[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاق نشر::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در



 AWT IMAGE


AWT IMAGE

..
:: دوره 7، شماره 4 - ( علوم مراقبتی نظامی 1399 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 350-340 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه‌ی تأثیر آموزش از طریق برگزاری کارگاه و آموزش از طریق ارائه محتوای آموزشی غیرحضوری بر میزان آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران در زمینه تزریقات ایمن در بخش‌های اورژانس بیمارستان‌های منتخب آجا
عباس جعفری1 ، فاطمه کلروزی* 2، هنگامه حبیبی3 ، سید امیر حسین پیشگوئی4
1- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
2- کارشناس ارشد پرستاری، مربی، گروه پرستاری مراقبت ویژه، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
3- کارشناس ارشد پرستاری، مربی، گروه پرستاری اورژانس، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
4- دکترای پرستاری، دانشیار، گروه پرستاری مراقبت ویژه، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
چکیده:   (2153 مشاهده)
مقدمه: تزریق ایمن به عنوان بخشی از مراقبت با کیفیت و امن، یکی از روشهای رایج در تجویز داروها میباشد که در صورت عدم رعایت استانداردهای ایمنی، خطرات زیادی را متوجه گیرندگان و ارائه دهندگان خدمت مینماید.
هدف: مطالعه حاضر با هدف مقایسهی اثر آموزش از طریق برگزاری کارگاه و آموزش از طریق ارائه محتوای آموزشی غیرحضوری بر میزان آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران اورژانس بیمارستانهای منتخب آجا در مورد تزریقات ایمن انجام شده است.
مواد و روشها: این مطالعه نیمه تجربی پیش- پس آزمون در سال 98-1399 بر روی 46 پرستار شاغل در بخش اورژانس بیمارستانهای منتخب آجا واقع در تهران انجام شد. نمونهها به صورت تصادفی در دو گروه کارگاه و آموزش غیر حضوری قرار گرفتند. تأثیر آموزش به این دو روش، قبل، بعد و یک ماه بعد از انجام مداخله بررسی شد. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه آگاهی، نگرش و چک لیست مشاهدهای عملکرد، محقق ساخته بود. دادهها در نرمافزار SPSS نسخه 23 با استفاده از آزمونهای توصیفی و استنباطی در سطح معناداری کمتر از 0/05 تحلیل شدند.
یافتهها: بین میزان آگاهی و نگرش دو گروه، قبل از انجام مداخله و بعد از آن، تفاوت معناداری مشاهده نشد (0/05P>). بین میزان عملکرد دو گروه، قبل از انجام مداخله تفاوت معناداری دیده نشد (0/05P>) ولی پس از مداخله، نمره عملکرد در گروه آموزش کارگاهی به طور معنادار کمتر از نمره گروه دیگر بود (0/05P<). بین عملکرد دو گروه، یک ماه بعد از مداخله نیز تفاوت معناداری وجود نداشت (0/05P>).
بحث و نتیجهگیری: نتیجه حاصل از این مطالعه نشان داد پرستاران گروه آموزش از طریق ارائه محتوای آموزشی غیرحضوری، عملکرد بالاتری نسبت به گروه دیگر داشتهاند. در نتیجه از این روش میتوان به منظور ارتقاء عملکرد پرستاران و در نهایت بهبود کیفیت عملکرد ایشان در ارائه خدمات مراقبتی بهداشتی استفاده نمود.
واژه‌های کلیدی: کلمات کلیدی: آگاهی، آموزش، ایمن، اورژانس، پرستاران، تزریق، عملکرد، غیرحضوری، کارگاه، نگرش.
متن کامل [PDF 817 kb]   (516 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/4/7 | پذیرش: 1399/6/1 | انتشار: 1400/1/10
فهرست منابع
1. Paul B, Roy S, Chattopadhyay D, Bisoi S, Misra R, Bhattacharya N, et al. A Study on Safe Injection Practices of Nursing Personnel in a Tertiary Care Hospital of Kolkata, West Bengal, India. TAF Preventive Medicine Bulletin. 2011;10(6):681. [DOI]
2. Robertson-Steel I. Evolution of triage systems. Emerg Med J. 2006;23(2):154-5. [DOI] [PubMed]
3. Sadoughi F, Ahmadi M, Moghaddasi H, Sheikhtaheri A. Patient safety information system: purpose, structure and functions. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences. 2011;21(85):174-88.
4. World Health Organization. Patient safety research: a guide for developing training programmes. 2012.
5. Abdi J, Maleki M, Khosravi A. Staff perceptions of patient safety culture in selected hospitals of Tehran University of Medical Sciences. Payesh. 2011;10(4):411-9.
