[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 1 - ( علوم مراقبتی نظامی 1399 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 46-52 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی و مقایسه سطح استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی آجا با پرستاران شاغل در یکی از بیمارستان‌های منتخب وابسته
رحیم بدری گرگری1، فیروز محمودی2، نادیا سلطانی3، رضا لاری پور4
1- دکترای روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
2- دکترای برنامه‌ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
3- دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران (نویسنده مسئول)
4- دکترای آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزشی علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
چکیده:   (199 مشاهده)
مقدمه: پرستاران در حرفه خود با چالشهای اخلاقی متعددی مواجه میشوند، رشد تجارب اخلاقی در کنار دانش تئوری و مهارتهای بالینی ضرورتی انکارناپذیر است.
هدف: هدف از این مطالعه، بررسی و مقایسه سطح استدلال اخلاقی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آجا با پرستاران شاغل در یکی از بیمارستانهای منتخب وابسته به آن است.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی-مقایسهای بر روی 85 دانشجوی پرستاری و 78 پرستار شاغل انجام گرفت که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه (NDT) Nursing Dilemma Test که مشتمل بر 6 سناریو است، استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS، آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام گرفت.
یافتهها: میانگین نمره استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری 2/2±45/18 و پرستاران 3/1±42/91 بود. نتایج آزمون تی با نمونههای مستقل حاکی از آن است که نمرات استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری به طور معنیداری بیشتر از نمرات استدلال اخلاقی پرستاران شاغل میباشد (0/03=P).
بحث و نتیجهگیری: اقدام در خصوص آموزش مسائل اخلاقی و بهسازی محیطهای بالینی برای ارتقاء بیشتر توانایی استدلال اخلاقی پرستاران، امری ضروری است.
واژه‌های کلیدی: اخلاق، استدلال اخلاقی، پرستار، دانشجویان پرستاری، مراحل رشد اخلاقی کلبرگ.
متن کامل [PDF 407 kb]   (83 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/6/1 | پذیرش: 1398/8/13 | انتشار: 1399/2/10
فهرست منابع
1. Aitamam E, Leino-Kilpi H, Puukka P, Suhonen R. Ethical problems in nursing management: The role of the codes of ethics. Nurse Ethics. 2010; 17(4): 469-82. DOI: 10.1177/0969733010364896 PMID: 20610580 [DOI] [PubMed]
2. Karimi Noghondar M, Tavakoli N, Borhani F, Mohsenpour M. Ethical sensitivity: A comparision between the nursing students and nurses of Azad University. Ijme. 2016; 8 (5):69-76. (Persian)
3. Edwards SD. Nursing Ethics: A Principle-based Approach, 2nded. London: McMillan; 2009, p.8-10. DOI: 10.1177/09697330100170041202 [DOI]
4. Butts JB, Rich. Nurs Ethics: Across the curriculum and into Practice, 2nd edition. London: Jones & Bartlett learning; 2005, p.17, 55. DOI: 10.1177/09697330080150041602 [DOI]
5. Fagan JA. Ethical changes in the Nursing student [MSc dissertation]. California (USA). California State University; 2006.
6. Colby A, Kohlberg L, Gibbs J, Lieberman M, Fischer, K, Salttstein H. A longitudinal study of moral judgment. Monographs of the society for research in child development, 1983; 48(1-2), 48-124. DOI: 10.2307/1165935 [DOI]
7. Kohlberg, L. Essays on moral development: Volume I. The philosophy of moral development. San Francisco: Harper & Row; 1981. DOI: 10.1017/S0360966900024452 [DOI]
8. Mayberry M. Ethical decision making: A response of hospital nurses, Nurs Adm Q; 1986; 10(3): 75-81. DOI: 10.1097/00006216-198601030-00006 PMID: 3634953 [DOI] [PubMed]
