[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 4 - ( علوم مراقبتی نظامی 1398 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 258-267 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تاثیر آموزش به دو روش سخنرانی و چند‌ رسانه‌ای بر میزان دانش، نگرش و عملکرد پرستاران اورژانس در زمینه بکارگیری یک مدل ارتباطی در ثبت و گزارش نویسی پرستاری در بیمارستان‌های منتخب نظامی
جلیل نوروزی1 ، نسرین جعفری گلستان 2، سید امیر حسین پیشگویی3
1- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس، دانشکده پرستاری آجا، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
2- کارشناس ارشد پرستاری، مربی، گروه مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری آجا، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران (نویسنده مسئول).
3- دکترای تخصصی پرستاری، دانشیار، گروه پرستاری مراقبت ویژه ، دانشکده پرستاری آجا، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
چکیده:   (62 مشاهده)

مقدمه: ثبت پرستاری، بخش مهمی از مراقبت های پرستاری است که می تواند برای بیماران، پرستاران و سایر اعضای ارائه دهنده خدمات سلامت مفید و ضروری باشد.
هدف: این مطالعه با هدف بررسی مقایسه ای تأثیر آموزش به دو روش سخنرانی و چند‌ رسانه‌ای بر میزان دانش، نگرش و عملکرد پرستاران بخش های‌ اورژانس در زمینه به کارگیری مدل ارتباطی در ثبت و گزارش نویسی پرستاری در بیمارستان­های منتخب نظامی انجام شد.
مواد و روش ها: مطالعه نیمه تجربی حاضر در سال 1398 در دو بیمارستان منتخب نظامی شهر تهران انجام شد. حجم نمونه 42 نفر در گروه سخنرانی و 42 نفر در گروه چند رسانه ای بود. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه دموگرافیک و دو پرسشنامه پژوهشگر ساخته اندازه گیری میزان دانش (10 گویه)، نگرش (10 گویه) و یک چک لیست اندازه گیری عملکرد (35 گویه) پرستاران بخش های اورژانس در زمینه بکارگیری مدل ارتباطی در ثبت و گزارش نویسی پرستاری بود. در هر گروه، پیش آزمون انجام شد. آموزش در گروه سخنرانی در قالب 4 جلسه دو ساعته، در طول چهار هفته و در روش چند رسانه ای طی 4 جلسه 45 دقیقه ای در طول 4 هفته اجرا شد. پس آزمون در هر دو گروه و یک ماه بعد انجام شد. تحلیل داده با آزمون فیشر، تی زوجی و تی مستقل و نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام شد.
یافته ها: هر دو روش سخنرانی و چند رسانه ای با سطح معناداری 0/05 P< بر میزان دانش، نگرش و عملکرد پرستاران بخش­های اورژانس در بکارگیری مدل ارتباطی SBAR  در ثبت پرستاری، موثر بود و البته بیش­ترین تاثیر را روش چند رسانه­ای داشت.
بحث و نتیجه گیری: مدل های ذهنی مانند مدل SBAR در ثبت و گزارش نویسی پرستاری، می تواند سبب آشنایی پرستاران در بکارگیری مدل های متنوع در ثبت و گزارش نویسی های پرستاری شود.
 
 

واژه‌های کلیدی: آموزش، سخنرانی، چند رسانه ای، پرستاران.
متن کامل [PDF 404 kb]   (36 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۸/۶/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۸/۷/۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

j N, N J G, SAH P. A Comparative Study on the Effect of lecture and multimedia Training of applying SBAR communication model on Emergency Nurses’ Knowledge, attitude and performance of nursing documentation in Selected Military Hospitals. MCS. 2020; 6 (4) :258-267
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-325-fa.html

نوروزی جلیل، جعفری گلستان نسرین، پیشگویی سید امیر حسین. مقایسه تاثیر آموزش به دو روش سخنرانی و چند‌ رسانه‌ای بر میزان دانش، نگرش و عملکرد پرستاران اورژانس در زمینه بکارگیری یک مدل ارتباطی در ثبت و گزارش نویسی پرستاری در بیمارستان‌های منتخب نظامی. علوم مراقبتی نظامی. 1398; 6 (4) :258-267

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-325-fa.html



دوره 6، شماره 4 - ( علوم مراقبتی نظامی 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4071