[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاق نشر::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
دسترسی آزاد

..
..
:: دوره 6، شماره 4 - ( علوم مراقبتی نظامی 1398 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 323-314 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان انگیزش و رضایت شغلی کارکنان بیمارستان‌های سنندج
فاتح سهرابی* 1، قباد رمضانی2 ، قدیر پوربایرامیان2 ، اعظم نوروزی2
1- دانشجوی دکترای تخصصی روان‌شناسی بالینی، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران،
2- دانشجوی دکترای آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران.
چکیده:   (4516 مشاهده)
مقدمه: اثربخشی و موفقیت یک سازمان به عملکرد کارکنان و میزان رضایت آن­ها بستگی دارد. از سوی دیگر ایجاد انگیزه در کارکنان برای بالا بردن کیفیت کار و بهره‌وری هر چه بیشتر در آنان از اصول ضروری مدیریت نیروی انسانی یک سازمان می­باشد.
هدف: هدف مطالعه حاضر بررسی میزان انگیزش و رضایت شغلی و همچنین ارتباط متقابل آن­ها در پرسنل درمانی بیمارستان‌های شهر سنندج بود.
مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- مقطعی است که در آن 175 نفر از کارکنان بیمارستان‌های شهر سنندج که در سه رسته درمانی، اداری و خدماتی بیمارستان قرار داشتند، به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه‌ی استاندارد بریفیلد و روث برای سنجش رضایت ­شغلی و پرسشنامه محقق­ ساخته بر اساس نظریه دو عاملی هرزبرگ برای سنجش انگیزش شغلی که پایایی آن به‌ وسیله آزمون کرونباخ 3/09) و خدمات (2/75) که پایین‌تر از میانگین کلی رضایت ‌شغلی است. رضایت‌ شغلی در سه گروه تفاوت معناداری نداشت اما با انگیزش کارکنان همبستگی مثبت معنی‌داری (0/572=r) مشاهده شد. در میان عوامل انگیزشی، نمرۀ احساس مسئولیت 3/90، رشد و پیشرفت 3/18  و در عوامل بهداشتی دستمزد کافی با نمرۀ 3/90 و روابط دوستانه با زیردستان 3/81، در اولویت اول و دوم برای هر دو متغیر بودند.
بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های مطالعه و لزوم توجه به این نکته که انگیزش و رضایت شغلی کارکنان از عوامل بسیار تأثیرگذار در افزایش بهره‌وری سازمان می‌باشد، مدیریت بیمارستان­ها باید توجه ویژه­ای به ایجاد انگیزه و همچنین اتخاذ رویکردهایی در ارتباط با افزایش رضایتمندی در بین کارکنان خود داشته باشند.
واژه‌های کلیدی: انگیزش، بیمارستان، رضایت شغلی، کارکنان، مدیریت بیمارستان.
متن کامل [PDF 445 kb]   (1845 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/13 | پذیرش: 1398/5/7 | انتشار: 1398/12/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sohrabi F, Ramezani G, Pourbairamian G, Norozi A. Motivation and Job Satisfaction in Hospital Employees of Sanandaj. MCS 2019; 6 (4) :314-323
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-298-fa.html

سهرابی فاتح، رمضانی قباد، پوربایرامیان قدیر، نوروزی اعظم. بررسی میزان انگیزش و رضایت شغلی کارکنان بیمارستان‌های سنندج. علوم مراقبتی نظامی. 1398; 6 (4) :314-323

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-298-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( علوم مراقبتی نظامی 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4642