[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاق نشر::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
دسترسی آزاد

..
..
:: دوره 7، شماره 4 - ( علوم مراقبتی نظامی 1399 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 393-381 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی مدیریت یادگیری سازمانی پرستاران
سیده خدیجه معافی مدنی1 ، اسماعیل کاظم پور* 2، علی خلخالی2 ، فلورا رحیم آقایی3
1- دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت آموزشی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.
2- دکترای مدیریت آموزشی، دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.
3- دکترای آموزش پرستاری، دانشیار، گروه آموزش پرستاری، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.
چکیده:   (2207 مشاهده)
مقدمه: پیچیدگی و تنوع کار پرستاران در بیمارستانها موجب شده تا تحقق یادگیری سازمانی با موانع متعددی مواجه گردد.  از این رو مطالعه حاضر، با توجه به اهمیت مدیریت یادگیری سازمانی پرستاران، به منظور ایجاد طرحی دقیق برای بهبود عملکرد و ارائه مدل مناسب جهت ساماندهی به یادگیری سازمانی پرستاران طراحی شده است.
هدف: این مطالعه با هدف، طراحی الگوی مدیریت یادگیری سازمانی پرستاران در دانشگاههای علوم پزشکی ایران انجام شد.
مواد و روشها: رویکرد این پژوهش، آمیخته اکتشافی از نوع مطالعات کیفی-کمی بود که در بازه زمانی سال 1398-1397 در دانشگاههای علوم پزشکی کشور انجام گردید. رویکرد ترجیحی بخش کیفی مطالعه، روش گراندد تئوری، بود که از تجربه زیسته افراد و تحلیل متون در زمینههای مدیریت، یادگیری و یادگیری سازمانی به عنوان منابع ساخت الگو استفاده گردید. به همین منظور بر مبنای نمونهگیری هدفمند و با لحاظ اشباع نظری 15 نفر از خبرگان و صاحب نظران در زمینه مدیریت پرستاری دعوت به مشارکت شد. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته جمعآوری و بر مبنای تحلیل محتوا از نوع تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفت. سپس از طریق روشهای آماری مدل سازی، معادلات ساختاری الگوی مدیریت یادگیری سازمانی پرستاران، طراحی و برازش شد.
یافتهها: نتایج پژوهش در قالب 142 کد باز، هشت کد محوری و سه کد گزینشی مقولهبندی و در نهایت منجر به استخراج و طراحی الگوی مدیریت یادگیری سازمانی پرستاران گردید.
بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد در طراحی الگوی مدیریت یادگیری پرستاران، سه شاخص هستهای (عوامل فردی، بافتاری و ساختاری) و هشت شاخص محوری (توسعه قابلیتهای فردی فراگیران، تقویت انگیزه یادگیری کارکنان، توسعه فرهنگ مشارکتپذیری کارکنان، تحقق عدالت محوری، توسعه نگرش سیستمی مدیران، توسعه دانش اندوزی، تعهد مدیران به انجام پایش مستمر، توسعه کارآمدی برنامه ریزان دورههای آموزشی) نقش کلیدی دارند؛  بنابراین تحقق مدیریت یادگیری سازمانی پرستاران منوط به آگاهی و شناسایی مدیران اجرایی نظام سلامت، نسبت به این عوامل میباشد.
واژه‌های کلیدی: بیمارستان‌ها، پرستاران، یادگیری، مدیریت یادگیری سازمانی، یادگیری سازمانی.
متن کامل [PDF 604 kb]   (718 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/11/14 | پذیرش: 1399/2/15 | انتشار: 1400/1/10
فهرست منابع
1. Hadavand S. Learning Management The Basis of Creating Knowledge. Managed Organizations Monthly Journal. 2010;20(147-148):23-9.
2. Yaghoubi M, Karimi S, Javadi M, Nikbakht A. A Study on the Relationship Between Organizational Commitment and the Level of Implementation of the Components of a Learning Organization among Educational Managers in Isfahan University of Medical Sciences. Health Information Management. 2010;7(2):74-65.
3. Visentin M. Learning to Learn. Italian Journal of Sociology of Education. 2017;9(1).
4. Nembhard IM, Tucker AL. Applying Organizational Learning Research to Accountable Care Organizations. Med Care Res Rev. 2016;73(6):673-84. [DOI] [PubMed]
