[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 3 - ( علوم مراقبتی نظامی 1399 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 189-197 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر آموزش تنظیم هیجان بر راهبردهای بازارزیابی و سرکوب در دانشجویان پرستاری نظامی
نعیمه سیدفاطمی 1، مرضیه خلجی2 ، شیما حقانی3
1- دکترای تخصصی پرستاری، استاد، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
2- کارشناس ارشد روان پرستاری، گروه روان پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران (نویسنده مسئول).
3- کارشناسی ارشد آمار زیستی، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
چکیده:   (72 مشاهده)
مقدمه: دانشجویان پرستاری‌ نظامی به علت قرار گرفتن در معرض تنش‌های متعدد، هیجان‌های منفی زیادی را تجربه می‌کنند. آموزش تنظیم هیجان از مداخلاتی است که می‌تواند بر راهبردهای تنظیم هیجان مؤثر باشد.
هدف: مطالعه حاضر به منظور بررسی تأثیر آموزش تنظیم هیجان بر راهبردهای باز ارزیابی و سرکوب دانشجویان پرستاری نظامی می‌باشد.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانشجویان کارشناسی پرستاری یکی از دانشگاه‌های علوم‌ پزشکی نظامی است که در سال تحصیلی 98- 97 مشغول به تحصیل بودند. 110 نفر به صورت طبقه‌ای با تخصیص متناسب انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تخصیص یافتند (در هر گروه 55 نفر). ابتدا گروه کنترل وارد مطالعه شدند و بعد از اتمام مطالعه در این گروه، اجرای مطالعه در گروه آزمون انجام شد. با استفاده از پرسش نامه ‌تنظیم هیجان Gross و John  (ERQ)پیش‌ آزمون برگزار شد و بعد از گذشت چهار هفته مجدداً پرسش‌نامه‌ها در اختیار شرکت ‌کنندگان قرار گرفت. آموزش تنظیم هیجان به مدت هشت جلسه 60 دقیقه‌ای برای گروه آزمون برگزار شد. دادهها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 و آزمون‌های کای‌دو، دقیق فیشر، تی مستقل و تی زوجی مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: آموزش تنظیم هیجان منجر به تفاوت آماری معنادار در راهبردهای تنظیم هیجان "باز ارزیابی" و "سرکوب" در دو گروه کنترل و آزمون شد (0/05P<)؛ اما در میانگین تغییرات راهبردهای تنظیم هیجان دو گروه تفاوت آماری معناداری وجود نداشت (0/05P>).
بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج، می‌توان از آموزش تنظیم هیجان به عنوان شیوه‌ای برای افزایش راهبردهای سازگارانه و کاهش راهبردهای ناسازگارانه در دانشجویان پرستاری استفاده کرد.

واژه‌های کلیدی: پرستاری نظامی، تنظیم هیجان، دانشجوی پرستاری.
متن کامل [PDF 565 kb]   (26 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/1/26 | پذیرش: 1399/4/22 | انتشار: 1399/10/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.IUMS.REC.1397.805


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

N S, M K, SH H. The Impact of Emotion Regulation Training on Reappraisal and Suppression Strategies in Military Nursing Students. MCS. 2020; 7 (3) :189-197
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-379-fa.html

سیدفاطمی نعیمه، خلجی مرضیه، حقانی شیما. بررسی تأثیر آموزش تنظیم هیجان بر راهبردهای بازارزیابی و سرکوب در دانشجویان پرستاری نظامی. علوم مراقبتی نظامی. 1399; 7 (3) :189-197

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-379-fa.html



دوره 7، شماره 3 - ( علوم مراقبتی نظامی 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4256