:: دوره 7، شماره 2 - ( علوم مراقبتی نظامی 1399 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 149-158 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر آموزش بر رفتار مصرف غذاهای فوری در دانش آموزان ابتدایی شهر بیرجند
ولی اله وحدانی نیا1 ، زهرا وحدانی نیا2، فاطمه باقرنژاد3
1- دکترای تخصصی سیاستگذاری عمومی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران.
2- کارشناس ارشد پرستاری، پژوهشگر ارشد مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران  (نویسنده مسؤل).
3- دکترای تخصصی ارتقای سلامت، پژوهشگر ارشد مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.
چکیده:   (82 مشاهده)
مقدمه: مصرف بی‌رویه غذاهای فوری علاوه بر اثرات نامطلوب بر سلامت، ذائقه کودکان را تغییر داده و آنان را به سمت عادات غذایی ناسالم در بزرگسالی سوق می‌دهد. لذا، آموزش مناسب برای توانمندسازی (آگاهی، نگرش و عملکرد) کودکان ضروری است.
هدف: تأثیر آموزش به روش ارائه پمفلت، بر مصرف غذاهای فوری در کودکان، بررسی شد.

مواد و روش­ ها: مطالعه نیمه‌تجربی که با نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای بر روی 120 نفر (60 نفر کنترل و 60 نفر مورد) از دانش‌آموزان مقطع چهارم، پنجم و ششم ابتدایی شهر بیرجند، اجرا گردید. آموزش به روش پمفلت انجام شده و جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته که روایی و پایایی آن با نظرات متخصصین و آزمون آلفای کرونباخ (0/87=α) مورد تایید قرار گرفته بود، قبل و یک ماه پس از مداخله انجام شد. در تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمون‌های آماری توصیفی و تحلیلی در سطح معنی‌داری 0/05= α استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج حاکی از مصرف بالای غذاهای فوری در کودکان داشت. آزمون‌های آماری نشان داد که آموزش به روش پمفلت تأثیر معناداری بر آگاهی (0/4=P)، نگرش (0/9=P) و عملکرد (0/09=P) دانش آموزان در زمینه رفتار مصرف غذاهای فوری نداشته است.
بحث و نتیجه‌گیری: علی‌رغم مصرف بالای فست فود در کودکان شهر بیرجند، آموزش به روش پمفلت در رفتار دانش‌آموزان ابتدایی، ارتقاء معناداری ندارد. لذا، توصیه می‌شود جهت تواتمندسازی این گروه سنی از سایر روش‌های مناسب آموزشی استفاده شود یا این رسانه در تلفیق با روش‌های دیگر بکارگرفته شود.
واژه‌های کلیدی: توانمندسازی، روش آموزشی، رفتار غذایی، غذای فوری، کودکان.
متن کامل [PDF 577 kb]   (26 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/4/18 | پذیرش: 1398/9/16 | انتشار: 1399/7/10
فهرست منابع
1. Fazelpour S, Baghianimoghadam M, Nagharzadeh A, Fallahzadeh H, Shamsi F, Khabiri F. Assessment of fast food concumption among people of Yazd city. Toloo-e-Behdasht 2011;10(2):. 2011;10(2):25-34.
2. Hastert T, Babey S, Diamant A, Brown E. More California teens consume soda and fast food each day than five servings of fruits and vegetables. 2005;1(7).
3. Yarmohammadi P, Azadbakht L, Morovati Sharifabad MA, Hassanzadeh A. Predictors of fast food consumption among high school students based on the theory of planned behavior. health system research. 2010;7(14):449-59.
4. Wellard L, Glasson C, Chapman K. Fries or a fruit bag? Investigating the nutritional composition of fast food children's meals. Appetite. 2012;58(1):105-10. http://dx.doi.org/10.1016/j.appet.2011.09.024 www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22001747 [DOI] [PubMed]
5. Vahdaninia V. Governance for Health: A Way to Justly and Sustainable Development. Tehran: Med & Society Publication; 2019.
6. Peyman N, Nasehnezhad M. Effect of Education Based on the Theory of Planned Behavior on Fast Food Consumption in High School Girl's Students in Sabzevar City 2014. J Neyshabur Univ Med Sci. 2015;3(3):46-54
7. James J, Kerr D. Prevention of childhood obesity by reducing soft drinks. Int J Obes (Lond). 2005;29 Suppl 2:S54-7. http://dx.doi.org/10.1038/sj.ijo.0803062 www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16385753 [DOI] [PubMed]
8. Chahkandi T, Taheri F, Bijari B, Kazemi T, Namakin K, Zardast M. Prevalence of high normal FBS and prediabetes among adolescents in Birjand, East of Iran, 2012. J Educ Health Promot. 2015;4:68. http://dx.doi.org/10.4103/2277-9531.162389 www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26430695 [DOI] [PubMed]
9. Nemati A, Rahimi E, Farzizadeh E, Dideavary E, Amani F, Farzizadeh F, et al. Survey of Fast Food Consumption in Ardabil City. arumshealth. 2014;5(2):127-37.
