[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاق نشر::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
دسترسی آزاد

..
..
:: دوره 9، شماره 2 - ( علوم مراقبتی نظامی 1401 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 151-143 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی آموزش مراقبت قلبی مبتنی بر شواهد بر اضطراب بیماران پس از جراحی پیوند عروق کرونر در یک بیمارستان منتخب نظامی
فرزانه تقئی1 ، سمیه آزرمی2 ، علی رحمانی3 ، محمدمهدی سالاری* 4
1- کارشناسی ارشد پرستاری کودکان، مربی، گروه پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
2- دکترای تخصصی سلامت در بلایا و فوریت ها، مربی، گروه سلامت در بلایا و فوریت‌ها، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
3- دکترای آموزش پزشکی، دانشیار، گروه پرستاری نظامی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران
4- دکترای پرستاری، استادیار، گروه پرستاری سلامت جامعه، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران
چکیده:   (1374 مشاهده)
مقدمه: اضطراب یکی ﺍﺯ ﻋﻮﺍﺭﺽ ﺷﺎﻳﻊ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺟﺮﺍﺣﻲ ﻗﻠﺐ است که می‌تواند تأثیر نامطلوب بر کیفیت ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺑﻴﻤﺎﺭﺍﻥ داشته باشد.
هدف: ایﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗﻌﯿﯿﻦ اثر بخشی آموزش مراقبت قلبی مبتنی بر شواهد بر اضطراب بیماران پس از جراحی پیوند عروق کرونر، انجام شد.
مواد و روش‌ها: در این پژوهش تجربی که در سال 1399 انجام شد، 67 بیمار (34 بیمار در گروه آزمون و 33 بیمار در گروه کنترل) تحت عمل جراحی پیوند عروق کرونر و بستری در بخش قلب یک بیمارستان منتخب نظامی در شهر تهران به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تخصیص یافتند. آموزش چهره به چهره و ارائه کتابچه‌ی آموزشی مراقبت قلبی مبتنی بر شواهد طراحی شده بر اساس مدل استتلر (Stetler)، در گروه آزمون انجام شد. گروه کنترل تنها مراقبت‌های روتین را دریافت کردند. سطح اضطراب واحدهای مورد پژوهش در هر دو گروه در دو نوبت توسط پرسشنامه سنجش اضطراب آشکار 7 آیتمی اسپیلبرگر اندازه‌گیری شد. سپس داده‌های جمع‌آوری شده با نرم‌افزار SPSS نسخه‌ 21 و با استفاده از آزمون‌های تی‌ زوجی و تی ‌مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: میانگین سنی واحدهای پژوهش 10/202± 60/37 سال بود و همگی مرد و متأهل بودند. بیماران هر دو گروه از نظر ویژگی‌های فردی همگن بودند. قبل از انجام مداخله از نظر نمره‌ی اضطراب، تفاوت آماری معناداری بین دو گروه وجود نداشت. پس از انجام مداخله، سطح اضطراب گروه آزمون کاهش پیدا کرد و به طور معناداری با گروه کنترل اختلاف داشت (0/05 >P).
بحث و نتیجه‌گیری: آموزش‌ مراقبت قلبی مبتنی بر شواهد با استفاده از کتابچه و آموزش چهره به چهره می‌تواند بر کاهش اضطراب متعاقب جراحی پیوند عروق کرونر تأثیرگذار باشد.
