[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
تسهیلات پایگاه::
اصول اخلاق نشر::
بانک‌ها و نمایه نامه‌ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در


AWT IMAGE
 


AWT IMAGE

..
:: دوره 10، شماره 4 - ( علوم مراقبتی نظامی 1402 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 382-374 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه برنامه کارورزی دانشجویان کارشناسی پرستاری در ایران و دانشگا ههای برتر جهان: یک مطالعه تطبیقی
علی اکبری1 ، فاطمه حسینی2 ، عصمت نوحی* 3
1- کارشناسی ارشد پرستاری، مربی، گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان،رفسنجان ،ایران
2- دکترای پرستاری، استادیار، گروه پرستاری بهداشت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان ،ایران
3- -دکترای پرستاری، استاد، گروه پرستاری داخلی جراحی، مرکز تحقیقات پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران.
چکیده:   (479 مشاهده)
مقدمه: توجه به نظام های آموزشی موفق در جهان، مبین نهادینه شدن یک نظام کارآمد و اثربخش است و مقایسه نظام های مختلف آموزشی باعث ارتقای محتوا و کیفیت برنامه آموزشی می شود.
هدف: هدف این مطالعه مقایسه برنامه کارورزی مقطع کارشناسی پرستاری در ایران با دانشگاه کارولینای شمالی و لندن دو دانشگاه برتر جهان در سال 2021 است.
مواد و روش ها: مطالعه مقایسه ای حاضر با استفاده از رویکرد توصیفی- تطبیقی در سال 1401 انجام شد و اطلاعات مورد نیاز در مورد برنامه کارورزی کارشناسی پرستاری با جستجوی اینترنتی با کلید واژه های کارورزی پرستاری، پرستار، آموزش پرستاری، کوریکولوم، برنامه درسی، دانشگاه کارولینای شمالی، دانشگاه لندن و ایران جمع آوری گردید و با استفاده از الگوی بردی (Bereday) و در چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم جواری و مقایسه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: یافته ها نشان داد ساعت کارورزی پرستاری در دانشگاه کارولینای شمالی 621 ساعت، لندن 900 ساعت و ایران 1071 ساعت است. دروس کارورزی در این دانشکده ها با هم تفاو تهایی دارد ولی نحوه ارزشیابی کارورزی تقریباً با یکدیگر مشابه است.
نتیجه گیری: دوره های کارورزی در شک لدهی مهارت های اساسی و توانمندی های حرفه ای دانشجویان پرستاری نقش اساسی دارد. با توجه به افزایش روزافزون دانش پزشکی و تغییر نیاز ذینفعان باید به طور مداوم به محتوا و تعیین پیامدها در برنامه درسی توجه خاص نمود.

واژه‌های کلیدی: کارشناسی پرستاری، کارورزی، مطالعه تطبیقی
متن کامل [PDF 392 kb]   (166 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش پرستاری
دریافت: 1401/3/6 | ویرایش نهایی: 1403/5/1 | پذیرش: 1401/12/21 | انتشار: 1402/10/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbari A, Hosseini F, Nohi E. Comparison of Internship Program for Nursing Bachelor’s Students in Iran and Top Universities in the World: A Comparative Study. MCS 2023; 10 (4) :374-382
URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-535-fa.html

اکبری علی، حسینی فاطمه، نوحی عصمت. مقایسه برنامه کارورزی دانشجویان کارشناسی پرستاری در ایران و دانشگا ههای برتر جهان: یک مطالعه تطبیقی. علوم مراقبتی نظامی. 1402; 10 (4) :374-382

URL: http://mcs.ajaums.ac.ir/article-1-535-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( علوم مراقبتی نظامی 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
علوم مراقبتی نظامی Military Caring Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4679