[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاق نشر::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در


AWT IMAGE
AWT IMAGE

 


..
:: دوره 12، شماره 1 - ( علوم مراقبتی نظامی 1404 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 65-56 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر آموزش عناصر عملیاتی بحران در حوادث پر مصدوم بر نگرش کارکنان درمانی گردان های منتخب بهداری نزاجا
جواد نعمت الهی انگزی1 ، ناهید رجایی*2 ، سیمین تاج شریفی فر3 ، مریم عزیزی3
1- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
2- گروه پرستاری مراقبت ویژه، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
3- گروه سلامت در بلایا و فوریت ها، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
چکیده:   (22 مشاهده)
مقدمه: بحران‌ها اغلب اتفاق می‌افتند، بنابراین مدیریت بحران کلیدی است. عناصر عملیاتی، به ویژه اقدامات فوری مانند کمک‌های اولیه جسمانی و روانشناختی، برای یک پاسخ متعادل و مؤثر به بحران بسیار مهم هستند.
هدف: هدف این مطالعه تعیین تأثیر آموزش عناصر عملیاتی بحران در حوادث پر مصدوم بر نگرش کارکنان درمانی گردان‌های بهداری نیرو زمینی آجا بود.
مواد و روش‌ها: مطالعه‌ی حاضر یک مطالعه‌ی نیمه تجربی بود که جامعه آماری آن پرسنل درمانی شاغل در مراکز نظامی آجا در سال 1403 بودند. 62 نفر به‌صورت تصادفی ساده به روش قرعه کشی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. برای گروه آزمون آموزش کمک‌های اولیه درمانی و روانشناختی توسط تیم پژوهش به روش ترکیبی (چهره به چهره، مجازی و ایفای نقش) اجرا شد. برای جمع‌آوری داده‌ها، از فرم مشخصات جمعیت شناختی و پرسشنامه محقق ساخته نگرش کارکنان درمانی در حوادث پر مصدوم استفاده شد. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 21 تحلیل شد.
یافته‌ها: میانگین نمره نگرش شرکت کنندگان قبل از مداخله در گروه آزمون 9/67±22/74 و کنترل 7/87±75/41 بود که تفاوت آماری معنی‌داری نداشت (0/59=P) بعد از مداخله در گروه آزمون به 9/12±81/61 و در گروه کنترل به 8/00±76/54 رسید که تفاوت معنی‌دار بود (0/0247=P). تغییرات میانگین نمره نگرش شرکت کنندگان از مرحله پیش آزمون به مرحله پس آزمون معنی‌دار بود (0/013=P) اما در گروه کنترل معنی‌دار نبود (0/55=P).
نتیجه‌گیری: آموزش عناصر عملیاتی بحران به روش ترکیبی (چهره به چهره، مجازی و ایفای نقش) در ارتقای نگرش کارکنان درمانی مفید است، پیشنهاد می‌شود از این مداخله برای ارتقای نگرش کارکنان نظامی در جهت ارائه کمک‌های اولیه جسمانی و روانشناختی در حوادث پر مصدوم استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش، بحران، حوادث و بلایا، حوادث پر مصدوم، نگرش، کارکنان درمانی
متن کامل [PDF 621 kb]   (17 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پرستاری
دریافت: 1403/8/28 | ویرایش نهایی: 1403/11/6 | پذیرش: 1403/11/7 | انتشار: 1404/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.AJAUMS.REC.1403.044


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nematollahi Angazi J, Rajai N, Sharififar S T, Azizi M. Investigating the Effect of Training Operational Elements of Crisis in High-Trauma Incidents on the Attitude of Medical Staff of Selected Health Battalions nezAja. MCS 2025; 12 (1) :56-65
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-705-fa.html

نعمت الهی انگزی جواد، رجایی ناهید، شریفی فر سیمین تاج، عزیزی مریم. بررسی تأثیر آموزش عناصر عملیاتی بحران در حوادث پر مصدوم بر نگرش کارکنان درمانی گردان های منتخب بهداری نزاجا. علوم مراقبتی نظامی. 1404; 12 (1) :56-65

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-705-fa.html



بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( علوم مراقبتی نظامی 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4714