1- گروه پرستاری اورژانس، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران 2- گروه داخلی-جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران 3- گروه مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
چکیده: (405 مشاهده)
مقدمه: پرستاران با موارد حیاتی مانند مرگ و میر روبرو می شوند. این تجربه می تواند بر نگرش و رویکردهای حرفه ای آنان تأثیر بگذارد. آموزش مدل مفهومی مرگ به پرستاران می تواند آن ها را برای مواجهه با این موضوع آماده کند. هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مدل مفهومی مرگ بر میزان نگرش به مرگ پرستاران بخش های اورژانس و مراقبت های ویژه بیمارستان های منتخب آجا انجام شد. مواد و روش ها: مطالعه حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که در سال 1401 روی 96 پرستار دارای سابقه مراقبت از بیمار در حال مرگ و شاغل در بخش های اورژانس و مراقبت ویژه بیمارستان های منتخب آجا انجام شد. نمونه گیری به صورت تصادفی ساده با کمک جدول اعداد تصادفی انجام شد. پرستاران به روش تخصیص تصادفی به دو گروه مداخله و یک گروه کنترل تخصیص یافتند. با اینکه نوع مداخله در هر دو گروه آزمون یکسان می باشد اما با توجه به متفاوت بودن محیط کاری هر دو گروه نسبت به هم و بلا بودن مدت اقامت بیماران و همچنین میزان مرگ و میر در بخش مراقبت های ویژه نسبت به اورژانس دو گروه مداخله جهت مطالعه انتخاب شدند. در گروه های مداخله پژوهشگر دو جلسه آموزش در گروه های 10-8 نفره با محتوی مدل 8A با روش سخنرانی و اشتراک گذاری تجارب برگزار کرد. برای گروه کنترل مداخله ای انجام نگرفت. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه مشخصات جمعیت شناختی و مقیاس استاندارد نگرش پرستاران نسبت به مرگ استفاده شد. پرسشنامه ها قبل، بلافاصله و دو هفته بعد از مداخله تکمیل گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های پارامتریک با سطح معنی داری 0/05 استفاده شد.
ر . یافته ها: گروه ها از نظر متغیرهای جمعیت شناختی همگن بودند (P>0/05). میانگین نگرش به مرگ در مرحله قبل از مداخله بین گروه ها (مداخله 1: 35/16±137/124، مداخله 2: ،76/13±140/65، گروه کنترل 40/15±141/78) تفاوت معنی دار نداشت (P=0/445). نمرات نگرش به مرگ گروه ها (مداخله 1: 9/68±126/53، مداخله 2: 9/88±133/12، کنترل 14/53±133/125) در مرحله بعد و دو هفته پس از مداخله (مداخله 1: 10/28±140، مداخله 2: 9/23±133/25 کنترل: 15/44±141/65) تفاوت معنی دار داشت (0/001>P) بدین معنی که آموزش مدل مفهومی مرگ در رابطه با افزایش میزان نگرش به مرگ در پرستاران مؤثر می باشد. نتیجه گیری: توصیه می شود آموزش مدل مفهومی مرگ به پرستاران در بخش های اورژانس و مراقبت های ویژه بیمارستان ها ارائه شود.
Heidari B, Pishgooie S A H, Sajadi S A. Educational Impact of the Conceptual Model of Death on the
Attitudes of Nurses in Emergency and intensive care unit of
Selected Aja Hospitals. MCS 2024; 11 (3) :174-184 URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-629-fa.html
حیدری بهنام، پیشگویی امیرحسین، سجادی اعظم. تأثیر آموزش مدل مفهومی مرگ بر میزان نگرش به مرگ پرستاران بخش های اورژانس و مراقبت های ویژه بیمارستان های منتخب آجا. علوم مراقبتی نظامی. 1403; 11 (3) :174-184