[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاق نشر::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در


AWT IMAGE
AWT IMAGE

 


..
:: دوره 9، شماره 2 - ( علوم مراقبتی نظامی 1401 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 123-111 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین برنامه درسی مراقبت از بیماران دیابتی در بلایا برای پرستاران در بیمارستان‌های نیروهای مسلح
فاطمه ظاهری1 ، شهلا علیاری*2 ، سیمین تاج شریفی فر3 ، سیدامیرحسین پیشگویی4
1- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
2- دکترای برنامه ریزی درسی، دانشیار، گروه بهداشت مادر و نوزاد، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
3- دکترای تخصصی سلامت در بلایا و فوریت‌ها، استادیار، گروه سلامت در بلایا و فوریت‌ها، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
4- دکترای پرستاری، دانشیار، گروه پرستاری مراقبت ویژه، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
چکیده:   (2193 مشاهده)
مقدمه: دیابت یکی از شایعترین بیماری های مزمن در جهان است که در زمان وقوع بلایا بروز و عوارض دیابت در زمان وقوع بلایا تشدید می‌یابد، لذا، تدوین یک برنامه جامع مراقبت از بیماران دیابتی در بلایا ضروری به نظر می‌رسد.
هدف: این مطالعه با هدف تدوین عناصر برنامه درسی مراقبت از بیماران دیابتی در بلایا برای پرستاران انجام شد.
مواد و روش‌ها: این پژوهش، از نوع تحقیقات کمی چندمرحله‌ای است. 380 پرستار شاغل در بیمارستان‌های نیروهای مسلح در شهر تهران در سال 1399 به صورت نمونه‌گیری در دسترس در مطالعه شرکت نمودند. واحدهای مورد پژوهش، نیازهای آموزشی خود را برای ارائه خدمات به بیماران دیابتی در بلایا با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته روا و پایا با 72 گویه، به روش خودارزیابی گزارش نمودند. بر اساس نتایج نیازسنجی، عناصر برنامه درسی طبق فرآیند 6 مرحله‌ای کرن، ارائه گردید. به منظور تعیین مطلوبیت برنامه از شیوه دلفی در دو دور استفاده گردید. نمونه آماری در این مرحله 10 نفر از اساتید صاحب ‌نظر بودند که به شیوه گلوله برفی انتخاب شدند. نهایتاً برنامه درسی تدوین شده، در یک جلسه میزگرد کارشناسی مورد بررسی، اصلاح و تائید نهایی قرار گرفت. جهت تجزیه ‌و تحلیل یافته‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نیازسنجی آموزشی از پرستاران در خصوص مراقبت از بیماران دیابتی در بلایا در قالب 9 وظیفه و 19 زیر وظیفه و 72 خرده وظیفه مشخص شد. بر اساس نیازسنجی و تجارب بین‌المللی، عناصر برنامه درسی مراقبت از بیماران دیابتی در بلایا تدوین و مطلوبیت آن با روش دلفی در دو دور مورد تائید خبرگان قرار گرفت.
 نتیجه‌گیری: برنامه تدوین شده، می‌تواند یک راهنمای کاربردی برای پرستاران جهت ارائه مراقبت به بیماران دیابتی در بلایا باشد. پیشنهاد می‌گردد برنامه تدوین شده، در فواصل منظم در قالب برنامه‌های بازآموزی ضمن خدمت به پرستاران ارائه شود.

