[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاق نشر::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در


AWT IMAGE
 


AWT IMAGE

..
:: دوره 6، شماره 2 - ( علوم مراقبتی نظامی 1398 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 147-136 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر برنامه اخلاق حرفه‌ای (حضوری و الکترونیک) بر عملکرد اخلاقی پرستاران بخش اورژانس بیمارستان‌های تابعه نیروهای مسلح
لیلی فروغی* 1، آرمین زارعیان2 ، سیمین تاج شریفی فر3
1- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
2- دکترای تخصصی آموزش پرستاری، دانشیار، گروه بهداشت، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
3- دکترای سلامت در بلایا، مربی، گروه سلامت در بلایا، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
چکیده:   (3266 مشاهده)
مقدمه: عقلانیت و اخلاق از ضروریات مشاغلی است که به انسانها ارائه خدمت میکنند. حرفه پرستاری با بسیاری از جنبههای اخلاقی نقش کلیدی در اجرای یک سیستم مراقبت بهداشتی ایفا میکند.
هدف: این مطالعه با هدف تعیین تأثیر برنامه اخلاق حرفهای (حضوری و الکترونیک) بر عملکرد اخلاقی پرستاران بخش اورژانس بیمارستانهای تابعه نیروهای مسلح انجام شده است.
مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع مطالعه نیمه تجربی پیش-پس آزمون با گروه کنترل است که در سال 1397 در سه مرحله قبل از مداخله، پس از مداخله و یک ماه بعد از مداخله با ارزیابی پرسش نامه عملکرد اخلاقی پرستاران بر روی سه گروه (کنترل، آموزش حضوری، آموزش مجازی) با برقراری کارگاه یک روزه در گروه حضوری و آموزش اینترنتی در سایت شهاب برای گروه مجازی انجام شد. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش، پرستاران بخش اورژانس دو بیمارستان منتخب نیروهای مسلح در شهر تهران میباشند که واجد شرایط بوده و معیارهای ورود به مطالعه را دارا باشند. پس از پر شدن پرسش نامهها، دادها در سه مرحله با نرمافزار SPSS نسخه 25 مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. 0/05P< به عنوان سطح معنیداری در نظر گرفته شد.
یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد قبل از مداخله در پیش آزمون تفاوت آماری معناداری در عملکرد اخلاقی پرستاران بین سه گروه وجود نداشت. در حالی که در گروه آموزش حضوری و آموزش مجازی تفاوت آماری معنادار در پس آزمون اول و دوم وجود داشت، در گروه آموزش حضوری تفاوت آماری بیشتری مشاهده شد.
بحث و نتیجهگیری: با توجه به اثرات مثبت آموزش اخلاق حرفهای که در این مطالعه جهت بهبود عملکرد اخلاقی پرستاران اورژانس به کارگرفته شد، میتوان از روشهای مختلف آموزش و برنامهریزی برای ارتقاء وضعیت موجود استفاده کرد ولی با توجه به نتیجه پژوهش آموزش حضوری در اولویت قرار دارد.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش، آموزش مجازی، اخلاق حرفه‌ای، بخش اورژانس، عملکرد پرستار، یادگیری الکترونیک.
متن کامل [PDF 428 kb]   (1151 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/13 | ویرایش نهایی: 1400/7/20 | پذیرش: 1398/4/22 | انتشار: 1398/8/10
فهرست منابع
1. Bostani S. Strategies to promote professional ethics in nursing education system. Development Strategies in Medical Education. 2015;2(2):13-22.
2. Khaki S, Esmaeilpourzanjani S, Mashoof S. The relationship of ethical observance of nurses with quality of care from patient’s point of view. J Clinical Nursing and Midwifery. 2016;5(1):1-11.
3. Milliken A, Grace P. Nurse ethical awareness: Understanding the nature of everyday practice. Nurs Ethics. 2017;24(5):517-24. DOI: 10.1177/0969733015615172 PMID: 26659025 [Article] [DOI]
