1- دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران 2- گروه سلامت در بلایا و فوریت ها، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران 3- گروه پرستاری داخلی - جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران 4- گروه پرستاری مراقبت ویژه، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا
چکیده: (602 مشاهده)
مقدمه: اضطراب ابتلا به کرونا ویروس شایع است و عواملی از جمله کمبود اطلاعات درباره بیماری کووید- 19 باعث تشدید این اضطراب می شود. از طرفی همه گیری بیماری کرونا، ترس از بیماری و مرگ، در کنار آشفتگی فعالیت های روزمره، سبب می شود که افراد به دنبال اطلاعات بیشتر برای رفع اضطراب خود باشند. هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مجازی، بر اضطراب مراقبین خانوادگی بیماران مبتلا به کووید- 19 بستری در بخش های ویژه بیمارستان های منتخب آجا انجام شد. مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی تعداد 62 مراقب خانوادگی بیمار کووید- 19 در دو بیمارستان منتخب آجا در دو گروه مداخله (31 نفر ) و کنترل ( 31 نفر
) قرار گرفتند. بیمارستان ها به صورت تصادفی انتخاب شدند و نمونه گیری به روش در دسترس انجام شد. مراقبین گروه مداخله حدود 15 دقیقه به مدت یک هفته و روزانه در ساعت مشخصی به صورت مجازی تحت آموزش قرار گرفتند. متغیر اضطراب کرونا قبل و بعد از مداخله توسط پرسشنامه اضطراب کرونا اندازه گیری شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، روش آماری تحلیل واریانس برای اندازه گیری و تکرار در سطح معنادار (P< 0/05) مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها: بین دو گروه آزمون و کنترل از نظر مشخصات دموگرافیک تفاوت معناداری وجود نداشت (P< 0/05) . اضطراب در گروه آزمون و کنترل قبل از مطالعه به ترتیب
14/4 ± 25/90 و 4/73± 24/22 بود که با هم اختلاف آماری معناداری نداشتند (P =0/143). در حالی که بعد از مداخله به ترتیب 1/47 ± 8/41 و 3/77± 23/32 رسید (P<0/001). در گروه آزمون میزان اضطراب مراقب خانوادگی در مرحله پس آزمون به صورت معنی داری کاهش یافت (P<0/001) ولی در گروه کنترل تغییر معنی داری مشاهده نشد (029 /0=P). نتیجه گیری: با توجه به بالا بودن میزان اضطراب در مراقبین خانوادگی بیماران کووید- 19 و شرایط مراقبتی در بیماری کرونا، آموزش مجازی یک مداخله مؤثر برای کاهش اضطراب در مراقب خانوادگی بیماران کووید- 19 بود که می تواند به عنوان یکی از راهبردهای مورد استفاده درمانگران و کادر مراقبتی در نظر گرفته شود.
Sayadi F, Teymouri F, Peishgooie A H, Rajaei N. The Effect of Virtual Training on the Anxiety of Family Caregiver of Patients with Covid-19 Hospitalized in Intensive Care Units of Selected Aja Hospitals. MCS 2024; 11 (2) :103-113 URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-579-fa.html
صیادی فاضل، تیموری فاطمه، پیشگویی سید امیرحسین، رجایی ناهید. تأثیر آموزش مجازی بر اضطراب مراقبین خانوادگی بیماران مبتلا به کووید- 19 بستری در بخش های ویژه بیمارستان های منتخب آجا. علوم مراقبتی نظامی. 1403; 11 (2) :103-113