[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاق نشر::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در



 AWT IMAGE


AWT IMAGE

..
:: دوره 9، شماره 4 - ( مجله علوم مراقبتی نظامی 1401 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 400-391 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نقش ارزش های حرفه ای در پیش بینی رفتارهای حرفه ای پرستاران در استان همدان در سال 1401
پریسا حاجیلو1 ، محمد ترابی* 2، فرشید الازمنی نوده3 ، علی مرادی4 ، آرمین زارعیان5
1- کارشناسی اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی نهاوند، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- دکترای پرستاری، استادیار، گروه پرستاری داخلی - جراحی، دانشکده پرستاری ملایر، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3- دکترای تخصصی آموزش پرستاری، استادیار، گروه پرستاری مراقبت ویژه، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
4- دکترای تخصصی آموزش پرستاری، استادیار، گروه مراقبت ویژه، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، تهران، ایران
5- دکترای تخصصی آموزش پرستاری، دانشیار، گروه بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
چکیده:   (407 مشاهده)
مقدمه: هر سازمانی برای دستیابی به اهداف خود دارای ارزش های مشترکی می باشد که هر یک از کارکنان با استناد بر آن ها و حرکت در چارچوب ارزش های حرفه ای خود رفتار مطلوبی از خود نشان می دهند.
هدف: در این راستا مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط بین ارزش های حرفه ای و رفتار حرفه ای پرستاران انجام شد.
مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی-مقطعی می باشد که بر روی 150 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان های منتخب استان همدان با روش نمونه گیری در دسترس انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، پرسشنامه بازنگری شده  ارزش های حرفه ای پرستاری (NPVS-R) و پرسشنامه رفتار حرفه ای گز بود. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 26 و با ستفاده از آزمون های t-Test و ANOVA، همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی انجام گرفت.   
یافته ها: بین ارزش های حرفه ای و رفتار حرفه ای پرستاران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (P=0/0001،r=0/454) همچنین بعد از ارزش های حرفه ای بیشترین همبستگی را با رفتار حرفه ای مشارکت کنندگان نشان داد (P=0/0001،r=0/5). نتایج حاصل از تحلیل با  رگرسیون خطی ساده نشان داد که ارز ش های حرفه ای 34 درصد از واریانس متغیر رفتار حرفه ای در پرستاران را تبیین می کند. به عبارتی، یک انحراف استاندارد تغییر در ارزش های حرفه ای موجب 34 درصد انحراف استاندارد در متغیر رفتار حرفه ای پرستاران خواهد شد.
نتیجه گیری: پرستاران با در نظر داشتن ارزش های حرفه ای، رفتارهای مطلوب و متناسب با قوانین و مقررات سازمانی از جمله رعایت استانداردهای حرفه ای، مهارت در انجام وظایف شغلی، ارتقاء دانش علمی و عملی خود را ارائه می دهند. مدیران و مسئولین می توانند با برنامه ریزی های آموزشی و تبیین ارزش های حرفه پرستاران در کلاس های بازآموزی و یا پیام های آموزشی نقش مهمی در حرفه ای شدن پرستاران و بروز رفتارهای مبتنی بر اصول حرفه داشته باشند.
واژه‌های کلیدی: ارزش های حرفه ای، پرستار، رفتار حرفه ای
متن کامل [PDF 409 kb]   (261 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/8/29 | پذیرش: 1401/2/18 | انتشار: 1401/12/10
فهرست منابع
1. Momeni S, Ashourioun V, Abdolmaleki MR, Irajpour A, Naseri K. Interprofessional education: A step towards team work improvement in cardio-pulmonary resuscitation. Iranian Journal of Medical Education. 2011; 10(5): 660-7. (Persian)
2. Nikpeyma N, Ashk TT. Nurses’ views about factors affecting the professional roles. Journal of Health Promotion Management (JHPM). 2012; 1(3): 73-84.
3. Cevik K, Khorshid L. Determination of status of applying the professional behaviours of nursing students. Journal of Ege University Nursing Faculty. 2012; 28(2): 23-30.
