1- گروه پرستاری مراقبت ویژه، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران 2- گروه دکترای تخصصی پرستاری و معاون پژوهش، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران 3- گروه مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران 4- گروه پرستاری، بنیاد سلامت فریملی، وابسته به سازمان خدمات سلامت ملی انگلستان، انگلستان
چکیده: (126 مشاهده)
مقدمه:بیماری مزمن کلیهدر سراسر دنیا بهعنوانیکی از مشکلات سلامت عمومی که منجر به افزایش هزینهها و میزان مرگومیر میشود شناخته شده است. اگر چه دیالیز طول عمر بیمار را افزایش میدهد؛ اما عدم کفایتدیالیزازجملهعواملمهمدرافزایش مرگومیربیمارانهمودیالیزیمحسوبمیشود. هدف: هدف از این مطالعه مقایسه تأثیر آموزش خودمراقبتی به روش بازخورد محور و استفاده از نرمافزار دیکر (Di Care) بر کفایت دیالیز بیماران تحت همودیالیز بود. مواد و روشها: این کارآزمایی بالینی تصادفی شده در سال 03-1402 در بیمارستانهای منتخب کرمان انجام شد. 60 بیمار تحت همودیالیز به روش هدفمند وارد مطالعه شدند و به روش تصادفی ساده به سه گروه آموزش بازخورد محور (20=n)، آموزش با نرم افزار دیاکر (20=n) و کنترل (20=n) تخصیص یافتند. جهت اندازهگیری کفایت دیالیز از شاخص Kt/v و نسبت کسر اوره (URR) قبل، بلافاصله بعد و 8 هفته بعد از مداخله استفاده شد. از نرم افزار SPSS با سطح معنیداری کمتر از 0/05 جهت تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: قبل از مداخله میانگین کفایت دیالیز بیماران بر اساس شاخص Kt/v در گروه بازخورد محور، نرمافزار دیکر و کنترل به ترتیب (0/46±1/27، 0/37±1/26 و 0/25±1/35 ؛ 0/674P=) و نسبت کسر اوره به ترتیب (0/11± 0/63، 0/10 ±0/63 و 0/07±0/68 ؛ 0/263P=) بود که تفاوت معنیداری نداشت. درحالیکه بلافاصله بعد از مداخله شاخص Kt/v بیماران به ترتیب (0/15±1/34، 0/21±1/23 و 0/22±1/41؛ 0/033P =) بود که تفاوت معنیداری داشت، ولی هشت هفته بعد به ترتیب (0/15±1/29، 0/16±1/24 و 0/35±1/44؛ 0/237P=) شد که تفاوت معنیداری نداشت. همچنین، در نسبت کسر اوره بیماران بلافاصله بعد از مداخله به ترتیب (0/04±0/68، 0/12±0/67 و 0/06±0/69؛ 0/423P =) و هشت هفته بعد از مداخله به ترتیب (0/05±0/66، 0/05 ± 0/65 و 0/07 ± 0/69، 0/581=P) تفاوت معنیداری دیده نشد. همچنین، شاخص Kt/v (0/903=P) و نسبت کسر اوره (URR) (0/982=P) بیماران در سه گروه در طول زمان تغییر معنیداری نداشت. نتیجهگیری: علیرغم وجود شواهد مبنی بر اثرات مفید روشهای نوین یاددهی - یادگیری در بیماران تحت همودیالیز، آموزش خودمراقبتی به روش بازخورد محور و استفاده از نرمافزار دی کر بر کفایت دیالیز این بیماران تأثیر چشمگیری نداشت.
Vahidi E, Farsi Z, Sajadi S A, Torabikhah M. Effects of Feedback-Based Self-Care Education and Dicare Software on Dialysis Adequacy in Hemodialysis Patients in selected Hospitals in Kerman. MCS 2025; 12 (1) :10-25 URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-723-fa.html
وحیدی الهام، فارسی زهرا، سجادی سیده اعظم، ترابی خواه محسن. مقایسه تأثیر آموزش خودمراقبتی به روش بازخورد محور و استفاده از نرمافزار دایا کر (Di care) بر کفایت دیالیز بیماران تحت همودیالیز. علوم مراقبتی نظامی. 1404; 12 (1) :10-25