1- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران 2- مرکز مطالعات و توسعه آموزش، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران 3- گروه اتولوژی نورواتولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران 4- گروه معارف، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران 5- گروه بیماریهای گوارش و کبد بالغین، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران 6- گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
چکیده: (39 مشاهده)
مقدمه: نقش و جایگاه اعضای هیئت علمی در توسعه مؤسسات دانشگاهی بسیار مهم و حیاتی بوده، از طرف دیگر توجه به مقوله توانمند سازی اعضای هیئت علمی به منظور ایفای مؤثر نقشهای آنها یک ضرورت اجتناب ناپذیر تلقی میشود. هدف: این مطالعه با هدف تعیین دیدگاه اعضای هیئت علمی و مدرسان در مورد راهکارهای مؤثر بر توانمندی آموزشی اساتید در حوزه آموزش در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه به صورت توصیفی-تحلیلی و به روش مقطعی بر روی 103 نفر از اعضای هیئت علمی و مدرسین دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در سال 1401 که به روش سرشماری وارد مطالعه شده بودند، انجام شد. دادهها با استفاده از چک لیست اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه راهکارهای مناسب توانمند سازی کریمی و همکاران جمعآوری شد که بعد از جمعآوری وارد SPSS نسخه 18 شد و با کمک آمار توصیفی و تحلیلی تجزیه شد. یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین سنی شرکت کنندگان 8/30±40/18 سال بود. بیشترین میانگین در بین راهکارهای توانمند سازی به ترتیب راهکار نظارت بالینی و سنتی 1/02±2/39، سنجش عملکرد توسط دانشجویان 1/04±2/38، کارگاه آفلاین 0/95±2/24 و اقدام پژوهی 1/2±2/11 بود. همچنین بین محل فعالیت با درجه عملی، نوع استخدام، محل فعالیت و مدرک علمی رابطه معنیداری وجود داشت؛ اما بین جنسیت (0/439P=)، سابقه کار(0/758P=) و سن (0/151P=) با محل فعالیت رابطه معنیداری نداشت. بین بهترین راهکارها با گروه سنی، سابقه کاری، مدرک تحصیلی، جنسیت، درجه علمی، نوع استخدام و محل فعالیت هیچ رابطه معنیداری وجود نداشت. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه جهت مدیران، مدرسان و برنامه ریزان دورههای توانمند سازی اعضای هیئت علمی و مدرسان برای برنامه ریزی و اجرای دورههای توانمندسازی اعضای هیئت علمی میتواند مفید باشد.
Paryab S, Zarojhossini R, Alizadeh N, baghshani A, Ebadi M, Vahedi H et al . Exploring Faculty Members’ and Instructors’ Perspectives on Effective Strategies for Enhancing Teaching Competence among Academics at Shahroud University of Medical Sciences in 2022. MCS 2025; 12 (2) :172-179 URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-628-fa.html
پاریاب سحر، زروج حسینی ربابه، علیزاده نرگس، باغشنی ابراهیم، عبادی مهدی، واحدی حمید و همکاران.. بررسی دیدگاه اعضای هیات علمی و مدرسان در مورد راهکارهای موثر بر توانمندی آموزشی ایشان در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در سال 1401. علوم مراقبتی نظامی. 1404; 12 (2) :172-179