[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاق نشر::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
دسترسی آزاد

..
..
:: دوره 9، شماره 4 - ( مجله علوم مراقبتی نظامی 1401 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 368-357 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش بکارگیری تجهیزات حفاظت فردی به روش شبیه سازی بر میزان اضطراب شغلی پرستاران شاغل در بخش های مراقبت ویژه کووید- 19 در بیمارستان های منتخب نظامی
حسین شهبازی1 ، نسرین جعفری گلستان* 2، یزدان احمدی3 ، محمدحسن کاظمی گلوگاهی4
1- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ویژه، دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده پرستاری، تهران، ایران
2- دکترای تخصصی پرستاری، استادیار، گروه مدیریت پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده پرستاری، تهران، ایران
3- کارشناسی ارشد پرستاری، مربی، گروه اورژانس، دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده پرستاری، تهران، ایران
4- دکترای تخصصی اپیدمیولوژی، استادیار، گروه پزشکی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده پزشکی، تهران، ایران
چکیده:   (450 مشاهده)
مقدمه: پرستاران شاغل در بخش مراقبت های ویژه کووید- 19 به دلیل محدودیت های ناشی از به کارگیری تجهیزات حفاظت فردی در معرض اضطراب شغلی بیشتری می باشند.
هدف: این مطالعه، با هدف تعیین تأثیر آموزش به کارگیری تجهیزات حفاظت فردی به روش شبیه سازی بر میزان اضطراب شغلی پرستاران شاغل در بخ شهای مراقبت ویژه کووید- 19 انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی در سال 1400 با مشارکت 50 نفر از پرستاران شاغل در بخش های مراقبت ویژه کووید- 19 در دو بیمارستان منتخب آجا در شهر تهران انجام شد. افراد به طور تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار داده شدند. حجم نمونه 50 نفر محاسبه شد ( 25 نفر در هر گروه) .ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه دموگرافیک و اضطراب شغلی فیلیپ ال رایس ( 1992 ) بود. آموزش به کارگیری تجهیزات حفاظت فردی به روش شبیه سازی تعاملی طی سه جلسه 60 دقیقه ای انجام شد. پرسشنامه به ترتیب در قالب پیش آزمون و پس آزمون و یک ماه بعد از مداخله در اختیار افراد قرار گرفت و تکمیل شد. داده ها با نر م افزار  SPSS نسخه 21 تحلیل شد.
یافته ها: دو گروه آزمون و کنترل از نظر مشخصات فردی همگن بودند (P> 0/05). میانگین (انحراف معیار) نمرات اضطراب شغلی در گروه آزمون و کنترل قبل از مطالعه به ترتیب،  بود 7/05 ± 145/52 و 5/94±154/16 بود ود که با هم اختلاف معناداری داشتند (P> 0/001). میانگین نمرات اضطراب شغلی بعد از مداخله در دو گروه آزمون و کنترل به ترتیب 7/05 ± 145/56 و 5/68±153/84 بود که تفاوت معناداری داشتند (P> 0/001). نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش به کارگیری تجهیزات حفاظت فردی به روش شبیه سازی بر میزان اضطراب شغلی پرستاران شاغل در بخش های مراقبت ویژه کووید- 19 ، تأثیری نداشته است.
نتیجه گیری: آموزش به کارگیری تجهیزات حفاظت فردی به روش شبیه سازی در ترکیب با روش آموزشی دیگری در پرستاران نظامی در بخش های مراقبت ویژه کووید- 19 توصیه می شود.