6. Palese A, Sartor A, Costaperaria G, Bresadola V. Interruptions during nurses' drug rounds in surgical wards: observational study. J Nurs Manag. 2009;17(2):185-92. [DOI] [PubMed]
7. Omorogbe VE, Omuemu VO, Isara AR. Injection safety practices among nursing staff of mission hospitals in Benin City, Nigeria. Ann Afr Med. 2012;11(1):36-41. [DOI] [PubMed]
8. Pepin J, Abou Chakra CN, Pepin E, Nault V. Evolution of the global use of unsafe medical injections, 2000-2010. PLoS One. 2013;8(12):e80948. [DOI] [PubMed]
9. Mahmoudi Markid F, Feizi A. The Level of injection safety standards compliance by emergency department nurses of esucational hospitals Urmia university of medical science in 2015. The Journal of Urmia Nursing and Midwifery Faculty. 2016;14(1):10-20. [DOI]
10. Shill MC, Fahad MB, Sarker S, Dev S, Rufaka HK, D AK. Injection practices at primary healthcare units in bangladesh: experience at six upazilla health complexes. Australas Med J. 2011;4(1):26-42. h [DOI] [PubMed]
11. Gupta E, Bajpai M, Sharma P, Shah A, Sarin S. Unsafe injection practices: a potential weapon for the outbreak of blood borne viruses in the community. Ann Med Health Sci Res. 2013;3(2):177-81. [DOI] [PubMed]
12. Saoji AV, Kantibhushan C, Aniruddha D, Mudey A. Injection Safety Awareness and Knowledge in a Rural Population. Global Journal of Health Science. 2011;3(1). [DOI]
13. Naik A, Gharat V, Bansal R. An assessment of injection practices in urban health centres of Surat city: are the health care workers safe. National J Community Med. 2012;3(1):125-8.
14. Cohen H, Robinson ES, Mandrack M. Getting to the root of medication errors: Survey results. Nursing. 2003;33(9):36-45. [DOI] [PubMed]
15. Stein M, Sobota M. Injection drug users: hospital care and charges. Drug and Alcohol Dependence. 2001;64(1):117-20. [DOI]
16. Jalalinia S, Zakeri Moghadam M, Kazemnejad A. Investigation the performance of the safe injection methods by nurses in emergency wards. Journal of hayat. 2006;12(1):35-45.
17. Faizy A, Azimpoor E, Zavvar T. The Role of Core Self-evaluation and Job Autonomy on Nurses' Job Performance in Sanandaj Public Hospitals. Hospital. 2017;16(3):112-9.
18. Jarvis P. Lifelong education and its relevance to nursing. Nurse Education Today. 1987;7(2):49-55. [DOI]
19. Mehrdad N, Zolfaghari M, Bahrani N, Eybpoosh S. Learning outcomes in two different teaching approach in nursing education in Iran: e-learning versus lecture. Acta Medica Iranica. 2011;49(5):296-301.
20. Tajari T, Tajari F. Comparison of Effectiveness of Synectics Teaching Methods with Lecture about Educational Progress and Creativity in Social Studies Lesson in Iran at 2010. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2011;28:451-4. [DOI]
21. Okwen MP, Ngem BY, Alomba FA, Capo MV, Reid SR, Ewang EC. Uncovering high rates of unsafe injection equipment reuse in rural Cameroon: validation of a survey instrument that probes for specific misconceptions. Harm Reduct J. 2011;8:4. [DOI] [PubMed]
22. Varaei S, Mamashli L. The Effect of mMultimedia Training Program on the Attitude of Nurses in Golestan Province about Safe Injections. Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty. 2019;4(4):76-89.
23. Aflatoonian M, Rafati F. The survey of nurses, knowledge and attitude towards pain management in Jiroft University of medical sciences. Anesthesiology and Pain. 2017;8(2):14-21.
24. Pour S, Mortazavi S. Explaining the Factors Affecting Attitudes and Behaviors Based on Knowledge Sharing (Case Study: Nurses of Shahrivar 17 Hospital). Organizational Behavior Research Jo. 2014;2(3):43-70.
25. Noruzi Kooshali A, Hajiamini Z, Ebadi A. A comparison between the attitudes of nurses in Critical Care Units and other wards towards the nursing profession. 2012.