4. Foroughi S, Alhani F, Kazemnejad A, Zareian A. Explaining the Role of Values in Professional Nursing Ethics: A Comprehensive Study. Yafte J Med Sci. 2017;18(1):56-64.
5. Nouhi S, Ghana S, Jouybari L, Kalantari S. Evaluating attitudes and performance of nursing students, teachers, managers towards ethics in nursing profession. Quarterly J Education and Ethics in Nursing. 2016;5(2):1-7.
6. Mohajjel-Aghdam A, Hassankhani H, Zamanzadeh V, Khameneh S, Moghaddam S. Knowledge and Performance about Nursing Ethic Codes from Nurses' and Patients' Perspective in Tabriz Teaching Hospitals, Iran. J Caring Sci. 2013;2(3):219-27. DOI: 10.5681/jcs.2013.027 PMID: 25276730 [DOI] [PubMed]
7. GHobadi Far MA, Mosalanejad L. Evaluation of staff adherence to professionalism in Jahrom University of Medical Sciences. Education & Ethic in Nursing. 2013;2(2):1-10.
8. Dehghani A, Radbeh F, Parviniannasab AM, Khaki S, Shamsizadeh M, Beyramijam M. Enactment of professional ethics standards compliance in patients and nurses prospective. J Holistic Nursing And Midwifery. 2015;25(4):64-72.
9. Stolt M, Leino-Kilpi H, Ruokonen M, Repo H, Suhonen R. Ethics interventions for healthcare professionals and students: A systematic review. Nurs Ethics. 2018;25(2):133-52. DOI: 10.1177/0969733017700237 PMID: 28393607 [DOI] [PubMed]
10. Fareghzadeh N, Kashi A. An Evaluation Of Virtual Education Methods And Tools To Improve Teaching Quality From the point of view of the Faculty Members of Islamic Azad University of Khodabandeh. Journal Managment System. 2014;5(1):121-52.
11. Yeom HA, Ahn SH, Kim SJ. Effects of ethics education on moral sensitivity of nursing students. Nurs Ethics. 2017;24(6):644-52. DOI: 10.1177/0969733015622060 PMID: 26811393 [DOI] [PubMed]
12. Bagheri E, Gholaghaie F, Matouripour P. Nursing Ethics and Professional Communication. Tehran: Haidari; 2016.
13. Omidi N, Asgari H, Omidi M. The relationship between professional ethics and the efficiency of the nurses employed in Imam Hospital and Mostafa Khomeini Hospital in Ilam. Iranian Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 2016;9(3):65-73.
14. Dehghani A, Dastpak M, Gharib A. Barriers to respect professional ethics standards in clinical care; viewpoints of nurses. Iranian Journal of Medical Education. 2013;13(5):421-30.
15. Nikbakht Asrabadi l, Bozorgzad P, Yekaninejad M, Jafarloo A, Rahmati M. Effect of nurssing ethis workshop on the rights of patient in the emergencydepartment. Iranian Journal of Cardiovascular Nursing. 2015;4(3):6-15.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.AJAUMS.RES.1397.018



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Foroughi L, Zareiyan, Sharififar S T. The Effect of Professional Ethics Program (in-Personal and E-learning) on Nurses’ Performance and Satisfaction of Patients Referring to Emergency Department of Hospitals Affiliated to Armed Forces. MCS 2019; 6 (2) :136-147
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-285-fa.html

فروغی لیلی، زارعیان آرمین، شریفی فر سیمین تاج. تأثیر برنامه اخلاق حرفه‌ای (حضوری و الکترونیک) بر عملکرد اخلاقی پرستاران بخش اورژانس بیمارستان‌های تابعه نیروهای مسلح. علوم مراقبتی نظامی. 1398; 6 (2) :136-147

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-285-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( علوم مراقبتی نظامی 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660