1- گروه روانشناسی، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، زرند، ایران
چکیده: (355 مشاهده)
مقدمه: مصرف کنندگان متادون دارای مشکلات روانشناختی می باشند که برای خودکارآمدی و افزایش تاب آوری نیاز به آموزش دارند. هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش گروهی ذهن آگاهی و گرو هدرمانی شناختی-رفتاری بر تاب آوری و خودکارآمدی افراد تحت درمان متادون انجام شد. مواد و روش ها: مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری بود. جامعه آماری افراد تحت درمان متادون مراکز ترک اعتیاد منطقه دو شهر تهران تحت نظر سازمان بهزیستی در نیمه دوم سال 1397 بودند. 45 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمون ذهن آگاهی و شناختی-رفتاری (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. آموزش ذهن آگاهی در قالب هشت جلسه 60 دقیقه ای و درمان شناختی- رفتاری در قالب 14 جلسه 90 دقیقه ای برای گروه آزمون اجرا شد و گروه کنترل مداخله ای دریافت ننمودند. شرکت کنندگان در مرحله پیش آزمون و پس آزمون به پرسشنامه های خودکارآمدی عمومی شرر (Sherer) و تاب آوری کونور (Connor) پاسخ دادند. آزمون ها یک ماه بعد، مجدداً اجرا شد. داده ها با استفاده از آنالیز واریانس دوطرفه با اندازه گیر ی مکرر و آزمون تعقیبی Bonferroni در سطح معنی داری 0/05 تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین تاب آوری در گروه آموزش ذهن آگاهی پس از مداخله 8/1±100/85 و در خودکارآمدی 5/20±66/70 افزایش یافت. میانگین تاب آوری در گروه درمان شناختی-رفتاری پس از مداخله 13/77±85/95 و در خودکارآمدی 7/50±57/85 افزایش یافت (P<0/001). آموزش گروهی ذهن آگاهی در مقایسه با روش گروه درمانی شناختی-رفتاری و در پیگیری یک ماهه تأثیر ماندگاری تری دارد (P<0/005). نتایج آزمون تعقیبی نشان داد هر دو مداخله موجب افزایش تاب آوری و خودکارآمدی شده و روش ذهن آگاهی تأثیر بیشتری داشت (P<0/001). نتیجه گیری: نتایج تائید کرد که آموزش گروهی ذهن آگاهی و گروه درمانی شناختی-رفتاری بر تاب آوری و خودکارآمدی افراد تحت درمان متادون تأثیر دارد. توصیه می شود مشاوران و درمانگران از این دو رویکرد درمانی هنگام کار با افراد تحت درمان متادون بهره ببرند.
Azad S, Khosropoor F, Molayi Zarandi H. Comparison of the Effectiveness of Mindfulness Group Training and Cognitive-Behavioral Group Therapy on Resilience and Self-Efficacy of People Under Methadone Treatment. MCS 2024; 11 (3) :208-219 URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-607-fa.html
آزاد سارا، خسروپور فرشید، ملایی زرندی حمید. مقایسه تأثیر آموزش گروهی ذهن آگاهی و گرو ه درمانی شناختی-رفتاری بر تاب آوری و خودکارآمدی افراد تحت درمان متادون. علوم مراقبتی نظامی. 1403; 11 (3) :208-219