[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاق نشر::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
دسترسی آزاد

..
..
:: دوره 9، شماره 2 - ( علوم مراقبتی نظامی 1401 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 160-152 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر برنامه طراحی شده مدیریت مراقبت پرستاری بر میزان رضایتمندی بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه جراحی قلب باز
ناهید برخورداری1 ، حسن ناوی پور* 2، ربابه معماریان3
1- دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پرستاری (مدیریت پرستاری)، گروه پرستاری، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده پزشکی، تهران، ایران
2- دکترای مدیریت دولتی، استادیار، گروه پرستاری، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده پزشکی، تهران، ایران
3- دکترای پرستاری، استادیار، گروه پرستاری، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده پزشکی، تهران، ایران
چکیده:   (1390 مشاهده)
مقدمه: مراقبت‌های پرستاری پس از عمل در بیماران جراحی قلب باز از اهمیت بالایی برخوردار است و می ­تواند در میزان رضایتمندی بیماران مؤثر باشد. لذا، فقدان برنامه مدون مدیریت مراقبت پرستاری در بخش مراقبت‌های ویژه پس از اعمال جراحی قلب باز مهم است.
هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر اجرای برنامه طراحی شده مدیریت مراقبت پرستاری بر رضایتمندی بیماران جراحی قلب باز در بخش ویژه انجام شده است.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه، 53 بیمار در قالب گروه کنترل و آزمون به صورت تخصیص تصادفی وارد مطالعه شدند. در گروه آزمون مراقبت‌های پرستاری به صورت مدیریت شده طراحی و به مدت 2/5 ماه اجرا شد، در گروه کنترل مراقبت‌های پرستاری بعد از عمل جراحی قلب باز به صورت روتین انجام شد. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه رضایتمندی بیماران قبل و بعد از مداخله در هر دو گروه استفاده شد. آنالیز داده ­ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 22  و آمار توصیفی و استنباطی آزمون آنالیز واریانس، تی مستقل، من ویتنی و کای اسکوئر انجام شد.
یافته­ ها: در گروه آزمون اکثریت بیماران در همه ابعاد مراقبتی راضی بودند در حالی که در گروه کنترل، اکثر بیماران رضایت کم داشتند. نمره رضایت در گروه آزمون به (013/02±180/07) رسید که این رقم در گروه کنترل (11/54±117/60) بود که تفاوت معنی‌داری بین دو گروه مشاهده شد (0/05>P).
 نتیجه­ گیری: برنامه مدیریت مراقبت پرستاری منجر به افزایش رضایتمندی بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه جراحی قلب باز شد. پیشنهاد می‌گردد آموزش برنامه فوق در دوره‌های آموزش ضمن خدمت پرستاران گنجانده شود.
واژه‌های کلیدی: جراحی قلب، رضایت بیمار، مدیریت مراقبت، مراقبت‌های پرستاری
متن کامل [PDF 530 kb]   (384 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری داخلی - جراحی
دریافت: 1399/10/17 | پذیرش: 1400/7/10 | انتشار: 1401/6/10
فهرست منابع
1. American nurses credentlaing center. Nursing case management. [Cited 2021 January]. Available from: URL: http://nursingworld.org/ancc/certification/certs/specialty.html
2. Ghamari Zare A, Anousheh M, Vanaki Z, Hajizadeh E. Quality of nurse’s performance and patients’ satisfaction in cardiac care units. Zahedan Journal of Research in Medical Sciences (Tabib-e-Shargh). 2008; 10(1): 27-36. (Persian)
3. Latif Rastian M, Borzabady Farahani Z, Rasouli M, Sarbakhsh P. Niromand Zandi Z. The effect of nursing process implementation on nursing care quality in surgical wards. Advances in Nursing & Midwifery. 2015; 24(87):29-36. (Persian)
4. Michelle Currie RN. Case management/ care management/population health/ accountable care: Why are we so confused? [Cited 2021 January]. Available from: URL:https://www.linkedin.com/pulse/case-management-carepopulation-health-accountable-we-michelle-1
