[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاق نشر::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
دسترسی آزاد

..
..
:: دوره 7، شماره 4 - ( علوم مراقبتی نظامی 1399 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 360-351 برگشت به فهرست نسخه ها
زمان واکنش در حل مسئله خلاقانه و نقش هیجان بر آن در کارکنان وظیفه یک دانشگاه نظامی
تورج هاشمی1 ، شهرام واحدی2 ، نادیا سلطانی3 ، محمدحسن موحدی4 ، پیمان جهانداری5 ، محمد محسن خدامی* 6
1- دکترای روان شناسی تربیتی، گروه روانشناسی علوم تربیتی، استاد، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
2- دکترای روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، استاد، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
3- دانشجوی دکترای روان‌شناسی تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
4- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد، تهران، ایران.
5- کارشناس ارشد روان شناسی مشاوره، پژوهشکده علوم و فناوری طب نظامی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
6- کارشناس ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران, ایران.
چکیده:   (1660 مشاهده)
مقدمه: یکی از مسائل مهم در محیطهای نظامی، زمان واکنش در حل مسائل خلاقانه و تصمیمگیری در مورد آن است. از عوامل تأثیرگذاری بر زمان واکنش، القای هیجان منفی و مثبت است. علاوه بر این، نقش تعدیلگر متغیرهای همگام حل مسئله میتواند اثر تعاملی هیجان بر زمان واکنش را تحت الشعاع خود قرار دهد.
هدف: این مطالعه با هدف ارزیابی تأثیر القای هیجان مثبت و منفی بر سرعت واکنش حل مسئله خلاقانه انجام شده است.
مواد و روشها: روش پژوهش حاضر، از نوع مطالعات آزمایشی پیش-پس آزمون همراه با گروه کنترل است که در دو مرحله و با فاصله چهار روز در سال 99-1398 انجام شد. جامعه پژوهش شامل تمام کارکنان وظیفه یکی از دانشگاههای علوم پزشکی نظامی بود که از این بین 24 نفر برای انجام مطالعه آزمایشی به شکل در دسترس انتخاب شدند. واحدهای پژوهش پس از تکمیل سیاهه حل مسئله خصلتی و آزمون تداعی دور، در مرحله دوم آزمایش، به شکلی تصادفی در سه گروه القای هیجان مثبت، منفی و خنثی قرار گرفتند. برای تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل عاملی آمیخته درون- بین گروهی استفاده شد. در نهایت دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 26 و در سطح معناداری 0/05 مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: در این پژوهش، تنها فرضیه تفاوت زمانهای پاسخگویی به آزمون حل مسئله خلاقانه تداعیهای دور در مرحله پیشآزمون و پسآزمون در سه گروه القای هیجان مثبت، منفی و خنثی، در نمونه پژوهشی مورد تائید قرار گرفت (3/58 F=، 0/05 α< و 24n=).
بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد که بین زمان پاسخگویی به آزمون حل مسئله خلاقانه تداعیهای دور در مرحله پیشآزمون و پسآزمون در سه گروه القای هیجان مثبت، منفی و خنثی تفاوتی معنادار وجود دارد. این نتیجهگیری نشان میدهد که با آموزش هیجانی میتوان به سرعت واکنش در حل مسئله خلاقانه کمک کرد. پیشنهاد میشود به خصوص در نیروهای نظامی این آموزش در دستور کار قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: آزمون تداعی‌های دور، القای هیجان، حل‌ مسئله، حل‌ مسئله خلاقانه، زمان واکنش.
متن کامل [PDF 445 kb]   (433 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/4/6 | پذیرش: 1399/6/17 | انتشار: 1400/1/10
فهرست منابع
1. Kim J, Kwon K, Lee S. Factors Influencing Problem Solving Abilities of Nursing Students. Journal of Digital Convergence. 2017;15(4):295-307. [DOI]
2. Spering M, Wagener D, Funke J. Brief Report. Cognition & Emotion. 2005;19(8):1252-61. [DOI]
3. Burton C, Strauss E, Hultsch D, Hunter M. The Relationship Between Everyday Problem Solving and Inconsistency in Reaction Time in Older Adults. Aging, Neuropsychol and Cognition. 2009;16(5):607-32. [DOI]
4. Goldhammer F, Naumann J, Stelter A, Tóth K, Rölke H, Klieme E. The time on task effect in reading and problem solving is moderated by task difficulty and skill: Insights from a computer-based large-scale assessment. Journal of Educational Psychology. 2014;106(3):608-26. [DOI]
5. Meiran N, Shahar N. Working memory involvement in reaction time and its contribution to fluid intelligence: An examination of individual differences in reaction-time distributions. Intelligence. 2018;69:176-85. [DOI]
6. Taheri M, Arabameri E. The effect of sleep deprivation on choice reaction time and anaerobic power of college student athletes. Asian J Sports Med. 2012;3(1):15-20. [DOI] [PubMed]
7. Puccio GJ, Burnett C, Acar S, Yudess J, Holinger M, Cabra J. Creative Problem Solving in Small Groups: The Effects of Creativity Training on Idea Generation, Solution Creativity, and Leadership Effectiveness. The Journal of Creative Behavior. 2018;54(2):453-71. [DOI]
8. Carmeli A, Gelbard R, Reiter-Palmon R. Leadership, Creative Problem-Solving Capacity, and Creative Performance: The Importance of Knowledge Sharing. Human Resource Management. 2013;52(1):95-121. [DOI]
9. Sophonhiranrak S, Suwannatthachote P, Ngudgratoke S. Factors Affecting Creative Problem Solving in the Blended Learning Environment: A Review of the Literature. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2015;174:2130-6. [DOI]
10. Mann E, Chamberlin S, K. Graefe A. The Prominence of Affect in Creativity: Expanding the Conception of Creativity in Mathematical Problem Solving. Creativity and Giftedness Springer, Cham. 2017:57-73. [DOI]
