[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاق نشر::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
دسترسی آزاد

..
..
:: دوره 9، شماره 1 - ( علوم مراقبتی نظامی 1401 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 26-16 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه میزان تأثیرگذاری آموزش چارت سامانه فرماندهی حادثه بیمارستانی در حوادث شیمیایی به دو روش سخنرانی و شبیه سازی بردانش پرستاران بیمارستان منتخب نظامی آجا
بهناز جوادی1 ، منیره عبادی* 2، سید امیرحسین پیشگویی3
1- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری اورژانس، دانشگاه علوم پزشکی آجا، دانشکده پرستاری، تهران، ایران
2- کارشناسی ارشد پرستاری، مربی، گروه پرستاری اورژانس، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
3- دکترای پرستاری، دانشیار، گروه پرستاری مراقبت ویژه، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
چکیده:   (1278 مشاهده)
مقدمه: با توجه به نقش اساسی پرستاران در مواجهه با حوادث شیمیایی، ارتقاء سطح دانش پرستاران در مواجهه با این رویدادها ضروری است. امروزه اغلب کشورها از سامانه فرماندهی حادثه بیمارستانی به عنوان مدل فرماندهی، نظارت و هماهنگی منابع و نیروی انسانی در بحرانها استفاده مینمایند.
هدف: این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر آموزش چارت سامانه فرماندهی حادثه بیمارستانی در حوادث شیمیایی به دو روش سخنرانی و شبیه سازی بر دانش پرستاران بیمارستان نظامی شهر تهران انجام شده است.
مواد و روشها: این مقاله حاصل یک مطالعه نیمه تجربی است. 60 نفر از پرستاران در بیمارستان منتخب آجا در این پژوهش شرکت کردند. پرستاران در دو گروه شبیه سازی و سخنرانی به روش تخصیص تصادفی ساده قرار گرفتند. کارگاه آموزشی چارت سامانه فرماندهی حادثه بیمارستانی در دو گروه در یک روز اجرا شد. قبل و دو هفته بعد از مداخله، دانش پرستاران توسط پرسشنامه پژوهشگر ساخته ارزیابی شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی، آزمون تی مستقل و تی زوجی و توسط نرمافزار SPSS نسخه 16 تجزیه و تحلیل شد. (0/05P<).
یافتهها: میانگین نمره دانش دو گروه قبل از انجام مداخله تفاوت معناداری نداشتند (0/05P>). میانگین نمرات دانش پس از مداخله به صورت معناداری در گروه شبیهسازی بالاتر از گروه سخنرانی بود (0/001P<). میانگین نمرات دانش قبل و پس از مداخله در هر دو گروه اختلاف معنادار آماری داشت (0/001P<).
نتیجهگیری: با توجه به جدی بودن خطر حوادث شیمیایی و اطلاعات اندک پرستاران در این زمینه آموزش و به کارگیری چارت سامانه فرماندهی حادثه بیمارستانی در ارتقاء دانش پرستاران، استفاده از روش آموزشی شبیه سازی مؤثرتر از روش آموزش سخنرانی در مقابله با حوادث شیمیایی میباشد.
واژه‌های کلیدی: آموزش، پرستار، سخنرانی، شبیه سازی
متن کامل [PDF 511 kb]   (389 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سلامت در بلایا و فوریت ها
دریافت: 1400/3/1 | پذیرش: 1400/5/13 | انتشار: 1401/4/10
فهرست منابع
1. Frotan A. Iraq chemical war and medical experiences. Tehran.Teimourzadeh Publisher: Tabib; 2003.
2. Shohrati M, Evaluation of the joint chemical maneuver of OPCW and NATO countries in Ukraine and its comparison with chemical maneuvers held inside the country. Military Medicine. 2006. 8(1): 36-44.
3. Sharififar S. Assessing the knowledge of Aja Medical Group personnel on how to deal with nuclear microbial chemical attacks and strategies to deal with it. Completed plan of the Supreme Council of the Theoretical Research Center of the Armed Forces of Tehran: Army University of Medical Sciences. 1396. Sharififar S. Assessing the knowledge of Aja Medical Group personnel on how to deal with nuclear microbial chemical attacks and strategies to deal with it. Completed plan of the Supreme Council of the Theoretical Research Center of the Armed Forces of Tehran: Army University of Medical Sciences. 1396.
4. 4- Anbari E, Yarmohammadian MH, Isfahani MN. From investigation of hospital protocols and guidelines to designing a generic protocol for responding to chemical, biological, radiological, and nuclear incidents. International Journal of Health System and Disaster Management. 2015; 3(4): 195-99. [DOI]
5. Zareiyan A, Sharififar S, Ebadi M. Methods of acquiring insight, knowledge, and skills of self-protection in incidents and chemical warfare for the new students of army school of nursing. Quarterly Scientific Journal of Rescue and Relief. 2016; 7(4): 73-81.
6. Kenar L, Karayýlanoğlu T, Gulec M. How would military hospitals cope with a nuclear, biological, or chemical disaster? MilitaryMedicine. 2004; 169(10): 757-60. [DOI] [PubMed]
7. Jennings-Sanders A. Teaching disaster nursing by utilizing the Jennings disaster nursing management model. Nurse Education in Practice. 2004; 4(1): 69-76. [DOI] [PubMed]
8. Anbari E, Yarmohammadian MH, Isfahani MN. From investigation of hospital protocols and guidelines to designing a generic protocol for responding to chemical, biological, radiological, and nuclear incidents. International Journal of Health System and Disaster Management. 2015;3(4):195.