10. Hejazi S. Instructional design teaching. Tehran: Boshra; 2006.
11. Brahmandpor F. Manual Selection of Media and Methods of Health Education. Tehran: Arman Brasta Publishing; 2013.
12. Rasouli A, Amin shakouri F, Tavafian S. The Effect of Integrated Health Education Program on Knowledge, Attitude and Nutrition Function of Female Students of Middle Schools in Bojnourd. J North Khorasan Univ Med Sci. 2010;2(2):73-7. http://dx.doi.org/10.29252/jnkums.2.2.3.73 [DOI]
13. Vafaee-Najar A, Baghan M, Ebrahimipour H, Miri M, Esmaily H, Lael-Monfared E, et al. Effect of nutrition education during puberty on nutritional knowledge and behavior of secondary school female students in Birjand in 2012. J Birjand Univ Med Sci. 2014;21(02).
14. Babey S, Wolstein J, Diamant A, Diamant A. Food environments near home and school related to consumption of soda and fast food.
15. Dadipoor S, Madani A, Ghanbarnejad A, Safari Moradabadi A, Amani F, Hosseini M. Effective factors related to fastfoods consumption in Bandar Abbas: A community-based study. Iran J Health Educ Health Promot 2014;2(2):77-86.
16. Kawoosi A, Fathian Z, Eslami A. The Relationship between the Underlying Factors and Fast Food Consumption among Second-Year High-School Students in Isfahan City. Iran. J Health Syst Res 2018;14(1):30-4.
17. Satia JA, Galanko JA, Siega-Riz AM. Eating at fast-food restaurants is associated with dietary intake, demographic, psychosocial and behavioural factors among African Americans in North Carolina. Public Health Nutr. 2004;7(8):1089-96. http://dx.doi.org/10.1079/PHN2004662 www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15548348 [DOI] [PubMed]
18. Paeratakul S, Ferdinand D, Champagne C, Ryan D, Bray G. Fast-food consumption among US adults and children: Dietary and nutrient intake profile. J American Dietetic Association. 2003;103(10):1332-8. http://dx.doi.org/10.1016/s0002-8223(03)01086-1 [DOI]
19. Mohr P, Wilson C, Dunn K, Brindal E, Wittert G. Personal and lifestyle characteristics predictive of the consumption of fast foods in Australia. Public Health Nutr. 2007;10(12):1456-63. http://dx.doi.org/10.1017/S1368980007000109 www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17565763 [DOI] [PubMed]
20. Golshiri P, Sharifirad G, Baghernezhad F. Comparison of two methods of education (lecture and self learning) on knowledge and practice of mothers with under 3 year old children about growth monitoring and nutritional development stages. Iranian J Med Educat. 2011;10(5):927-36.
21. HasanPour-Dehkordi A, Delaram M, Safdari Dehcheshmeh F, Hasheminia S, Kasiri K, Masoudi R, et al. Comparison of the effects of lecture and booklet methods on awareness and attention of parents of children with Thalassemia major. J Shahrekord Uuniv Med Sci. 2008;10.
22. Ghanbari A. Education compared with CD and booklet on nursing students' learning outcomes on BSE. J Guilan Univ Med Sci. 2003;12(48):33-9.
23. David A, Banerjee S. Effectiveness of "palliative care information booklet" in enhancing nurses' knowledge. Indian J Palliat Care. 2010;16(3):164-7. http://dx.doi.org/10.4103/0973-1075.73647 www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21218007 [DOI] [PubMed]
24. Sobhy S, Shoeib F, Rashad W. Developing and testing the effectiveness of an educational booklet about breast self examination on university nursing students' knowledge and practices. J Egyptian Public Health Association. 2003;78(3-4):341-59.
25. Vahedi M, Feyzi F, Ebadi A, Kachoei H. The effect of Presence (Lecture) and Non-presence (Booklet & Reminder) education method on Nurse's Knowledge, Attitude and Performance (KAP) about Autonomic Dysreflexia in Tehran in 1389. Iranian J War & Public Health. 2012;4(4):21-8.
26. Dabiri F, Abedini S, Shahi A, Kamjoo A. The effect of different methods of health education on knowledge, attitudes and practice of female students regarding menstrual hygiene in Bandar Abbas (2006). Hormozgan Med J. 2009;12(4):271-9.

Ethics code: irms.rec.1394.459.bu


XML   English Abstract   Print



دوره 7، شماره 2 - ( علوم مراقبتی نظامی 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها