[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاق نشر::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
دسترسی آزاد

..
..
:: دوره 7، شماره 3 - ( علوم مراقبتی نظامی 1399 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 197-189 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر آموزش تنظیم هیجان بر راهبردهای بازارزیابی و سرکوب در دانشجویان پرستاری نظامی
نعیمه سیدفاطمی1 ، مرضیه خلجی* 2، شیما حقانی3
1- دکترای تخصصی پرستاری، استاد، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
2- کارشناس ارشد روان پرستاری، گروه روان پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران (*نویسنده مسئول).
3- کارشناسی ارشد آمار زیستی، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
چکیده:   (2301 مشاهده)
مقدمه: دانشجویان پرستاری‌ نظامی به علت قرار گرفتن در معرض تنش‌های متعدد، هیجان‌های منفی زیادی را تجربه می‌کنند. آموزش تنظیم هیجان از مداخلاتی است که می‌تواند بر راهبردهای تنظیم هیجان مؤثر باشد.
هدف: مطالعه حاضر به منظور بررسی تأثیر آموزش تنظیم هیجان بر راهبردهای باز ارزیابی و سرکوب دانشجویان پرستاری نظامی می‌باشد.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانشجویان کارشناسی پرستاری یکی از دانشگاه‌های علوم‌ پزشکی نظامی است که در سال تحصیلی 98- 97 مشغول به تحصیل بودند. 110 نفر به صورت طبقه‌ای با تخصیص متناسب انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تخصیص یافتند (در هر گروه 55 نفر). ابتدا گروه کنترل وارد مطالعه شدند و بعد از اتمام مطالعه در این گروه، اجرای مطالعه در گروه آزمون انجام شد. با استفاده از پرسش نامه ‌تنظیم هیجان Gross و John  (ERQ)پیش‌ آزمون برگزار شد و بعد از گذشت چهار هفته مجدداً پرسش‌نامه‌ها در اختیار شرکت ‌کنندگان قرار گرفت. آموزش تنظیم هیجان به مدت هشت جلسه 60 دقیقه‌ای برای گروه آزمون برگزار شد. دادهها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 و آزمون‌های کای‌دو، دقیق فیشر، تی مستقل و تی زوجی مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: آموزش تنظیم هیجان منجر به تفاوت آماری معنادار در راهبردهای تنظیم هیجان "باز ارزیابی" و "سرکوب" در دو گروه کنترل و آزمون شد (0/05P<)؛ اما در میانگین تغییرات راهبردهای تنظیم هیجان دو گروه تفاوت آماری معناداری وجود نداشت (0/05P>).
بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج، می‌توان از آموزش تنظیم هیجان به عنوان شیوه‌ای برای افزایش راهبردهای سازگارانه و کاهش راهبردهای ناسازگارانه در دانشجویان پرستاری استفاده کرد.

واژه‌های کلیدی: پرستاری نظامی، تنظیم هیجان، دانشجوی پرستاری.
متن کامل [PDF 472 kb]   (477 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/1/26 | پذیرش: 1399/4/22 | انتشار: 1399/10/10
فهرست منابع
1. Klainin-Yobas P, Ramirez D, Fernandez Z, Sarmiento J, Thanoi W, Ignacio J, et al. Examining the predicting effect of mindfulness on psychological well-being among undergraduate students: A structural equation modelling approach. Personality and Individual Differences. 2016;91:63-8. [DOI]
2. Priesack A, Alcock J. Well-being and self-efficacy in a sample of undergraduate nurse students: A small survey study. Nurse Educ Today. 2015;35(5). [DOI] [PubMed]
3. Montes-Berges B, Augusto-Landa J-M. Emotional intelligence and affective intensity as life satisfaction and psychological well-being predictors on nursing professionals. J Prof Nurs. 2014;30(1):80-8. [DOI] [PubMed]
4. Labrague L, McEnroe-Petitte D, Papathanasiou I, Edet O, Tsaras K, Leocadio M, et al. Stress and coping strategies among nursing students: an international study. J Ment Health. 2018;27(5):402-8. [DOI] [PubMed]
5. Smith G, Yang F. Stress, resilience and psychological well-being in Chinese undergraduate nursing students. Nurse Educ Today. 2017;49:90-5. [DOI] [PubMed]
6. Beanlands H, McCay E, Fredericks S, Newman K, Rose D, Santa Mina E, et al. Decreasing stress and supporting emotional well-being among senior nursing students: A pilot test of an evidence-based intervention. Nurse Educ Today. 2019;76:222-7. [DOI]
7. Zeng Y, Wang G, Xie C, Hu X, Reinhardt J. Prevalence and correlates of depression, anxiety and symptoms of stress in vocational college nursing students from Sichuan, China: a cross-sectional study. Psychol Health Med. 2019:1-14. [DOI] [PubMed]
8. He F, Turnbull B, Kirshbaum M, Phillips B, Klainin-Yobas P. Assessing stress, protective factors and psychological well-being among undergraduate nursing students. Nurse Educ Today. 2018;68:4-12. [DOI] [PubMed]
9. Sarabandi A, Hazarati H, Keykha M. Occupational stress in military health settings: a questionnaire-based survey. Inter J Hospital Res. 2012;1(2):103-8.
10. Azizi M, Khamseh F, Barati M, Afaghi E, Azizi D. The prevalence of state and trait anxiety and its association with demographic variables in nursing students of elected military medical university. Med J Military Med. 2014;16(1):68-71.
11. Soltani Z, RobatMili S, Reza M. The Efficacy of Emotion-Regulation Skills Training in Students of Police University. J Police Med. 2016;5(2):153-9.
12. Verzeletti C, Zammuner V, Galli C, Agnoli S, Duregger C. Emotion regulation strategies and psychosocial well-being in adolescence. Cogent Psychology. 2016;3(1):1199294. [DOI]
13. Gross J. Handbook of Emotion Regulation. New York: The Guilford Press; 2014.
14. Young K, Sandman C, Craske M. Positive and Negative Emotion Regulation in Adolescence: Links to Anxiety and Depression. Brain Sci. 2019;9(4):10.3390. [DOI] [PubMed]
15. Hatamian P, Nezhad M. The Prediction of Academic Burnout based on the Emotion Dysregulation and Social Support in Nursing Students. Educ Strategy Med Sci. 2018;11(1):60-5.
16. Mami S, Sharifi M, Heidaryan F, Almasi F, Yarahmadi H, Zandifar H, et al. Predict job performance based on difficulties in regulating emotions and practices to deal with stressors in a military hospital medical staff. Nurse & Physician Within Wa. 2017;4(13):178-86.
17. Sobhi-Gharamaleki N, Porzoor P, Aghajani S, Narimani M. Effectiveness of Emotion Regulation Training on Reduction of Anxiety, Stress and Depression Symptoms among University Students. Iran J Health Educ Health Promot. 2015;3(1):5-13.
18. Vanderhasselt M, Koster EH, Onraedt T, Bruyneel L, Goubert L, De Raedt R. Adaptive cognitive emotion regulation moderates the relationship between dysfunctional attitudes and depressive symptoms during a stressful life period: A prospective study. J Behav Therapy & Experimental Psychiatry. 2014;45(2):291-6. [DOI]
19. Gross J. Emotion Regulation: Current Status and Future Prospects. Psychological Inquiry. 2015;26(1):1-26. [DOI]
20. Webb T, Miles E, Sheeran P. Dealing with feeling: a meta-analysis of the effectiveness of strategies derived from the process model of emotion regulation. Psychol Bull. 2012;138(4):775. [DOI] [PubMed]
21. Yosefi J. The Relationship between Emotional Regulation and Positive and Negative Emotions with Psychological Well-being of Students. J Neyshabur Univ Med. 2015;3(1):66-74.
22. Barghandan S, Khalatbari J. The Correlation between Cognitive Emotion Regulation and Spiritual Intelligence with Quality of Life among Emergency Department Nurses. Iran J Nurs. 2017;29(104):46-54. http://dx.doi.org/10.29252/ijn.29.104.46
23. Mikaeili N, Ghaffari M. Role of Thought Action Fusion and Cognitive Emotion Regulation Strategies in Predicting the Job Stress of Psychiatric and Neurology Wards Nurses. Iranian J Nurs Res. 2016;11(4):1-10. [DOI]
24. Kiani A, Kiani S, Mokhtari R, Shirmohammadi N. The Relationship Between Stressful Behaviors With Emotional Regulation, Emotional Intelligence And Emotional Creativity In Students. Nurs Midwifery. 2018;16(3):177-87.
25. Easazadeh A. The Predictive Role of Cognitive Emotion Regulation Strategies in Marital Satisfaction and Job Burnout among Nurses. Iran J Nurs. 2016;29(102):22-31. [DOI]
26. Haynos A, Hill B, Fruzzetti A. Emotion regulation training to reduce problematic dietary restriction: An experimental analysis. Appetite. 2016;103:265-74. [DOI] [PubMed]
27. Elices M, Soler J, Feliu-Soler A, Carmona C, Tiana T, Pascual J, et al. Combining emotion regulation and mindfulness skills for preventing depression relapse: a randomized-controlled study. Borderline personality disorder and emotion dysregulation. 2017;4(13):1-9. [DOI] [PubMed]
28. Houck C, Barker D, Hadley W, Brown L, Lansing A, Almy B, et al. The 1-year impact of an emotion regulation intervention on early adolescent health risk behaviors. Health Psychol. 2016;35(9):1036-45. [DOI] [PubMed]
29. Narimani M, Alisari Nasirlou K, Effat-Parvar S. The Effectiveness of Emotion-Focused Training for Cognitive Emotional Regulation Strategies of Emotionally Abused Students. Biannual JARC. 2013;3(2):37-50.
30. Oden K, Lohani M, McCoy M, Crutchfield J, Rivers S. Embedding emotional intelligence into military training contexts. Procedia Manufacturing. 2015;3:4052-9. [DOI]
31. Nesayan A, Hosseini B, Asadi Gandomani R. The Effectiveness of Emotion Regulation Skills Training on Anxiety and Emotional Regulation Strategies in Adolescent Students. Practice in Clinical Psychology. 2017;5(4):263-70. [DOI]
32. Ahmadi G, Sohrabe F, Borjali A. Effectiveness of Emotion Regulation training on reappraisal and Emotional Suppression in soldiers with opioid use disorder. Counseling Culture and Psycotherapy. 2018;9(34):191-209. [DOI]
33. Hasani J, Shahmoradifar T. Effectiveness of Process Emotion Regulation Strategy Training in Difficulties in Emotion Regulation. Mil Med. 2016;18(1):339-46.
34. Salehi A, Baghban I, Bahrami F, Ahmadi S. The Effect of Emotion Regulation Training based on Dialectical Behavior Therapy and Gross Process Model on Symptoms of Emotional Problems. Zahedan J Res Med Sci. 2012;14(2):49-55.
35. Ghiasi S, Tabatabaee T, Nasri M. Effect of optimism training on emotion regulation and psychological well–being in undergraduate students of University of Birjand, in 2014-2015. Pajouhan Sci J. 2016;14(4):27-37. [DOI] [PubMed]
36. Ghaedniay Jahromi A, Hasani J, Farmani Shahreza S, Imani S. Guidence of Training of Procedural Emotion Regulation Strategies,based on gross model. First ed. Mashhad: Resane Shargh; 2017.
37. Gross J. Emotion regulation: Affective, cognitive, and social consequences. Psychophysiology. 2002;39(3):281-91. [DOI] [PubMed]
38. Gross J, John O. Individual differences in two emotion regulation processes: implications for affect, relationships, and well-being. Personality & Social Psychology. 2003;82(2):348-62. [DOI] [PubMed]
39. Bigdeli I, Najafy M, Rostami M. The Relation of Attachment Styles, Emotion Regulation, and Resilience to Well-being among Students of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2013;13(9):721-9.
40. Ahmadian Vargahan F, Gharraee B, Atef Vahid M, Habibi M. The Role of Perfectionism Dimensions and Emotion Regulation Strategies in Predicting the Severity of Depressive and Anxiety Symptoms of University Students. Psychiatry and Clinical Psychology. 2014;20(2):153-61.
41. Jelvani R, Etemadi O, Jazayeri R, Fatehizadeh M. Finding out Factors Influencing Emotion Regulation: A Qualitative Survey. Iranian J Psychiatry & Clinical Psychology. 2017;15(3):363-70.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.IUMS.REC.1397.805



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naimeh S, Marziyeh K, Shima H. The Impact of Emotion Regulation Training on Reappraisal and Suppression Strategies in Military Nursing Students. MCS 2020; 7 (3) :189-197
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-379-fa.html

سیدفاطمی نعیمه، خلجی مرضیه، حقانی شیما. بررسی تأثیر آموزش تنظیم هیجان بر راهبردهای بازارزیابی و سرکوب در دانشجویان پرستاری نظامی. علوم مراقبتی نظامی. 1399; 7 (3) :189-197

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-379-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( علوم مراقبتی نظامی 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4645