شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که روش‌های بازی و سخنرانی بعد از مداخله با سطح معناداری 05/0 P< بر یادگیری و یادآوری پرستاران از داروهایی ترالی اورژانس مؤثر است. نتایج آماری یک‌ ماه پس از مداخله نشان داد که هر دو روش موردنظر بر یادگیری و یادآوری پرستاران مؤثر است و بیشترین تأثیر را روش بازی بر پرستاران گذاشته است.
بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر مثبت آموزش از طریق بازی، پرستاران باید با روش­های نوین آموزشی آشنا شده و هم با بهره‌گیری از روش‌های جذاب‌تر و کاربردی‌تر جهت بهبود کیفیت یادگیری و یادآوری آموزه‌های قدم بردارند.
 

 
واژه‌های کلیدی: بازی، ترالی، داروهای سخنرانی، یادگیری، یادآوری.
متن کامل [PDF 658 kb]   (28 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۲/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۸/۳/۱۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

F A, SAH P, SH A, H H. A Comparative Study on the Effect of Game and Speech Training on Nurses' Learning and Reminder of Emergency Trailer Drugs in Selected Military Hospitals. MCS. 2019; 6 (1) :9-15
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-275-fa.html

امیری فرهاد، پیشگویی سید امیر حسین، علیاری شهلا، حبیبی هنگامه. مقایسه‌ی تأثیر آموزش به روش بازی و سخنرانی بر میزان یادگیری و یادآوری داروهای ترالی احیا در پرستاران بیمارستان‌های منتخب نظامی. علوم مراقبتی نظامی. 1398; 6 (1) :9-15

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-275-fa.html



دوره 6، شماره 1 - ( علوم مراقبتی نظامی 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3961