11. Wessinger W. A Study of Creative Thinking as it Relates to Military Problem-Solving and Decision Making in the Navy Monterey, California: US Naval Postgraduate School; 1964.
12. Mumford M, Hemlin S. Leadership and creativity in military contexts. InHandbook of Research on Leadership and Creativity. Edward Elgar Publishing. 2017:401-19. [DOI]
13. Scherer R, Greiff S, Hautamäki J. Exploring the Relation between Time on Task and Ability in Complex Problem Solving. Intelligence. 2015;48:37-50. [DOI]
14. Isen AM, Daubman KA, Nowicki GP. Positive affect facilitates creative problem solving. J Pers Soc Psychol. 1987;52(6):1122-31. [DOI] [PubMed]
15. Estrada C, Isen A, Young M. Positive affect improves creative problem solving and influences reported source of practice satisfaction in physicians. Motivation and Emotion. 1994;18(4):285-99. [DOI]
16. Eskandari H, Helmi S. The effect of Torrance creative components on reconstructing knowledge by multiply-constrained semantic search in the Remote Associates Test. Advances in Cognitive Sciences. 2016;18(3):40-55.
17. Heppner P, Petersen C. The development and implications of a personal problem-solving inventory. Journal of Counseling Psychology. 1982;29(1):66-75. [DOI]
18. Khosravi Z, Darvizeh Z, Rafatti M. The Role of Mood State on Self-Appraisal of Problem. Iranian J Psychiatry & Clinical Psychology. 1998;4(1):35-46.
19. Rastgo A, Naderi E, Shariatmadari A, Sifnaraghi M. The Impact of Internet Information Literacy Training on University Student's Problem Solving Skills. Journal of New Approach in Educational Administration. 2011;1(4):1-22.
20. Watson D, Clark LA, Tellegen A. Development and validation of brief measures of positive and negative affect: the PANAS scales. J Pers Soc Psychol. 1988;54(6):1063-70. [DOI] [PubMed]
21. Wright J, Mischel W. Influence of affect on cognitive social learning person variables. Journal of Personality and Social Psychology. 1982;43(5):901-14. [DOI]
22. Erber R, Erber M. Beyond mood and social judgment: Mood incongruent recall and mood regulation. European Journal of Social Psychology. 1994;24(1):79-88. [DOI]
23. Molden D. Understanding Priming Effects in Social Psychology: What is “Social Priming” and How does it Occur? Social Cognition. 2014;32(Supplement):1-11. [DOI]
24. Pallant J. SPSS Survival Manual: McGraw-Hill Education (UK). 2013:201-10.
25. Mikulincer M, Sheffi E. Adult Attachment Style and Cognitive Reactions to Positive Affect: A Test of Mental Categorization and Creative Problem Solving. Motivation and Emotion. 2000;24(3):149-74. [DOI]
26. Phaf RH, Mohr SE, Rotteveel M, Wicherts JM. Approach, avoidance, and affect: a meta-analysis of approach-avoidance tendencies in manual reaction time tasks. Front Psychol. 2014;5:378. [DOI] [PubMed]
27. Cowen PJ, Browning M. What has serotonin to do with depression? World Psychiatry. 2015;14(2):158-60. [DOI] [PubMed]
28. Jacobs B, Fornal C. Serotonin and motor activity. Current Opinion in Neurobiology. 1997;7(6):820-5. [DOI]
29. Buhot MC, Martin S, Segu L. Role of serotonin in memory impairment. Ann Med. 2000;32(3):210-21. [DOI] [PubMed]
30. Morin RE, Derosa DV, Stultz V. Recognition memory and reaction time. Acta Psychologica. 1967;27:298-305. [DOI]
31. Storbeck J. Negative affect promotes encoding of and memory for details at the expense of the gist: affect, encoding, and false memories. Cogn Emot. 2013;27(5):800-19. [DOI] [PubMed]
32. Chun MM, Turk-Browne NB. Interactions between attention and memory. Curr Opin Neurobiol. 2007;17(2):177-84. [DOI] [PubMed]
33. Laurence JH. Military Leadership and the Complexity of Combat and Culture. Military Psychology. 2011;23(5):489-501. [DOI]
34. Roth S, Cohen L. Approach, avoidance, and coping with stress. American Psychologist. 1986;41(7):813-9. http://dx.doi.org/10.1037/0003-066x.41.7.813
35. D'Zurilla TJ, Chang EC. The relations between social problem solving and coping. Cognitive Therapy and Research. 1995;19(5):547-62. [DOI]
36. Thunholm P. Planning under time pressure: An attempt toward a prescriptive model of military tactical decision making. How professionals make decisions. 2005:43-56.
37. Deniz M. Investigation of the Relation Between Decision Making Self-Esteem, Decision Making Style And Problem Solving Skills of University Students. Eurasian Journal of Educational Research (EJER). 2004(15).
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hashemi T, Vahedi S, Soltani N, Movahedi M H, Jahandari P, Khoddami M. Reaction Time in Creative Problem Solving and the Role of Emotion on it in one of the Military Universities Duty Staff. MCS 2020; 7 (4) :351-360
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-394-fa.html

هاشمی تورج، واحدی شهرام، سلطانی نادیا، موحدی محمدحسن، جهانداری پیمان، خدامی محمد محسن. زمان واکنش در حل مسئله خلاقانه و نقش هیجان بر آن در کارکنان وظیفه یک دانشگاه نظامی. علوم مراقبتی نظامی. 1399; 7 (4) :351-360

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-394-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 4 - ( علوم مراقبتی نظامی 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4645