[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاق نشر::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در


AWT IMAGE
AWT IMAGE

 


..
:: دوره 9، شماره 2 - ( علوم مراقبتی نظامی 1401 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 189-180 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل­یابی علی نقش عملکرد خانواده در پیش‌بینی اضطراب کرونا با میانجیگری  اهمال‌کاری تحصیلی در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم
زهرا اخوی ثمرین*1 ، رامین اژدری2 ، معرفت اله بیگدلی3
1- دکترای تخصصی مشاوره، استادیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2- کارشناس ارشد مدیریت دولتی، رییس گروه تحقیق و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل، اردبیل، ایران
3- کارشناس ارشد جامعه شناسی، کارشناس گروه تحقیق و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل، اردبیل، ایران
چکیده:   (2271 مشاهده)
مقدمه: بیماری همه‌گیر کرونا ویروس به دلیل چالش‌های مربوط به نابسامانی‌های اجتماعی مانند مشکلات مالی، بار مراقبت و استرس ناشی از قرنطینه، تهدیدی جدی برای بهزیستی خانواده‌ها و فرزندان آن‌ها می‌باشد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل یابی علی نقش عملکرد خانواده در پیش‌بینی اضطراب کرونا با میانجیگری  اهمال‌کاری تحصیلی در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم انجام گرفت.
مواد و روش ­ها: پژوهش مورد نظر توصیفی همبستگی از نوع معادلات ساختاری می­ باشد. جامعه­ ی آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر اردبیل در سال 1399 تشکیل داد. تعداد 250 نفر از این افراد به شیوه نمونه ­گیری در دسترس از بین جامعه آماری فوق انتخاب و در پژوهش شرکت کردند. برای جمع ­­آوری داده ­ها از پرسشنامه ­ی عملکرد خانواده، اهمال‌کاری تحصیلی و اضطراب کرونا استفاده شد. برای تجزیه ‌و تحلیل داده ­ها از آزمون ­های ضریب همبستگی پیرسون و مدل ­یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 25 و Lisrel  نسخه 8.8  استفاده شد.
 یافته­ ها: نتایج ضریب همبستگی نشان داد که اضطراب کرونا با عملکرد خانواده ارتباط منفی و با اهمال‌کاری تحصیلی ارتباط مثبت و معناداری دارد و اهمال‌کاری تحصیلی با عملکرد خانواده ارتباط منفی و معناداری دارد (00/01>P). شاخص­ های برازش مدل نیز، عملکرد خانواده بر اضطراب کرونا را با میانجی­گری اهمال‌کاری تحصیلی تأیید کرد.
نتیجه ­گیری: از لحاظ کاربردی با توجه به نقش عملکرد خانواده و اهمال‌کاری تحصیلی در پیش‌بینی اضطراب کرونا به مشاوران و روانشناسان برگزاری کارگاه­ های آموزشی مهارت­ های اجتماعی و حل مساله به خانواده­ ها و آموزش راهبردهای یادگیری در شرایط کرونا به دانش ­آموزان توصیه می‌گردد.
واژه‌های کلیدی: اضطراب، اهمال‌کاری تحصیلی، دانش آموزان، کووید 19،   عملکرد خانواده
متن کامل [PDF 544 kb]   (719 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مشاوره
دریافت: 1400/6/8 | ویرایش نهایی: 1402/6/4 | پذیرش: 1400/11/3 | انتشار: 1401/6/10
فهرست منابع
1. Sun P, Qie S, Liu Z, Ren J, Li K, Xi J. Clinical characteristics of hospitalized patients with SARS-CoV-2 infection: A single arm meta-analysis. J Med Virol. 2020; 92(6): 612-7. [DOI] [PubMed] [PubMed Central]
2. https://www.worldometers.info/coronavirus/
3. Bate J, Malberg N. Containing the anxieties of children, parents and families from a distance during the coronavirus pandemic. J Contemp Psychother. 2020;50(4):285-94. [DOI] [PubMed] [PubMed Central]
4. Rodríguez-Rey R, Garrido-Hernansaiz H, Collado S. Psychological impact and associated factors during the initial stage of the coronavirus (COVID-19) pandemic among the general population in Spain. Front Psychol. 2020;11:1540. [DOI] [PubMed] [PubMed Central]
5. Prime H, Wade M, Browne DT. Risk and resilience in family well-being during the COVID-19 pandemic. Am Psychol. 2020;75(5):631-43. [DOI] [PubMed]
6. Kukihara H, Yamawaki N, Ando M, Nishio M, Kimura H, Tamura Y. The mediating effect of resilience between family functioning and mental well-being in hemodialysis patients in Japan: a cross-sectional design. Health and quality of life outcomes. 2020;18(1):1-8. https://hqlo.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12955-020-01486-x
7. Portes PR, Howell SC, Brown JH, Eichenberger S, Mas CA. Family functions and children’s postdivorce adjustment. Am J Orthopsychiatry. 1992;62(4):613-7. [DOI] [PubMed]
