[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاق نشر::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
دسترسی آزاد

..
..
:: دوره 8، شماره 4 - ( علوم مراقبتی نظامی 1400 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 398-391 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین عزت نفس و استرس تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در سال تحصیلی 99-1400
فائزه کریمی1 ، مهرناز احمدی1 ، سارا بغیری1 ، امید گرکز* 2
1- کارشناس علوم آزمایشگاهی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
2- کارشناس ارشد اپیدمیولوژی، مربی، گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
چکیده:   (2736 مشاهده)
مقدمه: دانشجویان علوم پزشکی در معرض عوامل مختلف استرس زای زیادی در طول مدت آموزش خود قرار دارند که موجب به خطر افتادن سلامتی آنها میشود.
هدف: از آنجایی که افزایش عزت نفس یکی از عوامل مؤثر در مقابله با استرس است، مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه بین عزت نفس و استرس تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در سال تحصیلی 99-1400 انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه بهصورت توصیفی- مقطعی بر روی 260 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود به روش نمونهگیری تصادفی ساده انجام شد. جمعآوری دادهها با استفاده از سه پرسشنامه دموگرافیک، عزت نفس کوپر اسمیت و استرس تحصیلی گادزلا انجام شد. دادهها بعد از جمعآوری وارد SPSS نسخه 18 شده و با کمک آمار توصیفی و آزمون همبستگی تجزیه و تحلیل شد (0/05P<).
یافتهها: در این مطالعه نتایج نشان داد 260 نفر دانشجوی شرکتکننده در مطالعه 167 نفر (64/2 درصد) نفر زن و بقیه مرد بودند. میانگین سنی شرکتکنندگان 3/001±21/88 سال و اکثریت (60/4 درصد) در گروه سنی 24-21 سال بودند میانگین عزت نفس در بین دانشجویان 7/91±34/61 و میانگین استرس تحصیلی 28/29±133/04 بود و همچنین بین عزت نفس و استرس تحصیلی رابطه معنادار وجود داشت (0/012P=) به گونهای که با افزایش عزت نفس، استرس تحصیلی دانشجویان کاهش مییافت.
بحث و نتیجهگیری: با توجه به وجود ارتباط معنادار معکوس بین عزت نفس و استرس تحصیلی، طراحی مداخلات و استراتژیهای افزایشدهنده عزت نفس در دانشجویان بایستی از دغدغههای سیاستگذاران آموزش عالی باشد.
واژه‌های کلیدی: استرس، دانشجویان، عزت نفس
متن کامل [PDF 406 kb]   (870 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روان شناسی
دریافت: 1400/4/3 | پذیرش: 1400/6/25 | انتشار: 1401/1/10
فهرست منابع
1. Safarpour H, Sabzevari S, Delpisheh A. A study on the occupational stress, job satisfaction and Job performance among Hospital Nurses in Ilam, Iran. J Clinic & Diagnostic Res. 2018. (Persian) [DOI]
2. Bagherzadeh R, Rabiei Z, Tahmasebi R, Haginejad F, Akaberian S. The investigation of relationship between self-esteem and clinical self-assessment among paramedical students of bushehr university of medical sciences in 2014. Educat Develop Judishapur. 2018; 9(3): 166-75. (Persian)
3. Ghourbanpour A, Talebi G, Taghipour M. Relationship between self-esteem and academic progress in physiotherapy students at Babol university of medical sciences. Med Educat J. 2016; 4(2): 34-9. (Persian)
4. Kabiri Dinani S, Mehrabi T, Sadeghi R. The effect of tai chi exercise on stress, anxiety, depression, and self Confidence of nursing students. Jundishapur J Chronic Disease Care. 2019; 8(3): e92854. (Persian) [DOI]
5. Ghofrani Kelishami F, Sadoogiasl A, Izadi A, Mohamadkhani Ghiasvand A, Jahani R, Nasiri M. The relationship between self-confidence of nursing students and their attitude towards a nursing career. Iranian J Nurs Res. 2018; 12(6): 58-64. (Persian) [DOI]
6. Komeili Sani H, Mohammadzadeh H, Jahangirimehr A, Salehi Kamboo M, Shabesi Pour A. Surveying the relationship between addiction to social networks and emotional maturity in students. Int J Environ Sci Educ. 2017; 12(2): 311-20. (Persian)
7. Kordi M, Rashidi Fakari F, Khadivzadeh T, Mazloum SR, Akhlaghi, Tara M. The effect of web-based and simulation-based education on midwifery students’ self-confidence in postpartum hemorrhage management. J Midwif & Reproduct Health. 2015; 3(1): 262-8. (Persian)
8. Hildingsson I, Lindgren H, Karlstrom A, Christensson K, Back L, Mudokwenyu-Rawdon C, et al. African midwifery students' self-assessed confidence in antenatal care: a multi-country study. Glob Health Action. 2019; 12(1): 1689721. [DOI] [PubMed]
9. Hosseini M, Basiri-Moghadam M, Graminejad N, SoleimaniMoghaddam R. Studying the self-esteem of gonabad university of medical sciences students participating in the I’tikaf ceremony in 2015: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci. 2019; 17(10): 901-12.
