[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاق نشر::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در


AWT IMAGE
AWT IMAGE

 


..
:: دوره 12، شماره 2 - ( علوم مراقبتی نظامی 1404 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 179-172 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی دیدگاه اعضای هیات علمی و مدرسان در مورد راهکارهای موثر بر توانمندی آموزشی ایشان در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در سال 1401
سحر پاریاب1 ، ربابه زروج حسینی2 ، نرگس علیزاده3 ، ابراهیم باغشنی4 ، مهدی عبادی4 ، حمید واحدی5 ، امید گرکز*6
1- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
2- مرکز مطالعات و توسعه آموزش، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
3- گروه اتولوژی نورواتولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
4- گروه معارف، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
5- گروه بیماری‌های گوارش و کبد بالغین، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
6- گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
چکیده:   (39 مشاهده)
مقدمه: نقش و جایگاه اعضای هیئت علمی در توسعه مؤسسات دانشگاهی بسیار مهم و حیاتی بوده، از طرف دیگر توجه به مقوله توانمند سازی اعضای هیئت علمی به منظور ایفای مؤثر نقش‌های آن‌ها یک ضرورت اجتناب ناپذیر تلقی می‌شود.
هدف: این مطالعه با هدف تعیین دیدگاه اعضای هیئت علمی و مدرسان در مورد راهکارهای مؤثر بر توانمندی آموزشی اساتید در حوزه آموزش در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه به صورت توصیفی-تحلیلی و به روش مقطعی بر روی 103 نفر از اعضای هیئت علمی و مدرسین دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در سال 1401 که به روش سرشماری وارد مطالعه شده بودند، انجام شد. داده‌ها با استفاده از چک لیست اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه راهکارهای مناسب توانمند سازی کریمی و همکاران جمع‌آوری شد که بعد از جمع‌آوری وارد SPSS نسخه 18 شد و با کمک آمار توصیفی و تحلیلی تجزیه شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین سنی شرکت کنندگان 8/30±40/18 سال بود. بیشترین میانگین در بین راهکارهای توانمند سازی به ترتیب راهکار نظارت بالینی و سنتی 1/02±2/39، سنجش عملکرد توسط دانشجویان 1/04±2/38، کارگاه آفلاین 0/95±2/24 و اقدام پژوهی 1/2±2/11 بود. همچنین بین محل فعالیت با درجه عملی، نوع استخدام، محل فعالیت و مدرک علمی رابطه معنی‌داری وجود داشت؛ اما بین جنسیت (0/439P=)، سابقه کار (0/758P=) و سن (0/151P=) با محل فعالیت رابطه معنی‌داری نداشت. بین بهترین راهکارها با گروه سنی، سابقه کاری، مدرک تحصیلی، جنسیت، درجه علمی، نوع استخدام و محل فعالیت هیچ رابطه معنی‌داری وجود نداشت.
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه جهت مدیران، مدرسان و برنامه ریزان دوره‌های توانمند سازی اعضای هیئت علمی و مدرسان برای برنامه ریزی و اجرای دوره‌های توانمندسازی اعضای هیئت علمی می‌تواند مفید باشد.
واژه‌های کلیدی: آموزش، توانمندی، دانشگاه، مدرس
متن کامل [PDF 551 kb]   (38 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پزشکی
دریافت: 1402/5/24 | ویرایش نهایی: 1404/8/4 | پذیرش: 1402/7/22 | انتشار: 1404/4/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.SHMU.REC.1401.202


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Paryab S, Zarojhossini R, Alizadeh N, baghshani A, Ebadi M, Vahedi H et al . Exploring Faculty Members’ and Instructors’ Perspectives on Effective Strategies for Enhancing Teaching Competence among Academics at Shahroud University of Medical Sciences in 2022. MCS 2025; 12 (2) :172-179
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-628-fa.html

پاریاب سحر، زروج حسینی ربابه، علیزاده نرگس، باغشنی ابراهیم، عبادی مهدی، واحدی حمید و همکاران.. بررسی دیدگاه اعضای هیات علمی و مدرسان در مورد راهکارهای موثر بر توانمندی آموزشی ایشان در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در سال 1401. علوم مراقبتی نظامی. 1404; 12 (2) :172-179

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-628-fa.html



بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( علوم مراقبتی نظامی 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.15 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4725