1- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری نظامی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران. 2- دکترای سلامت در بلایا، استادیار، گروه سلامت در بلایا، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران 3- کارشناس ارشد پرستاری، مربی، گروه کودکان، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران. 4- دکترای تخصصی پرستاری، دانشیار، گروه پرستاری مراقبتهای ویژه، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران. 5- کارشناس ارشد پرستاری نظامی، مربی، گروه پرستاری نظامی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
چکیده: (2593 مشاهده)
مقدمه: پرستاران در طغیانهای بیولوژیک، در خط مقدم پاسخگویی بوده و نیازمند آموزش میباشند. تریاژ در بلایای بیولوژیک از مهمترین نیازهای آموزشی است. هدف: مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثربخشی دو روش آموزش سخنرانی و نرمافزار چندرسانهای بر دانش پرستاران نظامی در تریاژ مصدومین حوادث بیولوژیک انجام شد. مواد و روشها: این مقاله حاصل یک مطالعه کمی، نیمه تجربی و مداخلهای است. مشارکتکنندگان 50 پرستار شاغل در بخشهای اورژانس و یا اعضای کمیته بحران در دو بیمارستان نظامی بودند که به روش تصادفی به دو گروه آموزش چندرسانهای و سخنرانی با محتوای تریاژ در بلایای بیولوژیک تخصیص یافتند. پیشآزمون و پسآزمون قبل و بعد از مداخلات در هر دو گروه انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته، روا و پایا بود. یافتهها با نرمافزار SPSS نسخه 25 آنالیز شد. سطح معنیداری آزمونها کمتر از پنج صدم در نظر گرفته شد. یافتهها: واحدهای پژوهش هر دو گروه از حیث متغیرهای سن، جنس، سطح تحصیلات، سابقه عضویت در تیم بحران، شیفت کاری، سابقه کار و شرکت در دورههای آموزشی همگن بودند. میانگین نمرات دانش بین دو گروه بعد از مداخله با آزمون تی مستقل اختلاف معناداری نشان نداد (05/0P>). آزمون تی زوجی، تفاوت معنادار آماری در میانگین دانش قبل و بعد در هر دو گروه را نشان داد (001/0P=). بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج یکسان در اثربخشی دو روش، میتوان هر یک را اجرا کرد. ولی با توجه به انتشار سریع بیماری، زمانبر بودن آموزش کلاسیک، وابستگی به زمان، مکان و هماهنگیهای مورد نیاز در تشکیل کلاس و کمبود نیروی انسانی به عنوان یکی از چالشهای پیش روی بیمارستان در این گونه بلایا، به کارگیری روشهای مجازی و غیرحضوری در آموزشهای موارد کلیدی همانند تریاژ، ضرورت مییابد. ارزیابی اثربخشی و تولید حرفهای نرمافزارهای آموزشی چندرسانهای، انیمیشن و آموزشهای تعاملی از راه دور در آموزش محتواهای مورد نیاز در بلایای بیولوژیک توصیه میشود.
Ajorlou E, Sharififar S T, Habibi H, Pishgooie S A H, Seyedi R. Comparative Evaluation of Multi-Media and Lecture Based Learning on Military Nurses’ Knowledge in Triage of Biological Disasters. MCS 2020; 7 (4) :319-329 URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-403-fa.html
آجرلو الهام، شریفی فر سیمین تاج، حبیبی هنگامه، پیشگویی سید امیر حسین، سیدی رقیه. مقایسه اثر بخشی دو روش آموزش چندرسانهای و سخنرانی بر دانش پرستاران نظامی در تریاژ مصدومین در بلایای بیولوژیک. علوم مراقبتی نظامی. 1399; 7 (4) :319-329