 
واژه‌های کلیدی: آموزش، اضطراب شغلی، بخش مراقبت ویژه، پرستار، تجهیزات حفاظت فردی، شبیه سازی، کووید-19
متن کامل [PDF 494 kb]   (197 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پرستاری
دریافت: 1401/9/30 | پذیرش: 1401/12/14 | انتشار: 1401/12/10
فهرست منابع
1. Casanova LM, Jeon S, Rutala WA, Weber DJ, Sobsey MD. Effects of air temperature and relative humidity on coronavirus survival on surfaces. Appl Environ Microbiol. 2010; 76(9): 2712-7. [DOI] [PubMed] [Google Scholar]
2. Shirvani H. Rostamkhani F . Exercise considerations during coronavirus disease 2019 (COVID-19) outbreak: A narrative review. Journal of Military Medicine. 2020; 22(1): 161-68. (Persian) [DOI]
3. Sarboozi Hosein Abadi T, Askari M, Miri K, Namazi Nia M. Depression, stress and anxiety of nurses in COVID-19 pandemic in Nohe-Dey Hospital in Torbat-e-Heydariyeh city, Iran. Journal of Military Medicine. 2020; 22(6): 526-33. (Persian) [DOI]
4. Melemeni D, Mantzouranis K, Georgakopoulou VE, Tarantinos K, Garmpis N, Damaskos C, et al. Depression, anxiety and quality of life in greek hospital staff: A study in the aftermath of the debt crisis era. Acta Medica Lituanica. 2021; 28(2): 230-9.
5. Jolivet A, Caroly S, Ehlinger V, Kelly-Irving M, Delpierre C, Balducci F, et al. Linking hospital workers’ organisational work environment to depressive symptoms: A mediating effect of effort–reward imbalance? The ORSOSA study. Soc Sci Med. 2010; 71(3): 534-40. [DOI] [PubMed]
6. Wang J, Schmitz N, Smailes E, Sareen J, Patten S. Workplace characteristics, depression, and health-related presenteeism in a general population sample. J Occup Environ Med. 2010; 52(8): 836-42. [DOI] [PubMed]
7. Spielberger CD. State‐trait anxiety inventory. The corsini encyclopedia of psychology. 2010:1-. [DOI]
8. Souri S, Amerzadeh M, Kalhor R, Rafiei S. The relationship between anxiety, stress and protective behavior in nurses during COVID -19 pandemic. Journal of Health and Safety at Work. 2022; 12(3): 664-79. (Persian) https://jhsw.tums. ac.ir/browse.php?a_id=6747&sid=1&slc_lang=en
9. Mirkarimi SM, Alisamir M, Fathi M, Amin Asnafi A, Sheini Jaberi P, Shamsizadeh A, et al. Investigation of demographic, clinical, occupational, and personal protective attributes of healthcare workers of pediatric referral centers of southwest of Iran who have contracted Covid-19. Zanko Journal of Medical Sciences. 2022; 23(77): 38-50. (Persian) http://zanko.muk.ac.ir/article-1-603-en.html
10. Foroutan A. Medical experiences of lraq’s chemical warfare. January 1, 2003.
11. Mottaghian Nezhad A, Dadgary F, Farsi Z. The Effect of education of hospital incident command system on Prepardness of nurses in nuclear accidents in military hospitals of Mashhad. Military Caring Sciences. 2018; 4 (3): 147-58. (Persian) [DOI]
12. Tavakoli A, Vahdat K, Keshavarz M. Novel coronavirus disease 2019 (COVID-19): An emerging infectious disease in the 21st century. Iranian South Medical Journal. 2020; 22(6): 432-50. (Persian) [DOI]
13. Garosi E, Khosravi Danesh M, Mazloumi A. Nurses and coronavirus: Challenges and consequences. Iran Occupational Health Journal. 2020; 17(1): 1-5. https://ioh.iums.ac.ir/article-1-3129-en.html
14. Dehghan Tezerjani A, Zareei Mahmoodamadi H, Vaziri Yazdi S. Developing and validating of stress management training package based on the lived experiences of nurses working in the COVID-19 ward of Shahid Sadoughi Hospital, Yazd, Iran: A mixed method study. The Journal of Toloo-e-behdasht 2022; 21 (3): 53-65. (Persian) [DOI]
15. Farshi M, Babatabar Darzi H, Mahmoudi H, Mokhtari Nouri J. Comparison of nursing care learning in air evacuation and transport by lecture and e-learning methods. Journal of Military Medicine. 2012; 14 (1) :27-31. (Persian) URL:http://militarymedj.ir/article-1-935-fa.html.
16. Janighorban M, Allahdadian M, Haghani F. Simulation, a strategy for improving clinical education. Journal of Education. 2013. 2(1): 55-65. URL: http://jne.ir/article-1-99-en.html
17. Abd Elazeem H, Adam S, Mohamed G. Awareness of hospital internal disaster management plan among health team members in a university hospital. Life Science Journal. 2011; 8(2): 42-52.
18. Sanford PG. Simulation in nursing education: A review of the research. The qualitative report. 2010; 15(4): 1006-11. [DOI]
19. Bozorgnejad M, Najafi T, Haghani S, Nazari P. The impact of trauma simulation on pre-hospital emergency operations staff. Iran Journal of Nursing. 2022; 35(135): 106-17. (Persian) [DOI]
20. 20.Arabnezhad H. The effect of HEICS system on hospital preparedness. Zahedan Journal of Research in Medical Sciences. 2012; 13(9): e93748. (Persian)