9. Auvinen J, Suominen T, Leino-Kilpi H, et al. The development of moral judgment during nursing education in Finland. Nurse Education Today. 2004; 24(7): 538-46. DOI: 10.1016/j.nedt.2004.07.005 PMID: 15465169 [DOI] [PubMed]
10. Kelly, B. Preserving moral integrity: A follow up study with new graduate nurses. Journal of Advanced Nursing; 1998; 28(5): 1134-45. DOI: 10.1046/j.1365-2648.1998.00810.x PMID: 9840887 [DOI] [PubMed]
11. Ham KL. A Comparison of ethical reasoning abilities of senior baccalaureate nursing students and experienced nurses [Ph.D. dissertation]. Tennessee. The University of Memphis; 2002.
12. Kudzma, EAC. Moral reasoning of nurses in the work setting (dissertation) Massachusetts, Boston University School of Nursing; 1980.
13. Negarande R, Ghobadi S.The survey of knowledge and attitude of nurses and midwives of Zanjan hospitals about ethical issues. Journal of Advances in Medical and Biomedical Research. 2001; 9 (36): 55-59. (persian)
14. Borhani F, Abbaszadeh A, Kohan M, Fazel M A. Nurses and nursing student’s ethical reasoning in facing with dilemmas: a comparative study. Medical Ethics and History of Medicine. 2010; 3 (4): 71-81 (Persian)
15. Zirak M, Mogadasian S, Abdullah-Zadeh F, Rahmani A. Comparison of ethical reasoning in nursing students and nurses in Tabriz University of medical science. Advances in Nursing and Midwifery.2011; 22 (77):1-9 (Persian)
16. Fazljoo SE, Abbaszadeh A, Loghmani L. Comparision of moral reasoning of nursing students and nurses in Meybod city in facing with Dilemmas. Medical Ethics Journal. 2018; 12 (43): 1-9 (Persian)
17. Weaver k. Ethical sensivity: state of knowledge and needs for further research. Nurse Ethics 2007; 14(2):215-23. DOI: 10.1177/0969733007073694 PMID: 17425144 [DOI] [PubMed]
18. Hariharan S, Jonnalagadda R, Walrond E, Moseley H. Knowledge, attitudes and practice of healthcare ethics and law among doctors and nurses in Barbados. BMC Med Ethics. 2006; 7: 7. DOI: 10.1186/1472-6939-7-7 PMID: 16764719 PMCID: PMC1524795 [DOI] [PubMed] [Google Scholar]
19. Brown CJ. Self-renewal in nursing leadership: The lived experience of caring for self. J Holist Nurse 2009; 27(2); 75-84. DOI: 10.1177/0898010108330802 PMID: 19182266 [DOI] [PubMed]
20. Jormsri P, Kunavicticul W, Ketefian Sh, Chaowalit A. Moral competence in nursing practice. Nurse Ethics. 2005; 12(6): 582-94. DOI: 10.1191/0969733005ne828oa PMID: 16312087 [DOI] [PubMed]
21. McCrink A. Nursing student attitude towards academic misconduct, the code of ethics for nurses and their commitment to the ethic of caring [Ph.D. Dissertation]. New York: Dowling College; 2008.
22. Crishm P. Measuring moral judgment in nursing dilemmas. Nursing Res 1981; 30(2):104-10. DOI: 10.1097/00006199-198103000-00012 PMID: 6907863 [DOI] [PubMed]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

R B G, F M, N S, R L. Investigating and Comparison the Ethical Reasoning Level of Nursing Students Aja University of Medical Sciences with Nurses Working in One of Their Affiliated Hospitals. MCS. 2020; 7 (1) :46-52
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-323-fa.html

بدری گرگری رحیم، محمودی فیروز، سلطانی نادیا، لاری پور رضا. بررسی و مقایسه سطح استدلال اخلاقی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی آجا با پرستاران شاغل در یکی از بیمارستان‌های منتخب وابسته. علوم مراقبتی نظامی. 1399; 7 (1) :46-52

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-323-fa.html



دوره 7، شماره 1 - ( علوم مراقبتی نظامی 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4237