واژه‌های کلیدی: اضطراب، آموزش، جراحی پیوند عروق کرونر، مبتنی بر شواهد
متن کامل [PDF 426 kb]   (331 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پرستاری
دریافت: 1401/1/24 | پذیرش: 1401/5/30 | انتشار: 1401/6/10
فهرست منابع
1. Azizi HR, Darzi H, Vahedian Azimi A, Mahmoudi H, Saeed Y. The effect of implementing nursing care package on the incidence of pulmonary atelectasis in patients after open heart surgery. J Crit Care Nurs. 2020;13(3):48-54. (Persian)
2. Sheini Jaberi P, Baraz Sh, Beiranvand S, Makvandi M. A study on the quality of Life in coronary artery bypass graft surgery patients. Jundishapur Sci Med J. 2014;13(5):545-55. (Persian)
3. Mojalli M, Khosrojerdi M, Mohamadpour A. Effect of a cardiac rehabilitation program training based on continues care model on empowerment and cardiovascular indices in patients with ischemic heart disease (IHD). Intern Med Today. 2018;24(1):73-8. (Persian) [DOI]
4. Mousavi F, Gholizadeh B, Heidari M R. The effect of holy quran voice on anxiety and depression after cardiac surgery: A clinical trial. Nursing and Midwifery Journal. 2019;17(5):401-10. (Persian)
5. Salim Bahrami S A R, Aghdaie N,Tarbiat M, Bakhshaii MH.Frequency of problems reported by patients undergoing open heart surgery in the general, psychological and somatic domain after discharge from ICU. Journal of Iranian Society of Anesthesiology and Intensive Care.2018;38(2):59-68. (Persian)
6. Tajbakhsh F, Hosseini MA, Sadeghi Ghahroudi M, Fallahi Khoshkenab M, Rokofian A, Rahgozar M. The effect of religious-spiritual care on anxiety post surgery coronary artery bypass graft patients. IJRN. 2014;1(1):51-61. (Persian)
7. Dehghani H, Dehghani KH, Nasiriani KH, Banaderakhshan H. The effect of familiarization with cardiac surgery process on the anxiety of patients undergoing coronary artery bypass graft surgery. Modern Care Journal. 2013;10(4):257-63. (Persian)
8. Jalaei T, Astanegi S, Rahmati M, Salari N. The survey of perceived social support status and its relationship with fear and anxiety of CABG candidate patients in Imam Ali hospital of Kermanshah. Nursing and Midwifery Journal.2018;16(5):354-63. (Persian)
9. Paryad E, Hosseinzadeh T, Kazemnejad E, javadi N. Predictors of anxiety and depression in patients undergoing coronary artery bypass surgery. IJPN. 2014;2(2):67-80. (Persian)
10. Khatibi NKH, AhmadiKoumeleh S, Mamianloo H, AbbasiAbyaneh N. Relationship between Perceived Social Support and Pre/post-operation anxiety and depression in patients undergoing CABG. IJN. 2013;26(84):63-70. (Persian)
11. Mousavi SS, Sabzevari S, Abbaszade A, Hosseinnakhaie F. The effect of preparatory face To face education to reduce depression and anxiety in open heart surgery adult patient in Shafa hospital in Kerman, 2008. IJNR. 2011; 6(21):29-38. (Persian)
12. Mohammadpoor Hodki R, Rahnama M, Abdollahimohammad A, Shahraki Vahed A, Shaamsizadeh M. A comparison of the effect of training by peers and nurses on anxiety in patients with myocardial infarction: A Randomized Control Trial. PCNM. 2016;6(3):12-23.(Persian) URL: http://zums.ac.ir/nmcjournal/article-1-415-en.html
13. Salimi T, Taftian SH, SHahbazi L, Mojahed SH. Evidencebased nursing. Shahid sadough university of medical sciences and health services. 2003;11(3): 3-6. (Persian)
14. Hatami F, Hajibeglo A, Aloustani S, Hajibeglo B. The effect of face to face education on anxiety of patients undergoing surgery. Quarterly Journal of Nurse and Physician in War. 2022;8(29):9-32. (Persian)
15. Azarmi S, Aliiari S, Farsi Z. Evidence based approach in medical sciences with emphasis on its importance in nursing education. Journal of Educational Studies. 2013;2(2):10-7.(Persian)
16. Taghaee F, Rahmani A, Salari M M. Design and validation of evidence-based nursing care guidelines for coronary artery bypass graft patients military selected hospital. Military Caring Sciences. 2021;8(1):62-72. (Persian)
17. Jasemi M, Rahmani A, Aghakhani N, Eghtedar S, Alinejad H. The effect of face to face education on anxiety and hemodynamic status of patients who are candidates for CABG surgery. RJMS. 2013;20(114):28-34. (Persian)
18. Vahidi A, Mahmodfekheh H. Comparison of the effectiveness of two methods of mobile education and speech therapy on anxiety in cardiac surgery patients. Journal of Health Literacy. 2018; 3(3): 203-3. (Persian) [DOI]
19. Siavoshi S, Roshandel M, Zareiyan A, Ettefagh L. The effect of cardiac rehabilitation care program on quality of life in patients undergoing coronary artery bypass graft surgery.Iranian Journal of Cardiovascular Nursing. 2012;1(2):38-46. (Persian)
20. Naeinian MR, Shaeeri MR, Sharifi M, Hadian M. Assessing the reliability and validity of the disruption short scale generalized anxiety (7-GAD). Clinical Psychology and Personality. 2011;3(4):41-50. (Persian)
21. Galvan J, Richart M, Martinez M. Reliability and validity of a short version of the STAI anxiety measurement scale in respiratory patient. Archivos de Bronconeumología. 2011;47(4):184-9. [DOI]
22. Mahram B. Standardization of spiel-berger inventory in mashhad. MA thesis. Tehran Allameh Tabatabaee Univarsity. 1994;11: 73-80. (Persian)
23. Nezamzadeh M, Khademolhosseini S M, Mokhtari Nouri J, Ebadi A. Design of guidelines evidence-based nursing care in patients with angina pectoris. JCCNursing. 2012;4(4):169-176. (Persian)
24. World Medical A. Declaration of helsinki. Ethical principles for medical research involving human subjects. Jahrbuch Für Wissenschaft Und Ethik. 2009;14(1):233-8.