5. Xênia C, Giselly R, Bencciveni Franzoni AM, Cuatro S. Organizational learning in the context of University organizations: A systematic review of academic publications held in. SPACIOS. 2017;38(05):23.
6. Ebrahimi A, Nasr Esfahani A, Nilipour Tabatabai S. Designing a Model for Institutionalizing Organizational Learning and Its Relation to Self-Efficiency of Managers and Experts, A Case Study: The Red Crescent Society of the Whole. Quarterly Journal of Rescue and Rescue. 2018;8(2).
7. Chavoshi Z, Nikbakht M, Inventor H, Akbari A, Mir Bazgh F. The Relationship between Group and Individual Learning Dimensions in Organizational Learning of Clinical Nurses: A Case Study. Quarterly Journal of Nursing Management. 2015;4(4).
8. Nobahar M. Clinical learning experiences of newly arrived nurses in cardiac intensive care unit nursing education. Iranian Scientific Nursing Association, Nursing Education. 2015;3(2):12-26.
9. Sarmad Z, Bazargan A, Hejazi E. Research Methods in Behavioral Sciences. Iran: Ad Publications; 2014. 404 p.
10. Hooman H. Understanding the scientific method in behavioral sciences. Iran: Samat Publications; 2011. 394 p.
11. Braun V, Clarke V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology. 2006;3(2):77-101. [DOI]
12. Qasemi W. Structural Equation Modeling in Social Research using AMOS: Sociological Publications; 2011. 374 p.
13. Davari A, Rezazadeh A. Structural equation modeling with PLS software. Second ed: Daneshgahi Publishing Organization; 2014. 248 p.
14. Gildeh B, Moradi W. Statistical analysis with SPSS and AMOS software. Second ed. Iran: Mazandaran University Press; 2013.
15. Bhoyrub J, Hurley J, Neilson GR, Ramsay M, Smith M. Heutagogy: An alternative practice based learning approach. Nurse Educ Pract. 2010;10(6):322-6. [DOI] [PubMed]
16. Qashlaqi M. Learning Psychology. Iran: Mani Publications; 2009.
17. Fredixon B, Laftes J, Vagnar W, Hoxma S. Atkinson and Hilgard's field of psychology: Publications Arjmand.
18. Olson M, Hergenna B. An Introduction to Learning Theories. E ed: Doran Publications; 2011.
19. Neefe DO. Comparing levels of organizational learning maturity of colleges and universities participating in traditional and non-traditional (Academic quality improvement project) accreditation processes. Learning Organizations in Higher Education. 2001.
20. Stacy R. Strategic Management and Organization Daynamics: The Challenge of Compelexity. London: Routledge; 2007.
21. Watkins K, Marsick V. Sculpting the Learning Community: New Forms of Working and Organizing. NASSP Bulletin. 2016;83(604):78-87. [DOI]
22. Jerez-Gómez P, Céspedes-Lorente J, Valle-Cabrera R. Organizational learning capability: a proposal of measurement. Journal of Business Research. 2005;58(6):715-25. [DOI]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.IAU.RASHT.REC.1398.007



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moafimadani S K, Kazempour E, Khalkhali A, Rahimaghaee F. Designing an Organizational Learning Management Model for Nurses. MCS 2020; 7 (4) :381-393
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-362-fa.html

معافی مدنی سیده خدیجه، کاظم پور اسماعیل، خلخالی علی، رحیم آقایی فلورا. طراحی الگوی مدیریت یادگیری سازمانی پرستاران. علوم مراقبتی نظامی. 1399; 7 (4) :381-393

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-362-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 4 - ( علوم مراقبتی نظامی 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4645