5. Schwarzkopf D, Behrend S, Skupin H, Westermann I, Riedemann NC, Pfeifer R, Günther A, et al. Family satisfaction in the intensive care unit: A quantitative and qualitative analysis. Intensive Care Med. 2013; 39(6): 1071- 9. [DOI] [PubMed]
6. Ahmadi N, Reza Masouleh SH, Shekani ZH, Kazem Nezhad Leili E. Hemodynamic changes and related factors in patients undergoing coronary artery bypass grafting surgery. Journal of Holistic Nursing And Midwifery. 2012; 22(2): 1-10. (Persian)
7. Shakerinia I. Physician-patient relationship and patient’s satisfaction. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 2009; 2(3): 9-16. (Persian)
8. DehghanNayeri N, Aghajani M. Protecting patients’ privacy by medical team and its relation to patients’ satisfaction. Hayat. 2010; 16(1): 13–22. (Persian)
9. Sheikh Taheri A, Farzandipour M, Sadughi F. Consumer’s satisfaction with admission services in teaching hospitals affiliated to xsz; 2006. Journal of Health Administration. 2007; 10(29): 15-24. (Persian)
10. Memarian R, MohammadKhan Kermanshahi S, Reza Masouleh Sh. Application of principles and research methods in nursing. Tehran: Tohfeh, Boshra; 2010. (Persian)
11. Moradyan T, Farahani M, Mohammadi N, Jamshidi R. The effect of planned breathing exercises on oxygenation in patients after coronary artery bypass surgery. Iranian Journal of Cardiovascular Nursing. 2012; 1(1): 8-14. (Persian)
12. Brunner and Suddarth. Textbook of medical surgical heart and vessels. 2014. 13. Vanaki Z, Memarian R. Application of scientific method in nursing care. 1th ed. Mashhad: Bonyad-e-Pazhouheshhae- Eslami; 1995. p.173-74. (Persian)
13. Ghods A, Mohammadi E, Vanaki Z, Kazemnejad A. The meaning of patient satisfaction from nurses: Aqualitative research. Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 2010; 4(1): 47-61. (Persian)
14. Hinkle JL, Cheever KH. Brunner and suddarth’s textbook of medical-surgical nursing 2014 volume 6 of the heart and vessels [Nik Ravan Mofrad M, Amini H, Mahdavi Shahri SM, Mohammad Aliha J, Persian Trans.]. 13th ed. Tehran: Jame-e-Negar Publishing House. 2014. p.115-130. (Persian)
15. Aiken LH, Sermeus W, Van den Heede K, Sloane DM, Busse R, McKee M, et al. Patient safety, satisfaction, and quality of hospital care: Cross sectional surveys of nurses and patients in 12 countries in Europe and the United States. BMJ. 2012; 344: e1717. [DOI] [PubMed] [Google Scholar]
16. Hajinezhad MS, Rafii F, Jafarjalal E, Haghani H. Relationship between nurse caring behaviors from patients’ perspectives & their satisfaction. Iran Journal of Nursing. 2007; 20(49): 73-83. (Persian)
17. Ozlu ZK, Uzun O. Evaluation of satisfaction with nursing care of patients hospitalized in surgical clinics of different hospitals. International Journal of Caring Sciences. 2015; 8(1): 19-24.
18. Mtivaqvi A, Alouini B. Evaluation of satisfaction of patients hospitalized at the Kairouan hospital. Tunis Med. 2002; 80(3): 113-21. [PubMed]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barkhordari N, Navipour H, Memarian R. Effect of Designed Nursing Care Management Program on Patient Satisfaction in Open Heart Surgery Intensive Care Unit. MCS 2022; 9 (2) :152-160
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-437-fa.html

برخورداری ناهید، ناوی پور حسن، معماریان ربابه. تأثیر برنامه طراحی شده مدیریت مراقبت پرستاری بر میزان رضایتمندی بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه جراحی قلب باز. علوم مراقبتی نظامی. 1401; 9 (2) :152-160

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-437-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( علوم مراقبتی نظامی 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4645