4. Ravanipour M,Vanaki Z, Afshar L, Azemian A. The standards of professionalism in nursing: experiences of nursing teachers. Evidence Based Care.2014; 4(10): 27-40. (Persian)
5. Ciftcioglu G, Alan H, Bekar EO. The Effect of Satisfaction in Implementing Professional Behaviors in Nursing Students. International Journal of Caring Sciences. 2019; 12(2): 844-51.
6. Williamson M. This is who we are: Promoting professional behaviors and civility in nursing education. Building Healthy Academic Communities Journal. 2018; 2(1): 14-24. [DOI]
7. Mousaviasl S, Elhami S, Ban M, Zahedi A, Arizavi Z. Comparison between the professional behavior of nursing students and employed nurses. Journal of Advanced Pharmacy Education & Research. 2019; 9(S2): 173-5. (Persian)
8. Jahanbazi R, Lotfizadeh M. Investigating the relationship between professional behavior and job well-being among nurses in Shahrekord’s educational hospitals. Journal of hospital. 2019; 18(1): 43-53. (Persian)
9. Miyata C, Arai H. Professional behaviors of nurses in geriatric health services facility in Japan. Advances in Aging Research. 2019; 8(6): 129-38. [DOI]
10. Heshmati Nabavi F, Rajabpour M, Hoseinpour Z, Hemmati maslakpak M, Hajiabadi F, mazlom SR, et al. Comparison of Nursing Students’ Professional Behavior to Nurses Employed in Mashhad University of Medical. Iranian Journal of Medical Education. 2014; 13(10): 809-19.
11. Adams D, Miller BK. Professionalism in nursing behaviors of nurse practitioners. J Prof Nurs. 2001; 17(4): 203-10. [DOI] [PubMed]
12. Mahdieh O, Azadeh S. Effectiveness of ethical values in nurses quality of work life with the mediating role of professional ethics. Quarterly Journal of Nursing Management. 2019; 8(3): 1-9. (Persian)
13. Parvan K, Hosseini F, Zamanzadeh V. Professional values from nursing students’ perspective in Tabriz university of medical sciences: A Pilot Study. Iran Journal of Nursing. 2012; 25(76): 28-41. (Persian)
14. Parandeh A, Khaghanizade M, Mohammadi E, Nouri JM. Factors influencing development of professional values among nursing students and instructors: A systematic review. Glob J Health Sci. 2015; 7(2): 284-93. (Persian) DOI:10.5539/gjhs.v7n2p284 PMID: 25716397 PMCID: PMC4796667
15. Rassin M. Nurses’ professional and personal values. Nurs Ethics. 2008; 15(5): 614-30. [DOI] [PubMed]
16. Ansari Shahidi M,Tat M, Badrizadeh A, Maleki S, The role of ethical intelligence and professional value in predicting nurses’ resilience. yafte. 2018: 20(3): 48-58. (Persian)
17. LeDuc K, Kotzer AM. Bridging the gap: A comparison of the professional nursing values of students, new graduates, and seasoned professionals. Nurs Educ Perspect . 2009; 30(5): 279-84. [PubMed]
18. Parvan K, Zamanzadeh V. Professional values of the nursing students’ perspective in type 1 universities of medical sciences. Quarterly Journal of Nursing Management. 2012; 1(1): 69-82. (Persian)
19. Askari A, Oreyzi H, Nouri A. The relationship between personal (instrumental and terminal) and professional values among nurses in hospitals affiliated to Isfahan university of medical sciences. Health Information Management. 2012; 8(8): 1039-50. (Persian)
20. Bijani M, Tehranineshat B, Torabizadeh C. Nurses’, nursing students’, and nursing instructors’ perceptions of professional values: A comparative study. Nurs Ethics. 2019; 26(3): 870-83. [DOI] [PubMed]
21. Gallegos C, Sortedahl C. An Exploration of Professional Values Held by Nurses at a Large Freestanding Pediatric Hospital. Pediatr Nurs. 2015; 41(4): 187-97. [PubMed]