9. Gorbannejad S. Evaluating knowledge, attitudes and preparedness of nurses in the emergency department of Urmia and tabrize dealing with CBRN (Chemical, biological, nuclear and radioactive accidents) Research and WritingK [Master Thesis]: Tabriz University of Medical Sciences, School of Nursing and Midwifery; 2019.
10. Mottaghian Nezhad A, Dadgary F, Farsi Z. The effect of education of hospital incident command system on prepardness of nurses in nuclear accidents in military hospitals of Mashhad. Military Caring Sciences. 2017; 4(3): 147-58. (Persian) [DOI]
11. Babaei sari n, Aliyari Sh, Pishguei SAH, Jafari M. Decontamination of nuclear accidents victims. Military Caring Sciences. 2015; 1(2): 123-31. [DOI]
12. Burhan Nejad Z. The effect of education of hospital incident command system on prepardness of disastrr committee and nurses in zarand hospital [Msc]. Tenhra: University of Social Welfare and Rehabilitation; 2011.
13. Djalali A, Hosseinijenab V, Peyravi M, Nekoei-Moghadam M, Hosseini B, Schoenthal L, et al. The hospital incident command system: Modified model for hospitals in Iran. PLoS curr. 2015; 7. [DOI] [PubMed] [PubMed Central]
14. Imani E, Hosseini Tashnizi S, Tafrihi M, Alavi A, Jaefari A, Badri Sh et al. Nurses’ knowledge about Crisis management its related factors. Journal of Health ana Car. 2011; 13 (4): 10-8. (Persian)
15. Ebadi M, Sharififar S, Zareiyan A. Methods of acquiring insight, knowledge, and skills of self-protection in incidents and chemical warfare for the new students of army school of nursing. Journal of Rescue & Relief. 2016; 7(4): 73-80. (Persian) http://jorar.ir/article-1-246-en.html
16. Geyoushi B, Apte K, Stones RW. Simulators for intimate examination training in the developing world. Journal of FamilyPlanning & Reproductive Health Care; 2003; 29 (1): 34-35.
17. Shifflet M, Brown J. The use of instructional simulations to support classroom teaching: A crisis communication case study.Journal of Educational Multimedia and Hypermedia. 2006; 15(4): 377-95.
18. Flood LS, Higbie J. A comparative assessment of nursing students’ cognitive knowledge of blood transfusion using lecture and simulation. Nurse Educ Pract. 2016; 16(1): 8-13. [DOI] [PubMed]
19. Hamzei-Moghaddam A, Syfaldiny R. Farhad Iranmanesh, Hamid Mahdavy. Visual Evoked Potentials in Patients with Classic migraine. Zahedan journal of research in medical sciences.2013;15(4): 25-28. (Persian)
20. khankeh H R, Masoumi, Gh. National hospital disaster risk management program based on accreditation indicators. 2018. GH DkHM. National Guide to Hospital Risk Management Accreditation indicator. 2017.
21. Fadaei F, Zahedi L, Farahani Z. 2013 edition of the Helsinki Declaration and its challenges and changes compared to the 2008 edition. (Persian)
22. Seyedi R, Sharififar S, Zareiyan A. Comparison of the effect of lecture and simulation teaching methods on nursing students knowledge, in personal protection against biological agents of viral hemorrhagic fevers. Military Caring Sciences. 2017; 3(4). 213-220. (Persian) [DOI]
23. Rahmati H, Rambod M, Zare M, Moradian M J. The effect of crisis management training in traffic accidents with a high rate of mortality using simulated training on knowledge and attitude of nursing personnel. Iranian Journal of Emergency Medicine. 2018; 5 (1); 1-7. [DOI]
24. Moshtaghe Eshgh Z, Hosseini S M J, Alavi Majd H, Aghaee N.Evaluation of education effects on prevention and treatment of bioterrorism on knowledge and attitude of nurses of Mazandaran medical university. Journal of Military Medicine. 2008; 9 (4): 295-301.
25. Rose MA, Larrimore KL. Knowledge and awareness concerning chemical and biological terrorism: Continuing education implications. J Contin Educ Nurs. 2002; 33(6): 253-8. [DOI] [PubMed]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.AJAUMS.REC.1399.231



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javadi B, Ebadi M, Pishgooei S A H. Effectiveness of Training the Hospital Incident Command System Chart at Chemical Disasters through Lecturing and Simulation Methods on Nurses’ Knowledge at Selected Military Hospitals of Aja. MCS 2022; 9 (1) :16-26
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-467-fa.html

جوادی بهناز، عبادی منیره، پیشگویی سید امیرحسین. مقایسه میزان تأثیرگذاری آموزش چارت سامانه فرماندهی حادثه بیمارستانی در حوادث شیمیایی به دو روش سخنرانی و شبیه سازی بردانش پرستاران بیمارستان منتخب نظامی آجا. علوم مراقبتی نظامی. 1401; 9 (1) :16-26

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-467-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( علوم مراقبتی نظامی 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4645