1- کارشناس ارشد پرستاری مراقب تهای ویژه، مربی، گروه پرستاری مراقبت های ویژه، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران 2- کارشناس پرستاری، بیمارستان امام رضا )ع(، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران 3- کارشناس ارشد پرستاری نظامی، مربی، گروه پرستاری نظامی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران 4- دکتری تخصصی پرستاری، استاد، گروه پرستاری داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران 5- کارشناس ارشد پرستاری نظامی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران 6- دکتری تخصصی پرستاری، استادیار، گروه پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
چکیده: (1126 مشاهده)
مقدمه: دانشجویان رشته های علوم پزشکی نظامی، باید قادر باشند در محیط های پر استرس جنگ و بحران از عهده وظایف خود برآیند. لذا، باید در دوره آموزش، از روش هایی استفاده کرد تا یادگیری آن ها پایدار باشد. هدف: هدف این مطالعه بررسی تأثیر آموزش همتا بر نمره مهارت بالینی پانسمان و استرس ادراک شده در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی آجا بود. مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه کمّی با رویکرد نیمه تجربی و به صورت پیش- پس آزمون با دو گروه بود. آموزش روتین توسط مربی و آموزش توسط همتا در مرکز مهارت های بالینی دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی آجا، در مدت چهار ماه در نیمه دوم سال 1399 بر روی 54 دانشجوی ترم اول پرستاری انجام شد. ابزار گردآوری داده ها فرم اطلاعات فردی، چک لیست محقق ساخته ارزیابی مهارت پانسمان و پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن بود. قبل و بعد از مداخله، پرسشنامه استرس ادراک شده توسط دانشجویان تکمیل شد. چهار هفته بعد از آموزش، مهارت بالینی پانسمان دانشجویان مجدداً مورد سنجش قرار گرفت. یافته ها: در این مطالعه بین دو گروه از نظر میانگین نمره مهارت بالینی بعد از مداخله توسط همتا، تفاوت آماری معنی دار دیده شد(P< 0/001) و گروه آموزش توسط همتا دارای عملکرد بهتری بودند. ولی بین دو گروه از نظر میانگین استرس ادراک شده قبل و بعد از مداخله تفاوت آماری معنی دار وجود نداشت (P< 0/35). نتیجه گیری: آموزش توسط همتایان، در بهبود استرس ادراک شده دانشجویان مؤثر نبود ولی در بهبود عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری در مهارت انجام پانسمان مؤثر بوده است. پیشنهاد می شود از دانشجویان ترم بالاتر جهت آموزش دانشجویان ترم پایین استفاده شود.
Afaghi E, Rezaei M, Nezamzadeh M, Pishgooie S A H, Beheshtifar M, Kalroozi F. The Effect of Peer Education on Nursing Students’ Clinical Dressing Skills and Perceived Stress Scores at Aja University of Medical Sciences. MCS 2023; 10 (3) :229-237 URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-510-fa.html
آفاقی عفت، رضایی مهدی، نظام زاده مریم، پیشگویی سید امیرحسین، بهشتی فر مریم، کلروزی فاطمه. تأثیر آموزش همتا بر نمره مهارت بالینی پانسمان و استرس ادراک شده در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی آجا. علوم مراقبتی نظامی. 1402; 10 (3) :229-237