[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاق نشر::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در


AWT IMAGE
 


AWT IMAGE

..
:: دوره 11، شماره 3 - ( علوم مراقبتی نظامی 1403 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 197-185 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش همتا به روش جیگساو پازل بر دانش و عملکرد کارکنان فوریت پزشکی شاغل دربخش های اورژانس بیمارستان های منتخب آجا درمورد احیای پایه مادران باردار
محمد دل کو1 ، مریم نظام زاده*2 ، فاطمه کلروزی3 ، سید امیر حسین پیشگویی4
1- گروه پرستاری اورژانس، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
2- گروه پرستاری نظامی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران (* نویسنده مسئول)،
3- گروه پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
4- گروه پرستاری داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
چکیده:   (375 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اهمیت ایست قلبی در بارداری و تجربه ناکافی کارکنان فوریت پزشکی در این زمینه استفاده از روش آموزشی مناسب برای ارتقای دانش و عملکرد آن ها احساس می شود. 
هدف: مطالعه حاضر با هدف تأثیر آموزش همتا به روش جیگساو پازل بر دانش و عملکرد احیا پایه مادران باردار در کارکنان فوریت پزشکی اورژانس بیمارستان های منتخب آجا انجام شد.
مواد و روش ها: مطالعه نیمه تجربی بر روی ۴۸ کاردان فوریت پزشکی اورژانس بیمارستان منتخب آجا در سال ۱۴۰۱ انجام شد. واحدهای پژوهش به روش تصادفی ساده به دو گروه ۲۴ نفری مداخله و کنترل تقسیم شدند. گروه مداخله با روش جیگساو پازل و گروه کنترل با روش رایج (سنتی) آموزش داده شد. دانش و عملکرد واحدهای پژوهش قبل، بلافاصله و سه ماه پس از مداخله با استفاده از پرسشنامه و چک لیست سنجش دانش و عملکرد بررسی شد. جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی و  استنباطی و SPSS نسخه ۲۶ استفاده شد. سطح معنی داری ۰/۰۵ در نظر گرفته شد. 
یافته ها: نمرات دانش گروه مداخله (1/07±25/ ۱۸) در مقایسه با گروه کنترل (1/79±75/ ۱6) بلافاصله (P=۰/۰۰۱) و سه ماه بعد از آزمون، در گروه مداخله (1/13±41/ ۱6)  و گروه کنترل (2/11±75/33) تفاوت معنی داری داشت (P<۰/۰۰۱). تغییرات نمرات دانش بین دو گروه در هر سه زمان تفاوت  معنی داری داشتند (P<۰/۰۰۳). نمرات عملکرد گروه مداخله (4/64±98/95) در مقایسه با گروه کنترل (5/48±88/12) بلافاصله (P<۰/۰۰۱) و سه ماه بعد از آزمون در گروه مداخله (91/70±86/5) و کنترل  (7/64±78/62) تفاوت معنی دار آماری را نشان داد (P<۰/۰۰۱) تغییرات نمرات عملکرد دو گروه در هر سه زمان تفاوت آماری معنی داری داشتند (P<۰/۰۰۱). نمرات پیش آزمون در دو گروه تفاوت معنی داری نداشتند.
نتیجه گیری: آموزش همتا به روش جیگساو پازل باعث ارتقاء و ماندگاری دانش و عملکرد احیای قلبی ریوی پایه مادران باردار می شود و پیشنهاد می شود به عنوان روش آموزشی مؤثر استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش همتا، احیای قلبی ریوی پایه مادر باردار، جیگساو پازل، دانش، عملکرد، فوریت پزشکی
متن کامل [PDF 1742 kb]   (148 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پرستاری
دریافت: 1402/8/21 | ویرایش نهایی: 1402/10/30 | پذیرش: 1402/11/1 | انتشار: 1403/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Research code: A-10-641-1
Ethics code: IR.AJAUMS.REC.1402.057



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Delko M, Nezamzadeh M, KALROOZI F, Pishgooie S A H. The Effect of Peer Education using the Jigsaw Puzzle Method on the Knowledge and Performance of Emergency Medical Staff in Selected Aja Hospitals, Regarding Basic Resuscitation of Pregnant Mothers. MCS 2024; 11 (3) :185-197
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-644-fa.html

دل کو محمد، نظام زاده مریم، کلروزی فاطمه، پیشگویی سید امیر حسین. تأثیر آموزش همتا به روش جیگساو پازل بر دانش و عملکرد کارکنان فوریت پزشکی شاغل دربخش های اورژانس بیمارستان های منتخب آجا درمورد احیای پایه مادران باردار. علوم مراقبتی نظامی. 1403; 11 (3) :185-197

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-644-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 3 - ( علوم مراقبتی نظامی 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4700