8. 8. Ahlberg M, Hollman Frisman G, Berterö C, Ågren S. Family health conversations create awareness of family functioning. Nurs Crit Care. 2020;25(2):102-8. [DOI] [PubMed]
9. Van Beusekom I, Bakhshi-Raiez F, de Keizer NF,Dongelmans DA, Van der Schaaf M. Reported burden on informal caregivers of ICU survivors: A literature review. Crit Care. 2016;20:16. [DOI] [PubMed] [PubMed Central]
10. Huggins EL, Bloom SL, Stollings JL, Camp M, Sevin CM, Jackson JC. A clinic model: Post-intensive care syndrome and post-intensive care syndrome-family. AACN Adv Crit Care. 2016;27(2):204-11. [DOI] [PubMed]
11. Stollings JL, Bloom SL, Huggins EL, Grayson SL, Jackson JC, Sevin CM. Medication management to ameliorate post-intensive care syndrome. AACN Adv Crit Care. 2016;27(2):133-40. [DOI] [PubMed]
12. Ojewale LY. Psychological state, family functioning and coping strategies among undergraduate students in a Nigerian University during the COVID-19 lockdown. J Prev Med Hyg. 2021;62(2):E285-95. [DOI] [PubMed] [PubMed Central]
13. Klingsieck K B. Procrastination: When good things don’t come to those who wait. European Psychologist. 2013;18(1):24-34. [DOI]
14. Alblwi A, McAlaney J, Altuwairiqi M, Stefanidis A, Phalp KT, Ali R. Procrastination on social networks: Triggers and countermeasures. Psihologija. 2020;53(4):393-410. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=899338
15. Abdollahi A, Maleki Farab N, Panahipour S, Allen KA. Academic hardiness as a moderator between evaluative concerns perfectionism and academic procrastination in students. The Journal of Genetic Psychology. 2020;181(5):365-74. (Persian ) [DOI]
16. Borekci C, Uyangor N. Family attitude, academic procrastination and test anxiety as predictors of academic achievement. International Journal of Educational Methodology. 2018;4(4):219-26. https://eric.ed.gov/?id=EJ1196517
17. Homan A. Structural equation modeling using laserL software. Tehran: Samt; 2014. [Persian].
18. Alipour A, Ghadami A, Alipour Z, Abdollahzadeh H. Preliminary validation of the Corona Disease Anxiety Scale (CDAS) in the Iranian sample. Quarterly Journal of Health Psychology. 2020;8(32):163-75. (Persian) [DOI]
19. Epstein NB, Baldwin LM, Bishop DS. The McMaster family assessment device. Journal of Marital and Family Therapy. 1983;9(2):171-80. [DOI]
20. Zadeh Mohammadi A, Malek Khosravi G. Preliminary review of psychometric properties and validation of the Family Functioning Scale (FAD). Journal of Family Research. 2006;2(5):70-89. (Persian)
21. Solomon LJ, Rothblum ED. Academic procrastination: Frequency and cognitive-behavioral correlates. Journal of Counseling Psychology. 1984;31(4):503-9. [DOI]
22. Jokar B, Delavarpour M. The relationship between educational procrastination and achievement goals. New Thoughts On Education. 2007;3(4):61-80. (Persian) [DOI]
23. Zhao S, Yiyue G. The effects of mother’s education on college student’s depression level: The role of family function. Psychiatry Res. 2018;269:108-14. [DOI] [PubMed]
24. Lazarus RS, Folkman S. Stress, appraisal, and coping: Springer publishing company; 1984.
25. Jia J, Wang LL, Xu JB, Lin XH, Zhang B, Jiang Q. Self-handicapping in chinese medical students during the COVID-19 pandemic: The role of academic anxiety, procrastination and hardiness. Front Psychol. 2021;12:741821. [DOI] [PubMed] [PubMed Central]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.ARUMS.REC.1400.061



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akhavi Samarein Z, Azhdari R, Bigdli M. Causal Modeling of the Role of Family Functioning in Predicting Corona Anxiety Mediated by Academic Procrastination in High School Students. MCS 2022; 9 (2) :180-189
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-490-fa.html

اخوی ثمرین زهرا، اژدری رامین، بیگدلی معرفت اله. مدل­یابی علی نقش عملکرد خانواده در پیش‌بینی اضطراب کرونا با میانجیگری  اهمال‌کاری تحصیلی در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم. علوم مراقبتی نظامی. 1401; 9 (2) :180-189

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-490-fa.html



بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( علوم مراقبتی نظامی 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4713