25. Heshmati R, Zemestan M. Effectiveness of mindfulness based stress reduction on health status and symptoms of patients with CAD after CABG. JAMS. 2019;22(2):22-34.(Persian)
26. Hatami F, Hajibeglo A, Aloustani S, Hajibeglo B. The effect of face to face education on anxiety of patients undergoing surgery. NPWJM. 2020; 8 (29):32-9. (Persian)
27. Basampour SH. The effect of preoperative education on anxiety before and after surgery in patients undergoing open heart surgery. PAYESH. 2004;3(2):139-44. (Persian) [DOI]
28. Bayrami M, Nemati Sogolitappeh F, Razmi S. The effectiveness of anger and relaxation management training on reducing the symptoms of anxiety, depression and anger in heart patients after bypass surgery. Clinical Psychology Studies. 2016;1(1):62-76. (Persian)
29. Marseille R, Commodore-Mensah Y, MBaker P,D’Aoust D, Baptiste R, Lyn D. Improving hypertension knowledge, medication adherence, and blood pressure control: A feasibility study. JCN. 2021;30(19-20):2960-7. [DOI]
30. Edwards AN. Effects of education on medication adherence and blood pressure in hypertensive adults: University of Missouri-Kansas City; 2021.
31. Delaney C, Apostolidis B, Lachapelle L, Fortinsky R. Home care nurses’ knowledge of evidence-based education topics for management of heart failure. Heart & Lung. 2011;40(4):285-92. [DOI]
32. Fenton A, Sharps P, Kverno K, RachBeisel J, Gorth M. A 12-Week evidence-based education project to reduce cardiovascular and metabolic risk in adults with serious mental Illness in the integrated care setting. J Am Psychiatr Nurses Assoc. 2021;27(2):134-142. [DOI]
33. Sharafi O, Seydi J, Rokhzadi M Z. Investigating the effect of evidence-based education on self–care in patients with multiple sclerosis referred to the Sanandaj MS society in 2019. SJNMP. 2021; 7 (1):60-68. (Persian)
34. Ghazi Z, Mogharrabian N, Gholizadeh M, Tabraee Y, Rad M. Effect of erly ambulation according to the evidence-based model on nausea in patients after inguinal hernia surgery: A Randomized Clinical Trial. Journal of Sabzevar University of Medical Sciences. 2018;25(3):309-15.(Persian)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taghaee F, Azarmi S, Rahmani A, Salaree M M. Investigation of the Effectiveness of Evidence-Based Cardiac Care Training on Patients’ Anxiety after Coronary Artery Bypass Graft Surgery in a Selected Military Hospital in Tehran, Iran. MCS 2022; 9 (2) :143-151
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-528-fa.html

تقئی فرزانه، آزرمی سمیه، رحمانی علی، سالاری محمدمهدی. بررسی اثربخشی آموزش مراقبت قلبی مبتنی بر شواهد بر اضطراب بیماران پس از جراحی پیوند عروق کرونر در یک بیمارستان منتخب نظامی. علوم مراقبتی نظامی. 1401; 9 (2) :143-151

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-528-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( علوم مراقبتی نظامی 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4645