26. Bidaki MZ, Sanati AR, Semnani MN. Students’ Attitude Towards Two Different Virtual Methods of Course Delivery. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2013;83:862-6. [DOI]
27. Kramer BC, Musch DC, Niziol LM, Weizer JS. Reliability of simultaneous visual field testing. Ophthalmology. 2012;119(2):304-7. [DOI] [PubMed]
28. Hugenholtz NI, de Croon EM, Smits PB, van Dijk FJ, Nieuwenhuijsen K. Effectiveness of e-learning in continuing medical education for occupational physicians. Occup Med (Lond). 2008;58(5):370-2. [DOI] [PubMed]
29. Varaei S, Mamashli L, Ghiyasvandian S, Bahrani N. The Effect of Multimedia Education Program on Knowledge and Practice of Nurses about Safe Injection. Iran Journal of Nursing. 2016;29(103):68-77. [DOI]
30. Tabibi J, Nasiripour A, Maleki M, Raessi P, Mahmmoudi M, Azimi L. Survey of Employees' Safety Attitude in a Teaching Hospital Tehran 2010. Iran Occupational Health Journal. 2011;7(4):5-0.
31. Datta A, Nag K, Karmakar N, Chakraborty T. An epidemiological study on knowledge, attitude and practice of injection safety among health care personnel in a tertiary care hospital of Tripura. International Journal Of Community Medicine And Public Health. 2018;5(9):4128. [DOI]
32. Garrison D. E-learning in the 21st century: A framework for research and practice: Taylor & Francis. 2011.
33. Rockwell S, Schauer J, Fritz S, Marx D. Faculty education, assistance and support needed to deliver education via distance. 2000.
34. Rieger UM, Pierer K, Farhadi J, Lehmann T, Roers B, Pierer G. [Effective acquisition of basic surgical techniques through blended learning]. Chirurg. 2009;80(6):537-43. [DOI] [PubMed]
35. Gaengler P, De Vries J, Akota L, Balciuniene I, Berthold P, Gajewska M, et al. 1.1 Student selection and the influence of their clinical and academic environment on learning. Eur J Dent Educ. 2002;6 Suppl 3:8-26. [DOI] [PubMed]
36. Koivunen M, Valimaki M, Jakobsson T, Pitkanen A. Developing an evidence-based curriculum designed to help psychiatric nurses learn to use computers and the Internet. J Prof Nurs. 2008;24(5):302-14. [DOI] [PubMed]
37. Feng JY, Chang YT, Chang HY, Erdley WS, Lin CH, Chang YJ. Systematic review of effectiveness of situated e-learning on medical and nursing education. Worldviews Evid Based Nurs. 2013;10(3):174-83. [DOI] [PubMed]
38. Golchai B, Nazari N, Hassani F, Bahadori M. Computer-based E-teaching(Virtual Medical Teaching) or Traditional Teaching: A Comparison Between Medical and Dentistry Students. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2012;47:2080-3. [DOI]
39. Tadrisi S, Siavash Vahabi Y, Ghayem S, Ebadi A, Daneshmandi M, Saghafinia M. Comparing the effect of triage education in lecture and multimedia software on nurses learning. Iranian Journal of Critical Care Nursing Spring. 2011;4(1):7-12.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafari A, Kalroozi F, Habibi H, pishgooei S A H. Comparison of the Impact of Training Through Workshop and Training Through online learning on Knowledge, Attitude and Performance of Emergency Nurses of Selected Hospitals of Aja about Safe Injections. MCS 2020; 7 (4) :340-350
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-395-fa.html

جعفری عباس، کلروزی فاطمه، حبیبی هنگامه، پیشگوئی سید امیر حسین. مقایسه‌ی تأثیر آموزش از طریق برگزاری کارگاه و آموزش از طریق ارائه محتوای آموزشی غیرحضوری بر میزان آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران در زمینه تزریقات ایمن در بخش‌های اورژانس بیمارستان‌های منتخب آجا. علوم مراقبتی نظامی. 1399; 7 (4) :340-350

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-395-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 4 - ( علوم مراقبتی نظامی 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4657