[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاق نشر::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در



 AWT IMAGE


AWT IMAGE

..
:: دوره 10، شماره 1 - ( مجله علوم مراقبتی نظامی 1402 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 86-79 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان رعایت اخلاق حرفه ای در اعضای هیئت ‌علمی و مدرسین بر اساس خود ارزیابی در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود
سحر پاریاب1 ، ربابه زروج حسینی2 ، علیرضا مسعودی3 ، ابراهیم باغشنی4 ، مهدی عبادی4 ، غزاله مسعودی5 ، محدثه محمودی صابر6 ، جواد خواجه مظفری7 ، امید گرکز* 8
1- کارشناسی ارشد پرستاری کودکان، مربی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
2- کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، مربی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی معاونت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
3- دکترای فاراماکولوژی، استادیار، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی معاونت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
4- دکترای معارف اسلامی، استادیار، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
5- کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی معاونت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
6- دکترای نانوفناوری دارو، استادیار، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی معاونت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
7- دکترای ارتوپدی، استادیار، بیمارستان امام حسین (ع)، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
8- کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی، مربی،مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی معاونت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
چکیده:   (876 مشاهده)
مقدمه: اساتید دانشگاه به دلیل تأثیرگذاری بسیار بر محیط خود به ویژه دانشجویان، علاوه بر انجام وظایف علمی و پژوهشی خود، نقش اخلاقی حساسی نیز در تربیت و آموزش دانشجویان دارند. لذا، پرداختن به اخلاق حرفه ای در این گروه ضروری است.
هدف: این مطالعه با هدف تعیین میزان رعایت اخلاق حرفه‌ای در اعضای هیئت‌ علمی و مدرسین بر اساس خود ارزیابی در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود انجام شد.
مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی تحلیلی که در سال تحصیلی 1401-1400 انجام شد، 121 نفر از اعضای هیئت علمی و مدرسین دانشگاه علوم پزشکی شاهرود به روش تمام شماری وارد مطالعه شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از دو پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و کیفیت عملکرد اساتید هوشی السادات و همکاران استفاده شد. داده‌ها بعد از جمع‌آوری، با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 و با کمک آمار توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل شد. (P<0/005)
یافته‌ها: از 121 مدرس شرکت‌کننده در مطالعه 70 نفر (9/57 درصد) مرد و بقیه زن و میانگین سنی شرکت‌کنندگان 6/18±39/14 سال بود. بیش‌ترین گروه سنی شرکت‌کنندگان (66 نفر) بین 45-36 سال (54/5 درصد) و محل فعالیت بیشتر مدرسان (46 نفر) دانشکده پزشکی (38 درصد) بود. 71 نفر دکترا (58/7 درصد)، 108 نفر هیئت ‌علمی (89/3 درصد) بودند و 79 نفر سابقه بین 1-5 سال (65/3 درصد) داشتند. بین نمره اخلاق با هیچ ‌یک از متغیرهای جمعیت شناختی ارتباط معنادار وجود نداشت. میانگین و انحراف معیارکلی نمره اخلاق 16/30±151/29 بود. و بیش‌ترین نمره به ترتیب مربوط به حیطه‌های التزام عملی 4/04±34/57، توانایی حرفه‌ای 4/35±33/76، مدیریت و رهبری کلاس 3/89±30/68، اخلاق حرفه‌ای 2/69±26/42 و توانایی علمی و آموزشی 3/38±25/84 بود.
نتیجه گیری: میزان رعایت اخلاق حرفه ای به صورت کلی در بین اساتید دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در سطح عالی بوده ولی بعضی از نمرات حیطه ها پایین بوده که لازم است مسئولین دانشگاه با برگزاری کارگاه، دوره های آموزشی، پمفلت و منشورهای اخلاقی این زیر حوزه ها را ارتقا بدهند.
واژه‌های کلیدی: اخلاق، رفتار، خود ارزیابی، مدرسین
متن کامل [PDF 457 kb]   (230 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روان شناسی
دریافت: 1400/12/19 | پذیرش: 1401/4/20 | انتشار: 1402/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.SHMU.REC.1400.116


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Paryab S, Zarouj Hosseini R, Masoudi A, Baghshani E, Ebadi M, Masoudi G, et al . Evaluation of professional ethics in faculty members and teachers based on self-assessment in Shahroud University of Medical Sciences. MCS 2023; 10 (1) :79-86
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-525-fa.html

پاریاب سحر، زروج حسینی ربابه، مسعودی علیرضا، باغشنی ابراهیم، عبادی مهدی، مسعودی غزاله، و همکاران.. بررسی میزان رعایت اخلاق حرفه ای در اعضای هیئت ‌علمی و مدرسین بر اساس خود ارزیابی در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود. علوم مراقبتی نظامی. 1402; 10 (1) :79-86

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-525-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( مجله علوم مراقبتی نظامی 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4657