[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاق نشر::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در


AWT IMAGE
AWT IMAGE

 


..
:: دوره 11، شماره 2 - ( علوم مراقبتی نظامی 1403 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 113-103 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مجازی بر اضطراب مراقبین خانوادگی بیماران مبتلا به کووید- 19 بستری در بخش های ویژه بیمارستان های منتخب آجا
فاضل صیادی*1 ، فاطمه تیموری2 ، سید امیرحسین پیشگویی3 ، ناهید رجایی4
1- دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
2- گروه سلامت در بلایا و فوریت ها، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
3- گروه پرستاری داخلی - جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
4- گروه پرستاری مراقبت ویژه، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا
چکیده:   (602 مشاهده)

مقدمه: اضطراب ابتلا به کرونا ویروس شایع است و عواملی از جمله کمبود اطلاعات درباره بیماری کووید- 19 باعث تشدید این اضطراب می شود. از طرفی همه گیری بیماری کرونا، ترس از بیماری و مرگ، در کنار آشفتگی فعالیت های روزمره، سبب می شود که افراد به دنبال اطلاعات بیشتر برای رفع اضطراب خود باشند.
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مجازی، بر اضطراب مراقبین خانوادگی بیماران مبتلا به کووید- 19 بستری در بخش های ویژه بیمارستان های منتخب آجا انجام شد.
مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی تعداد 62 مراقب خانوادگی بیمار کووید- 19 در دو بیمارستان منتخب آجا در دو گروه مداخله (31 نفر ) و کنترل ( 31 نفر
) قرار گرفتند. بیمارستان ها به صورت تصادفی انتخاب شدند و نمونه گیری به روش در دسترس انجام شد. مراقبین گروه مداخله حدود 15 دقیقه به مدت یک هفته و روزانه در ساعت مشخصی به صورت مجازی تحت آموزش قرار گرفتند. متغیر اضطراب کرونا قبل و بعد از مداخله توسط پرسشنامه اضطراب کرونا اندازه گیری شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، روش آماری تحلیل واریانس برای اندازه گیری و تکرار در سطح معنادار  (P< 0/05) مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها: بین دو گروه آزمون و کنترل از نظر مشخصات دموگرافیک تفاوت معناداری وجود نداشت (P< 0/05) . اضطراب در گروه آزمون و کنترل قبل از مطالعه به ترتیب
14/4 ± 25/90 و 4/73± 24/22  بود که با هم اختلاف آماری معناداری نداشتند (P =0/143). در حالی که بعد از مداخله به ترتیب 1/47 ± 8/41 و 3/77± 23/32 رسید (P<0/001). در گروه آزمون میزان اضطراب مراقب خانوادگی در مرحله پس آزمون به صورت معنی داری کاهش یافت (P<0/001) ولی در گروه کنترل تغییر معنی داری مشاهده نشد (029 /0=P).
نتیجه گیری: با توجه به بالا بودن میزان اضطراب در مراقبین خانوادگی بیماران کووید- 19 و شرایط مراقبتی در بیماری کرونا، آموزش مجازی یک مداخله مؤثر برای کاهش اضطراب در مراقب خانوادگی بیماران کووید- 19 بود که می تواند به عنوان یکی از راهبردهای مورد استفاده درمانگران و کادر مراقبتی در نظر گرفته شود.
 

واژه‌های کلیدی: آموزش مجازی، اضطراب، مراقب خانوادگی، کووید-19
متن کامل [PDF 734 kb]   (242 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پرستاری
دریافت: 1401/9/6 | ویرایش نهایی: 1401/11/29 | پذیرش: 1401/12/3 | انتشار: 1403/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Research code: A-10-574-1
Ethics code: IR.AJAUMS.REC1401.015



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sayadi F, Teymouri F, Peishgooie A H, Rajaei N. The Effect of Virtual Training on the Anxiety of Family Caregiver of Patients with Covid-19 Hospitalized in Intensive Care Units of Selected Aja Hospitals. MCS 2024; 11 (2) :103-113
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-579-fa.html

صیادی فاضل، تیموری فاطمه، پیشگویی سید امیرحسین، رجایی ناهید. تأثیر آموزش مجازی بر اضطراب مراقبین خانوادگی بیماران مبتلا به کووید- 19 بستری در بخش های ویژه بیمارستان های منتخب آجا. علوم مراقبتی نظامی. 1403; 11 (2) :103-113

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-579-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( علوم مراقبتی نظامی 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710