22. Poorchangizi B, Farokhzadian J, Abbaszadeh A, Mirzaee M, Borhani F. The importance of professional values from clinical nurses’ perspective in hospitals of a medical university in Iran. BMC Med Ethics. 2017; 18(20): 1-7. (Persian) [DOI] [PubMed] [PubMed Central]
23. Weis D, Schank MJ. Development and psychometric evaluation of the nurses professional values scale—revised J Nurs Meas. 2009; 17(3): 221-31. [DOI] [PubMed]
24. 24. Shareinia H, Khodadadi E, Nedaei H, Hosseini M. Professional and ethical values in providing nursing care from nurses’ perspective. Iran Journal of Nursing. 2018; 31(112): 44-55. (Persian) [DOI]
25. Goz F, Geckil E. Nursing students professional behaviors scale (NSPBS) validity and reliability. Pak J Med Sci. 2010; 26(4): 938-41.
26. Ye Y, Hu R, Ni Z, Jiang N, Jiang X. Effects of perceived stress and professional values on clinical performance in practice nursing students: A structural equation modeling approach. Nurse Educ Today. 2018; 71: 157-62. [DOI] [PubMed]
27. Al Shammari F, Grande RAN, Vicencio DA, Al Mutairi S. Nurses’ professional values on patient care provisions and decisions. Journal of Nursing Education and Practice. 2017; 7(9): 78-84. [DOI]
28. Shahriari M, Baloochestani E. Applying professional values: The perspective of nurses of Isfahan hospitals. J Med Ethics Hist Med. 2014; 7: 1. [PubMed] [Google Scholar]
29. Tehranineshat B, Torabizadeh C, Bijani M. A study of the relationship between professional values and ethical climate and nurses’ professional quality of life in Iran. Int J Nurs Sci. 2020; 7(3): 313-9. [DOI] [PubMed] [PubMed Central]
30. Poorchangizi B, Borhani F, Abbaszadeh A, Mirzaee M, Farokhzadian J. Professional values of nurses and nursing students: A comparative study. BMC Med Educ. 2019; 19(1): 438. [DOI] [PubMed] [PubMed Central]
31. Abadi F, Abadi F, Sadeghi T, Noohi E. Investigating compliance with professional values in clinical Nurses in Kerman University of Medical Sciences in 2016. Education and Ethics in Nursing. 2017; 6(3): 31-9. [DOI]
32. Vafadar Z, Rahmati-Najarkolai F, Parandeh A. Professional values from nursing students’ perspective in a selected military university in Tehran in 2019. Journal of Military Medicine. 2020; 22(4): 393-400. (Persian) [DOI]
33. Tanaka M, Taketomi K, Yonemitsu Y, Kawamoto R. An international comparison of professional behaviors among nurse leaders in the USA and Japan. International Journal of Nursing & Clinical Practices. 2015; 2(2): 113. [DOI]
34. Alfred D, Yarbrough S, Martin P, Mink J, Lin Y-H, Wang LS. Comparison of professional values of Taiwanese and United States nursing students. Nurs Ethics. 2013; 20(8): 917-26. [DOI] [PubMed]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Research code: 14000207887
Ethics code: IR.UMSHA.REC.1400.052)
Clinical trials code: 14000207887


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hajilo P, Torabi M, Alazmani Nodeh F, Moradi A, Zareiyan A. Investigating the Role of Professional Values in Predicting the Professional Behaviors of Nurses in Hamadan Province, 2021. MCS 2022; 9 (4) :391-400
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-505-fa.html

حاجیلو پریسا، ترابی محمد، الازمنی نوده فرشید، مرادی علی، زارعیان آرمین. بررسی نقش ارزش های حرفه ای در پیش بینی رفتارهای حرفه ای پرستاران در استان همدان در سال 1401. علوم مراقبتی نظامی. 1401; 9 (4) :391-400

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-505-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( مجله علوم مراقبتی نظامی 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4660