1- گروه پرستاری اورژانس، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران 2- گروه پرستاری نظامی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران (* نویسنده مسئول)، 3- گروه پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران 4- گروه پرستاری داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
چکیده: (375 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اهمیت ایست قلبی در بارداری و تجربه ناکافی کارکنان فوریت پزشکی در این زمینه استفاده از روش آموزشی مناسب برای ارتقای دانش و عملکرد آن ها احساس می شود. هدف: مطالعه حاضر با هدف تأثیر آموزش همتا به روش جیگساو پازل بر دانش و عملکرد احیا پایه مادران باردار در کارکنان فوریت پزشکی اورژانس بیمارستان های منتخب آجا انجام شد. مواد و روش ها: مطالعه نیمه تجربی بر روی ۴۸ کاردان فوریت پزشکی اورژانس بیمارستان منتخب آجا در سال ۱۴۰۱ انجام شد. واحدهای پژوهش به روش تصادفی ساده به دو گروه ۲۴ نفری مداخله و کنترل تقسیم شدند. گروه مداخله با روش جیگساو پازل و گروه کنترل با روش رایج (سنتی) آموزش داده شد. دانش و عملکرد واحدهای پژوهش قبل، بلافاصله و سه ماه پس از مداخله با استفاده از پرسشنامه و چک لیست سنجش دانش و عملکرد بررسی شد. جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی و SPSS نسخه ۲۶ استفاده شد. سطح معنی داری ۰/۰۵ در نظر گرفته شد. یافته ها: نمرات دانش گروه مداخله (1/07±25/ ۱۸) در مقایسه با گروه کنترل (1/79±75/ ۱6) بلافاصله (P=۰/۰۰۱) و سه ماه بعد از آزمون، در گروه مداخله (1/13±41/ ۱6) و گروه کنترل (2/11±75/33) تفاوت معنی داری داشت (P<۰/۰۰۱). تغییرات نمرات دانش بین دو گروه در هر سه زمان تفاوت معنی داری داشتند (P<۰/۰۰۳). نمرات عملکرد گروه مداخله (4/64±98/95) در مقایسه با گروه کنترل (5/48±88/12) بلافاصله (P<۰/۰۰۱) و سه ماه بعد از آزمون در گروه مداخله (91/70±86/5) و کنترل (7/64±78/62) تفاوت معنی دار آماری را نشان داد (P<۰/۰۰۱) تغییرات نمرات عملکرد دو گروه در هر سه زمان تفاوت آماری معنی داری داشتند (P<۰/۰۰۱). نمرات پیش آزمون در دو گروه تفاوت معنی داری نداشتند. نتیجه گیری: آموزش همتا به روش جیگساو پازل باعث ارتقاء و ماندگاری دانش و عملکرد احیای قلبی ریوی پایه مادران باردار می شود و پیشنهاد می شود به عنوان روش آموزشی مؤثر استفاده شود.
Delko M, Nezamzadeh M, KALROOZI F, Pishgooie S A H. The Effect of Peer Education using the Jigsaw Puzzle Method on the Knowledge and Performance of Emergency Medical Staff in Selected Aja Hospitals, Regarding Basic Resuscitation of Pregnant Mothers. MCS 2024; 11 (3) :185-197 URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-644-fa.html
دل کو محمد، نظام زاده مریم، کلروزی فاطمه، پیشگویی سید امیر حسین. تأثیر آموزش همتا به روش جیگساو پازل بر دانش و عملکرد کارکنان فوریت پزشکی شاغل دربخش های اورژانس بیمارستان های منتخب آجا درمورد احیای پایه مادران باردار. علوم مراقبتی نظامی. 1403; 11 (3) :185-197