10. Moradi D, Karami M, Ghanei Gheshlagh R, Nemati M, Dehvan F. Evaluation of the relationship between self-esteem and academic success in nursing students of Kurdistan university of medical sciences, Sanandaj, Iran in 2018. Sci J Nurs Midwif & Paramed Faculty. 2018; 4(2): 71-8. (Persian)
11. Bakhshandeh bavarsad M, Hakim AS, Azimi N, Latifi M, Ghalvandi H. Nursing Students Viewpoints about Educational Motivation and its Related Factors in Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences. Res Med Educat. 2015;7(1):35-44. [DOI]
12. Ali M, Asim H, Edhi AI, Hashmi MD, Khan MS, Naz F, et al. Does academic assessment system type affect levels of academic stress in medical students? A cross-sectional study from Pakistan. Med Educ Online. 2015;20:27706. [DOI] [PubMed]
13. Gazzaz ZJ, Baig M, Al Alhendi BSM, Al Suliman MMO, Al Alhendi AS, Al-Grad MSH, et al. Perceived stress, reasons for and sources of stress among medical students at rabigh medical college, king abdulaziz university, jeddah, saudi arabia. BMC Med Educ. 2018; 18(1): 29. http://dx.doi.org/10.1186/s12909-018-1133-2 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29471824
14. Omidi A, Akbari H, Jaddy-Arani T. Efficacy of educational workshop on self-esteem of students at Kashan university of medical sciences. Feyz J Kashan Univ Med Sci. 2011; 15(2): 114-9. (Persian)
15. Bradbury-Jones C, Sambrook S, Irvine F. Empowerment and being valued: A phenomenological study of nursing students' experiences of clinical practice. Nurse Educ Today. 2011; 31(4): 368-72. [DOI] [PubMed]
16. Lehmann M, Hilimire MR, Yang LH, Link BG, DeVylder JE. Investigating the relationship between self-Esteem and stigma among young adults with history of suicide attempts. Crisis. 2016; 37(4): 265-70. [DOI] [PubMed]
17. Mohebian M, Dadashi M, Motamed N, Safdarian E. Evaluation of depression, anxiety, stress levels and Stressors among Dental Students of Zanjan University of Medical Sciences in academic year of 2015-2016. J Med Educat Develop. 2017; 10(26): 60-71. (Persian) [DOI]
18. Parvin MS, Das N, Jahan N, Akhter MA, Nahar L, Islam ME. Evaluation of in vitro anti-inflammatory and antibacterial potential of Crescentia cujete leaves and stem bark. BMC Res Notes. 2015; 8: 412. [DOI] [PubMed]
19. Shamsaei F, Yaghmaei S, Sadeghian E, Tapak L. Survey of stress, anxiety and depression in undergraduate nursing students of Hamadan University of Medical Sciences. Iranian J Psychiatric Nurs. 2018; 6(3): 26-31. (Persian)
20. Shawi AFA, Abdullateef AN, Khedher MA, Rejab MS, Khaleel RN. Assessing stress among medical students in Anbar governorate, Iraq: A cross-sectional study. Pan Afr Med J. 2018; 31: 96. [DOI] [PubMed]
21. Liu CH, Tang WR, Weng WH, Lin YH, Chen CY. The process of coping with stress by Taiwanese medical interns: A qualitative study. BMC Med Educ. 2016; 16: 10. [DOI] [PubMed]
22. Fathi Y, Moeini B, Bazvand A, Barati M, Roshanaei G. The effectiveness of educational program based on theory of planned behavior on preventing and decreasing tobacco smoking among post-secondary students. J Educat & Community Health. 2017; 3(2): 54-61. (Persian) [DOI]
23. Sandover S, Jonas-Dwyer D, Marr T. Graduate entry and undergraduate medical students' study approaches, stress levels and ways of coping: A five year longitudinal study. BMC Med Educ. 2015; 15: 5. [DOI] [PubMed]