21. Ebadi M, Sharififar ST, Baniyaghoobi F, Pishgoie A. Comparison of nursing students’ satisfaction about two methods of demonstration and simulation for training of mask making against chemical attacks. Education Strategies in Medical Sciences (ESMS). 2016; 9(1): 63-70. (Persian)
22. Zamani N, Barahmand A, Farhadi M. The effects of problem-solving training in reducing anxiety among a group of nursing students. Journal of Nursing Education. 2017; 6(3): 56-61. (Persian) [DOI]
23. 23. Labrague LJ, De los Santos JAA. COVID‐19 anxiety among front‐line nurses: Predictive role of organisational support, personal resilience and social support. J Nurs Manag. 2020; 28(7): 1653-61. [DOI] [PubMed] [Google Scholar]
24. Shamsikhani S, Farmahini Farahani M, Shamsikhani S, Sobhani M. Effectiveness of problem solving training on depression in nursing student. Iranian Journal of Psychiatric Nursing. 2014; 2(1):63-71. (Persian) URL: http://ijpn.ir/article-1-289-en.html
25. 25. Borhannejad Z, Sadat Madah S B, Khankeh H R, Falahi Khoshknab M, Rezasoltani P, Ahmadi S.Effect of Hospital incident command system establishment on the preparedness level of disaster committee and nursing staff of Imam Ali Hospital, Zarand, Iran, 2010. Health in Emergencies and Disasters Quarterly. 2019; 4 (2) :101-8. (Persian) [DOI]
26. Education/https://behdasht.gov.ir/ MoHaM.
27. Hatami M.,Determining the stress of working and nonworking mothers in terms of mother-child characteristics and the effect of stress relief therapy on its reduction. 1999, Dissertation). Tehran: Allameh Tabatabaei University of Tehran. (Persian)
28. Haji J, Mohammadimehr M. Predicting the intention to leave of the nursing profession in Imam Khomeini Hospital in Mahabad during the corona pandemic period based on the components of job stress and resilince. Nursing and Midwifery Journal. 2021; 19 (1) :41-50. (Persian) URL:http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4233-fa.html.
29. Fadaei F, Zahedi L, Farahani Z, Ghasemzadeh N. Review of the two version of declaration of Helsinki (2013 AND 2008): Challenges and changes. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicin. 2016; 9(3): 75-92. (Persian) URL: http://ijme.tums.ac.ir/article-1-5784-en.html
30. Seyedi R, Sharififar S T, Zareiyan A. Comparison of the effect of lecture and simulation teaching methods on nursing students knowledge, in personal protection against biological agents of viral hemorrhagic fevers. Military Caring Sciences. 2017; 3 (4) :213-220. (Persian) URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-148-fa.html [DOI]
31. Heidarzadeh A, Azizzade forouzi M. The effect of computer simulation and mannequin on nursing students’ perception of self-efficacy in cardiopulmonary resuscitation. Iranian Journal of Medical Education. 2014: 14(10): 876-85. (Persian) URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3218-en.html
32. Faraji A, Khankeh H, Hosseini M, Abdi K, Rezasoltani P. Effect of simulated training course on preparedness of nurses to do pre-hospital triage. Journal of Health Promotion Management (JHPM). 2013; 2 (4): 24-29. (Persian) URL: http://jhpm.ir/article-1-234-en.html
33. Purteimure S, Mohammadpuri M, Zeynali J, Ghanipour Badelbuu S. The effect of multimedia training on the observance of aseptic principles and the use of personal protective equipment in neonatal intensive care units among nurses working in Shahid Motahari Hospital in urmia in 2019. Nursing and Midwifery Journal. 2021; 19 (7) :558-67. (Persian) [DOI]
34. 34.Suppan L, Abbas M, Stuby L, Cottet P, Larribau R, Golay E, et al. Effect of an e-learning module on personal protective equipment proficiency among prehospital personnel: webbased randomized controlled trial. J Med Internet Res. 2020; 22(8): e21265. [DOI] [PubMed] [Google Scholar]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.AJAUMS.REC. 1400.108


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahbazi H, Jafari golestan N, Ahmadi Y, Kazemi glougahi M H. Effect of Training on the Use of Personal Protective Equipment by Simulation Method on the Level of Occupational Anxiety of Nurses Working in Intensive Care Units of COVID-19. MCS 2022; 9 (4) :357-368
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-581-fa.html

شهبازی حسین، جعفری گلستان نسرین، احمدی یزدان، کاظمی گلوگاهی محمدحسن. تأثیر آموزش بکارگیری تجهیزات حفاظت فردی به روش شبیه سازی بر میزان اضطراب شغلی پرستاران شاغل در بخش های مراقبت ویژه کووید- 19 در بیمارستان های منتخب نظامی. علوم مراقبتی نظامی. 1401; 9 (4) :357-368

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-581-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( مجله علوم مراقبتی نظامی 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4652