 
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، بلایا، پرستاران، دیابت
متن کامل [PDF 504 kb]   (670 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری داخلی - جراحی
دریافت: 1400/4/20 | ویرایش نهایی: 1402/4/20 | پذیرش: 1400/6/1 | انتشار: 1401/6/10
فهرست منابع
1. IFRC. What is the disaster: International federation of red cross and red crescent societies; 2018. Available from: https://www.ifrc.org/en/what-we-do/disaster-management /about-disasters/what-is-a-disaster/
2. Aghalari Z, Tirgar A. Topics of disasters in scientific outputs of medical sciences: A cross-sectional study. Health in Emergencies and Disasters Quarterly. 2017: 2(2): 47-52. [DOI]
3. Owens JK, Martsolf DS. Chronic illness and disasters: Development of a theoretical framework. TQR. 2014; 19(22): 1-23. [DOI]
4. Tomio J, Sato H. Emergency and disaster preparedness for chronically ill patients: A review of recommendations. Open Access Emerg Med. 2014; 6:69-79. 2014; 6: 69-79. [DOI] [PubMed] [PubMed Central]
5. Larijani B, Farzadfar F, Nasli A, Naderi Magham SH, Peikari N,Sharghi S, et al. National framework of delivery systemin diabetes disease (alignment with national document of prevention and control of noncommunicable diseases). Tehran: Aftab Andisheh co. 2016 p. 54. Available from: http://vct.iums.ac.ir/files/vct/files/sanad_meli_diabet.pdf
6. Lee DC, Gupta VK, Carr BG, Malik S, Ferguson B, Wall SP, et al. Acute post-disaster medical needs of patients with diabetes: Emergency department use in New York City by diabetic adults after Hurricane Sandy. BMJ Open Diabetes Res Care. 2016; 4(1): e000248. [DOI] [PubMed] [PubMed Central]
7. Fonseca VA, Smith H, Kuhadiya N, Leger SM, Yau CL, Reynolds K, et al. Impact of a natural disaster on diabetes: Exacerbation of disparities and long-term consequences. Diabetes Care. 2009; 32(9): 1632-8. [DOI] [PubMed] [PubMed Central]
8. Khankeh H, Mohammadi R, Ahmadi F. Health care services at time of natural disasters: A qualitative study. Iran Journal of Nursing. 2007; 20(51): 85-96. (Persian)
9. Nakhaei M, Tabiee Sh, Saadatjou SA, SabzehKar F. The effect of educational intervention on nurses’ preparedness in emergencies and disasters. J Birjand Univ Med References Sci. 2019; 26(3): 237-48. (Persian) [DOI]
10. Nekooei Moghaddam M, Saeed S, Khanjani N, Arab M. Nurses’ requirements for relief and casualty support in disasters: A qualitative study. Nurs Midwifery Stud. 2014; 3(1): e9939. [DOI] [PubMed] [PubMed Central]
11. Taghizadeh Z, Montazeri A, Khoshnamrad M. Educational needs of midwifery students regarding mother and infant mortality prevention services in critical situations. Hayat. 2015; 21(2): 54-66. (Persian)
12. Nejadshafiee M, Sarhangi F, Rahmani A, Salari MM. Necessity for learning the knowledge and skills required for nurses in disaster. Educ Strategy Med Sci. 2016; 9(5): 328-34. (Persian)
13. Pesiridis T, Sourtzi P, Galanis P, Kalokairinou A. Development, implementation and evaluation of a disaster training programme for nurses: A Switching Replications randomized controlled trial. Nurse Educ Pract. 2015; 15(1): 63-7. [DOI] [PubMed]
14. Oztekın SD, Larson EE, Altun Uğraş G, Yüksel S. Educational needs concerning disaster preparedness and response: A comparison of undergraduate nursing students from Istanbul, Turkey, and Miyazaki, Japan. Jpn J Nurs Sci. 2014; 11(2): 94-101. [DOI] [PubMed]
15. Alhani F, Jalalinia F. Pathology of training the course on emergency, and crisis management in nursing curriculum: A qualitative study. Iranian Journal of Medical Education. 2011; 11(3): 254-68. (Persian)
16. Kidd TT, Song H. Handbook of research on instructional systems and technology: IGI Global; 2008.1; 198-215. DOI:10.4018/978-1-59904-865-9.ch005
17. Goudarzian S, Yamani N, Amini M, Abazari P. Curriculum development for postgraduate diabetes nursing program based on kern’s curriculum planning model in Iran. Iranian Journal of Medical Education. 2017; 17: 89-99. (Persian)
18. Kern D, Patricia A, Donna M, Howard E. Curriculum development for medical education: A six-step approach. Baltimore and London: Johns Hopkins University Press, editor; 2006.
19. WMA. Declaration of helsinki France: World Medical Association; 2013. Available from: https://www.wma.net/policies-post/wmadeclaration
20. Aliakbari F, Aein F, Bahrami M. Assessment competencies among emergency nurses for responding indisaster situation with objective structured clinical examination. JHPM. 2014; 3 (3): 47-57. (Persian)
21. Veenema TG, Rains AB, Casey-Lockyer M, Springer J, Kowal M. Quality of healthcare services provided in disaster shelters: An integrative literature review. Int Emerg Nurs. 2015; 23(3): 225-31. [DOI] [PubMed]
22. Labrague LJ, Hammad K, Gloe DS, McEnroe-Petitte DM, Fronda DC, Obeidat AA, et al. Disaster preparedness among nurses: A systematic review of literature. Int Nurs Rev. 2018; 65(1): 41-53. [DOI] [PubMed]
23. Yang YU, Liqun Ch. Construction of curricula system for coronary heart diseases management program for community nurses by using the Delphi method. Journal of Nursing Science. 2015; (3): 33.
24. Poursoleyman L, Aliyari Sh, Sharififar ST, Pishgooie SAH. Development of Instructional Curriculum of Maternal and Newborn Care for Army Health Providers in Disasters. Military Caring Sciences. 2018; 5 (1): 1-12. [DOI]
25. Rezaee R, Peyravi M, Ahmadi Marzaleh M, Khorram-Manesh A. Needs assessment for standardized educational program for Iranian Medical Students in crisis and disaster management. JAMP. 2019; 7(2): 95-102. [DOI]
26. Satoh J, Yokono K, Ando R, Asakura T, Hanzawa K, Ishigaki Y, et al. Diabetes care providers’ manual for disaster diabetes care. J Diabetes Investig. 2019; 10(4): 1118-42. [DOI] [PubMed]
27. Zarezadeh Y, Nadrian H, Karimi G, Ghadimi T, Yousefi F, Pooladi A, et al. A course on “health management in crises” for medical students: A delphi study. Res Dev Med Educ. 2017; 6(2): 80-6. (Persian) [DOI]
28. Zhang L, Li YJ, Zhao XL, Liao L, Gao Y, Ma RY. Establishment of Curricular Content of Disaster Nursing with Delphi for Clinical Nurses. Journal of Nursing. 2011; 9.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.AJAUMS.REC.1399.005



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zaheri F, Aliyari S, Sharififar S T, Pishgooie S A H. Curricula development of diabetic patients care in disasters for nurses. MCS 2022; 9 (2) :111-123
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-480-fa.html

ظاهری فاطمه، علیاری شهلا، شریفی فر سیمین تاج، پیشگویی سیدامیرحسین. تدوین برنامه درسی مراقبت از بیماران دیابتی در بلایا برای پرستاران در بیمارستان‌های نیروهای مسلح. علوم مراقبتی نظامی. 1401; 9 (2) :111-123

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-480-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( علوم مراقبتی نظامی 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710