24. Kakroudi M, Keramati, Kavoosiyan. Explain academic stress, personality traits, understanding family functioning with Internet addiction. Culture at the Islamic University.6(20):379-94. (Persian)
25. Dong G, Wang J, Yang X, Zhou H. Risk personality traits of Internet addiction: A longitudinal study of Internet-addicted Chinese university students. Asia Pac Psychiatry. 2013; 5(4): 316-21. [DOI] [PubMed]
26. Asgari F, Mirzaee M, Tabari R, Kazemnejad Leili E. Self-esteem in students of Guilan University of Medical Sciences. Res Med Educat. 2016; 8(2): 18-26. (Persian) [DOI]
27. Graylou S, Saeidinia K, Charkazi A, Sadat Seyyedghasemi N, Ghanbari M, Latifi M. Self-esteem and some of its influencing factors among college students of health and paramedic schools of Golestan University of Medical Sciences in 2013. Community Health J. 2015; 8(4): 38-47.
28. Hossieni MA, Dezhkam M, Mirlashari ZH. Correlation between academic achievement and self–esteem in rehabilitation students in Tehran university of social welfare & rehabilitation. 2007. (Persian)
29. Asadi Daneshnia F. Comparison of self-esteem, stress and motivation for academic achievement in students of free and public universities. Amin Perspective Quarter. 2019; 2(7). (Persian)
30. Pilevarzadeh M, Mashayekhi F, Faramarzpoor M, Beigzade M. Relationship between critical thinking disposition and self-esteem in bachelor nursing students. Biosci Biotech Res Asia. 2014; 11(2): 973-8. (Persian) [DOI]
31. Sohrabi MR, Karimi HR, Malih N, Keramatinia AA. Mental health status of medical students in Tehran: A cross sectional study. Social Determinants Health. 2015; 1(2): 81-8. (Persian)
32. Solanky P, Desai B, Kavishwar A, Kantharia S. Study of psychological stress among undergraduate medical students of government medical college, Surat. Inter J Med Sci & Public Health. 2012; 1(2): 38. [DOI]
33. Mirsaifi R, Daneshkazemi A, Sadeghian HA, Vosooghi MR. Evaluating stress level causes by studying environment and related factors in dental students of Yazd Dental College in 2014. Avicenna J Dental Res. 2015; 7(1): 8. (Persian) [DOI]
34. Rajabi S, Abolghasemi A, Abbasi M. The role of self-esteem and test anxiety in predicting life satisfaction in students with dyscalculia. J Learning Disability. 2012; 1(3): 46-62. (Persian)
35. Raji M, Firozbakht M, Bahrami S, Madmoli Y, Bahrami N. Assessment of clinical stressful factors among academic students of nursing and operating room of dezful University of Medical Sciences (2015). 2016. (Persian)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.SHMU.REC.1399.088



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi F, Ahmadi M, Baghiri S, Garkaz O. The Relationship between Self-Esteem and Academic Stress of Students of Shahroud University of Medical Sciences in the Academic Year 2020-2021. MCS 2021; 8 (4) :391-398
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-474-fa.html

کریمی فائزه، احمدی مهرناز، بغیری سارا، گرکز امید. رابطه بین عزت نفس و استرس تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در سال تحصیلی 99-1400. علوم مراقبتی نظامی. 1400; 8 (4) :391-398

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-474-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 4 - ( علوم مراقبتی نظامی 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4645